یک جامعه شناس در گفت و گو با برنا:

آموزشی که در نظام آموزشی ما جای ندارد

۱۳۹۴/۱۰/۱۸ - ۰۹:۵۹:۰۳
کد خبر: ۳۵۷۰۳۵
آموزشی که در نظام آموزشی ما جای ندارد
یک جامعه شناس و رفتار شناس اجتماعی معتقد است:اگر به کودکان آموزش دهیم که اگر مورد تعرض جنسی قرار گرفت چه کاری را انجام دهد، قطعا می توان از بروز آسیب جلوگیری کرد که متاسفانه در کشور ما این آموزش در نظام آموزشی هیچ جایگاهی ندارد. همیشه پیشگیری قبل از درمان بهترین راه حل است.

لاله محسنی جامعه شناس و رفتار شناس  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباه ی لزوم آموزش به کودکان در ارتباط با تعرض جنسی گفت: در دنیای امروز ما کودکان در سنین پاین تر هم با انواع و اقسام آسیب های اجتماعی رو به رو هستند، آسیب های چون مصرف مواد مخدر،انحرافات جنسی، قرار گرفتن در گروهای نا به هنجار اجتماعی مانند فرقه های نو ظهور و یا پیروی از سبک های زندگی که مورد پسند نیست.

محسنی با بیان اینکه نقش پدر و مادر در پیشگری از تعرض بسیار تعیین کننده است عنوان کرد:همانگونه که پدر و مادر کودک را برای زندگی در اجتماع تریبت می کنند باید به آموزش های لازم را در زمینه های جنسی نیز انجام دهند.تجربه نشان داده کودکی که والیدین او با وی درباره غریزه جنسی و رابطه های آن صحبت کرده اند کمتر مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

وی اشاره کرد:هنگامی که به گفته ی کارشناسان تربیت جنسی صورت می گیرد، که خود این تربیت شامل همه آگاهی‌ها و آموزش‌هایی می‌شود که هر یک از ما باید آنها را از دوران اولیه زندگی، در جهت رشد متناسب و متعادل غریزه جنسی است.غفلت از این تربیت  عواقبی ناخوشایند را در بزرگسالی برجای خواهد گذاشت ، که از مهم ترین ان  آن می‌توان به اختلالات جنسی در زندگی مشترک اشاره کرد.

این جامعه شناس درباره آموزش در سنین مختلف اشاره کرد و گفت : دانستنی های جنسی در خردسالان متفاوت است. این دانش در سنین مختلف متفاوت است،مثلا یک کودک زیر سن آموزش ابتدایی باید نام اعضای بدن خودش را بداند ، و اینکه عضو تناسلی در کجای بدن اوست و نباید بگذارد کسی به آنها دست بزند،کودکان باید با مفهموم خصوصی آشنا شوند، یعنی بدانند که بسیاری از کارهای شخصی خود را در مکانی مانند اتاق شخصی خود انجام دهد،پدر و مادر باید به او این امکان را بدهند که به راحتی درباره هویت جنسی خودش سخن بگوید این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در وی می شود.

اما هنگامی که کودک وارد دبستان می شود و در سن آموزش قرار می گیرد باید با راجع به تولید مثل در دیگران جانداران صحبت کنیم و مهمم تر اینکه او باید از تفاوت بین دو جنس آگاه باشد و بداند دختر و پسر با یکدیگر تفاوت دارند.

ولی زمانی که او وارد نوجوانی می شود باید بداند  جنسیت بخشی اززندگی طبیعی است .از این سن باید با تغییرات فیزیولوژیکی بدن آشنا شود و بداند که چه تغییراتی در بدن دختران و پسران در دوران بلوغ رخ می دهد،تولید مثل چگونه است ، رابطه جنسی چیست.

وی خاطر نشان کرد: پدر و مادر شدن باید به کودکان خود بگویند سو استفاده جنسی یعنی چه و هنگامی که مورد سوء استفاده چه کاری باید انجام داد. چگونه می توان آن را تشخیص داد؟و در موقعیت های بالقوه خطرناک، چگونه رفتار کند؟

محسنی تاکید کرد: اما نکته مهم این است که وقتی کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرد، نا خواه تجربه جنسی پیدا می کند . این تجربه هیچ تناسبی با روحیه و دنیای او ندارد،کودک حالا ارتباطی را شناخته است که مخصوص بزرگتر هاست، او درگیر رابطه ای شده است که در زندگی روزمره و بینش آن از جهان جایگاهی ندارد.

کودکی که مورد تعرض قرار گرفته از سایر همسالان خود بیشتر می فهمد او حالا درگیر رفتارهای جنسی ای شده است که از سن او فراتر است، کودک شاید به طور اتفاقی این رابطه را فقط بین پدر و مادر خویش دیده باشد اما حالا خودش چنین ارتباطی را تجربه می کند.

بسیاری از سوء استفاده کنندها این جمله را به کودک می گویند که این کار اصلا بد نیست،پدر و مادرت هم این کار را انجام می دهندف کودک تصور می کند وقتی والیدنش این عمل را انجام می دهند پس بد نیست او هم می تواند آن را انجام دهد.

این رفتار شناس اجتماعی درباره اختلالاتی که کودکان پس از تعرض دچار چه آسیب های می شوند اظهار کرد:کودکان و نـوجوانانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، درگیر یکسری اختـلالات روانـــی و رفتاری خواهند شد، آن با این درگیری ها دست و پنجه نرم خواهند کرد .از جـمله ایـن مشـکلات مـی تـوان بـه افـسردگـی،اضطـراب، احساس گناه، ترس، اختلالات جنسی، و گوشه گیری اشـاره کرد. بستـه بـه شـدت حـادثـه، قــربانیان آزار واذیت جنسی می توانند ترس و اضطراب خاصـی نسبت به جنـس مـخـالـف خـود داشتـه بـاشنـد و از خـود رفـتــارهای جنسی نامتعادل بروز دهند.

محسنی در پایان به ضرورت نقش مشاوره اشاره کرد و گفت :مشاوره و روان درمانی کودک بسیار تاثیر گذار خواهد بود در و میتوان گفت یکی از مهمترین عوامل بهبود کودکان بعد از آسیب است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز