پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛

درخواست دولت فرانسه از شرکت هایش برای آمادگی بازگشت به ایران

۱۳۹۴/۰۴/۱۰ - ۱۰:۰۳:۰۳
کد خبر: ۲۹۶۲۱۳
درخواست دولت فرانسه از شرکت هایش برای آمادگی بازگشت به ایران
فرانسه در آستانه توافق احتمالی میان گروه پنج به علاوه یک و ایران درباره محدود کردن فعالیت های هسته ای تهران ، از شرکت هایش خواسته است برای بازگشت به ایران آماده باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از رویترز، فرانسه در آستانه توافق احتمالی میان گروه پنج به علاوه یک و ایران درباره محدود کردن فعالیت های هسته ای تهران ، از شرکت هایش خواسته است برای بازگشت به ایران آماده باشند اما موضع سخت پاریس در این مذاکرات و روابط با کشورهای عرب سنی به معنای ادامه مناسبات دوست و دشمن با ایران خواهد بود.

با وجود سابقه طولانی مناسبات تجاری ، سیاسی و اجتماعی با ایران و حتی تبعید آیت الله روح الله خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی به پاریس در سال 1979 میلادی ، فرانسه در میان اعضای گروه پنج به علاوه یک ، بیشترین خواسته ها را در مذاکرات هسته ای داشته است.

مذاکرات هسته ای پس از ضرب الاجل روز سه شنبه برای دستیابی به توافقی جامع ادامه خواهد یافت تا فتح بابی برای پایان تحریم ها در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران باشد ، تحریم هایی که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است.

موضع فرانسه ممکن است شرکت های این کشور را به محض لغو تحریم های ایران به همکاری با تهران بی میل کند.

با لغو این تحریم ها ایران می تواند بدهی هایی را که احتمال دارد بالغ بر 150 میلیارد دلار باشد از بانک های خارجی وصول و شرکت هایی را در همه زمینه ها از انرژی گرفته تا حمل و نقل برای سرمایه گذاری جذب کند.

یک مقام بلند پایه فرانسوی گفت : « همه با میل و اشتیاق زیاد به ایران چشم دوخته اند. ایران بازار مهمی است اما تنها بازار نیست.»

پاریس بارها به موضع سخت خود درباره گسترش سلاح های هسته ای اشاره کرده است و اولین بار در سال 2003 میلادی گفتگو با ایران را درباره برنامه هسته ای این کشور آغاز کرد.

فرانسه در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند که به ترتیب همکاری خود را با قطر و عربستان سعودی ( رقیب اصلی ایران شیعه در منطقه ) بیشتر کردند ، تغییر جهت تندی در قبال تهران داشته است.

مواضع مشترک درباره ناآرامی های خاورمیانه (غرب آسیا) و نقش ایران در آنها موجب شده است فرانسه روابط تجاری جدیدی در پیش بگیرد که زمانی انگلیس و آمریکا در راس آن بودند.

ایران نفوذ خود را در سراسر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) از عراق گرفته تا لبنان و سوریه و یمن گسترش داده است که این مورد آخر موجب منازعه قدرت میان تهران و ریاض در منطقه شده است.

یک دیپلمات فرانسوی گفت : « سعودی ها وزنه سنگینی در منطقه هستند و نفوذشان ورای مرزهایشان است.»

نتایج چنین رویکردی اینگونه نمایان شده است. پاریس در یک سال گذشته جنگنده ، ناو جنگی ، بالگرد و ماهواره به قطر ، مصر ، کویت و امارات عربی متحده به ارزش بیش از 15 میلیارد دلار فروخته است.

از زمانی که اولاند برای حضور در اجلاس سران منطقه در ماه مه به عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان دعوت شد ، قراردادهایی به ارزش 12 میلیارد دلار امضا کرده است که شامل فروش هواپیماهای ایرباس می شود.

در حالی که قدرت های غربی درباره احتمال گسترش سلاح های هسته ای در منطقه در صورت توافق ضعیف با ایران هشدار می دهند ، فرانسه هفته گذشته اولین کشوری بود که برای ساخت دو رئاکتور هسته ای در عربستان سعودی به ارزش بیش از ده میلیارد دلار قرارداد امضا کرد.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تازگی اعلام کرد فرانسه متحد قدیمی و شریک تجاری است که قابل اعتماد بودن خود را برای کشورهای حوزه خلیج ( فارس) ثابت کرده است.

وی افزود : « ما درباره چالش های امروز منطقه از جمله اوضاع سوریه ، یمن ، عراق ، تروریسم و البته برنامه هسته ای ایران دیدگاههای مشترکی داریم و روابط تجاری و نظامی گسترده ای میان دو کشور برقرار است که امید می رود این مناسبات بیش از پیش تقویت شود.»

از دیر باز ، شرکت های فرانسوی از شرکت خودروسازی پژو گرفته تا شرکت نفتی توتال بازیگران اصلی در بازار ایران بودند اما تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا که در سال 2011 میلادی تصویب شد بر این مناسبات تاثیر گذاشت.

بر اساس برآوردهای وزارت امور خارجه فرانسه ، میزان واردات از ایران به فرانسه در سال 2013 میلادی از یک میلیارد و 770 میلیون یورو در سال 2011 میلادی به 62 میلیون یورو رسید و میزان صادرات فرانسه به ایران در سال 2013 میلادی از یک میلیارد و 660 میلیون یورو در سال 2011 میلادی به 494 میلیون یورو کاهش یافت.

به تازگی نرمشی در رویکرد وزرای ایرانی از جمله وزیر نفت این کشور دیده شده است که برای جذب مدیران اجرایی بخش انرژی به پاریس سفر کرد.

مقامات ایرانی نیز تجار ایرانی مستقر در فرانسه را برای احیای مناسبات با همتایان داخلی خود به کار گرفته اند.

گروه لابی تجاری فرانسه قصد دارد هیئتی متشکل از نمایندگان حدود 100 شرکت را ماه سپتامبر به تهران بفرستد.

یک دیپلمات بلند پایه فرانسوی که در مذاکرات شرکت دارد و به تازگی شرکت ها را از جنبه ها و ابعاد توافق مطلع کرده است گفت : « به شرکت های فرانسوی گفتم حتی اگر توافقی در کار باشد ، زمان می برد و لغو تحریم ها به آهستگی در سال 2015 میلادی آغاز می شود.»

وی به آنها افزود شرکت هایی از سایر کشورها از جمله آمریکا و آلمان پیشتر موضع خود را مشخص کرده اند و زمانی برای هدر دادن وجود ندارد.

این دیپلمات تایید کرد اگر توافقی صورت گیرد ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که به گفته برخی دیپلمات ها از زمان نخست وزیری خود در اواسط دهه 1980 با ایران خصومت شخصی دارد به سرعت به تهران سفر خواهد کرد.

عباس احمد آخوندی وزیر راه و ترابری ایران به تازگی در کنفرانسی در پاریس گفت دوستی و دشمنی بر همه جنبه های مناسبات میان تهران و پاریس سایه افکنده است.

وی افزود : « دیر یا زود مناقشه هسته ای حل و فصل خواهد شد و فرانسه باید هم اکنون درباره موضع خود تصمیم گیری کند. من اطمینان دارم که بازرگانان و تجار از سیاستمداران واقع بین تر خواهند بود.»

با وجود همه این مسائل ، مقامات فرانسه تصریح کرده اند در آینده خیلی نزدیک ، ایران به لحاظ تجاری و سیاسی در برابر کشورهای عرب سنی نقش ثانویه ای ایفا خواهد کرد.

در داخل ، این موضع با انتقادهایی روبرو شده است و برخی نمایندگان می گویند پاریس دور اندیش نیست ، سنی ها را بر شیعه ها ترجیح و خود را در موضع سردی در برابر ایران قرار داده است.

یک مقام بلند پایه فرانسوی دیگر این نگرانی ها را رد کرد و گفت : « ما آماده خواهیم بود. درباره شرکت های ما نگران نباشید.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز