آینده توافق هسته ای و چالش های پیش روی ایران و آمریکا

۱۳۹۴/۰۴/۱۴ - ۱۶:۰۲:۲۳
کد خبر: ۲۹۷۴۰۹
آینده توافق هسته ای و چالش های پیش روی ایران و آمریکا
دیوید سنگر، خبرنگار ویژه امنیت ملی روزنامه نیویورک تایمز در ابتدای مصاحبه با جماران گفت: گرچه این سری از مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 نزدیک به 2 سال بطول انجامیده و هزاران ساعت کار توسط هیات های مذاکره کننده صرف آن شده است، اما باید توجه داشت که اجرای موفقیت آمیز و تداوم حیات این توافق در مرحله اجرا (که حدودا 10 سال بطول خواهد انجامید)، آسان تر از مرحله انعقاد آن نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، جماران نوشت: دیوید سنگر، خبرنگار ویژه امنیت ملی روزنامه نیویورک تایمز در ابتدای مصاحبه با جماران گفت: گرچه این سری از  مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 نزدیک به 2 سال بطول انجامیده و هزاران ساعت کار توسط هیات های مذاکره کننده صرف آن شده است، اما باید توجه داشت که اجرای موفقیت آمیز و تداوم حیات این توافق در مرحله اجرا (که حدودا 10 سال بطول خواهد انجامید)، آسان تر از مرحله انعقاد آن نخواهد بود.

انتخاب هیلاری کلینتون پایبندی آمریکا به توافق را تضمین می‌کند

وی افزود: مهمترین چالش در این زمینه، تغییر مقامات تصمیم گیر در آمریکا و ایران است. باید توجه داشت که تا پایان عمر دولت اوباما یک سال و نیم بیشتر باقی نمانده و پس از آن دو رییس جمهور دیگر آمریکا موظف به اجرای این توافق خواهند بود، در حالی که ممکن است به اندازه اوباما به آن متعهد نباشند یا برای آن اهمیت و اولویت کافی قائل نباشند. در این زمینه، می توان پیش بینی کرد که در صورت انتخاب شدن هیلاری کلینتون به عنوان رییس جمهور بعدی آمریکا و بازگشت محتوم جک سولیوان به کانون پرونده هسته ای ایران، تداوم پایبندی آمریکا به این توافق تضمین خواهد شد.

سنگر تصریح کرد: از طرف دیگر، تغییر احتمالی مقامات ارشد و تصمیم گیر در مورد این پرونده در ایران نیز موجب نگرانی هایی پیرامون آینده این توافق است که در صورت وقوع این امر، نمی توان پیامدهای احتمالی آن را از اکنون پیش بینی کرد.

دغدغه ایران درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها به حق است

این خبرنگار آمریکایی گفت باید توجه داشت از آنجا که مکرر توسط طرفین اعلام شده که توافق احتمالی فقط مربوط به برنامه هسته ای ایران است و سایر موضوعات از قبیل حقوق بشر یا تروریسم را در بر نمی گیرد، ایران به حق این دغدغه را دارد که مبادا تحریم هایی که در چارچوب این توافق برداشته می شود، پس از مدتی توسط کشورهای غربی تحت عناوین غیر هسته ای (مانند حقوق بشر یا مبارزه با تروریسم) مجددا اعمال شود.

وی با طرح این ادعا که از دیدگاه کشورهای غربی، عدم شفافیت کافی از سوی ایران در زمینه فعالیت های هسته ای نیز تهدیدی برای تداوم حیات این توافق در آینده است، مدعی شد: این کشورها عمیقا نگران هستند که مشابه آنچه در مورد نطنز و فردو رخ داد، ایران بخش هایی از برنامه ی هسته ای خود را دور از چشم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش ببرد و کشورهای غربی زمانی از وجود این تاسیسات آگاه شوند که دیگر دیر شده باشد.

عربستان و رژیم صهیونیستی برای بی اثرکردن توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند

سنگر با اشاره به این موضوع که باید کارشکنی های محتمل از سوی برخی مخالفان توافق هسته ای با ایران مانند رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را نیز جدی گرفت، به جماران گفت: این مخالفان از منابع مالی، قدرت و نفوذ لازم برای اینکار برخوردارند و تلاش خود را برای بی اثر کردن این توافق بکار خواهند بست. برای این منظور، کشورهای فوق از اتفاقات ریز و درشت آتی و هر گونه اختلاف میان ایران و کشورهای 1+5 استفاده خواهند کرد و ممکن است حتی دست به خرابکاری یا ایجاد مشکلات ساختگی بزنند.

وی با بیان اینکه در صورت حصول توافق نهایی، آمریکا باید با برخی متحدان خود مانند رژیم صهیونیستی و عربستان به یک "تفاهم" و موضع مشترک دست پیدا کند، گفت: امریکا باید با این مخالفان توافق به یک تفاهم برسد تا مانع از دخالت های مستقیم و غیر مستقیم آنها در این فرآیند گردد. در مقابل ایران نیز باید از هر گونه اقدامی که بهانه لازم را در اختیار مخالفان توافق قرار دهد، اجتناب کند و برای این منظور به آنچه  او شفافیت کامل در برنامه های هسته ای ایران و فراهم کردن امکان راستی آزمایی دقیق و بی اغماض می خواند، اهتمام ورزد.

غرب باید توافق را به صورت ملموس و سریع اجرا کند

عضو برجسته شورای روابط خارجی آمریکا در پایان گفت: اجرای موثر و کامل توافق، به نحوی که منجر به نتایج ملموس و سریع برای ایران در زمینه رفع تحریم ها شود، مستلزم صرف انرژی و وقت زیاد توسط کشورهای غربی و بخصوص آمریکا در زمینه تغییر قوانین و دستورالعمل های قبلی و همچنین اطلاع رسانی گسترده است، زیرا در غیر اینصورت شرکت ها و موسسات بزرگ غربی (منجمله بانک ها و موسسات بیمه) اطمینان خاطر لازم برای از سرگیری روابط تجاری با ایران در کوتاه مدت را بدست نخواهند آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز