از تحلیل های منفی تا پروژه غیراخلاقی پرونده سازی؛

توافق بد؛ کلید واژه تخریب تیم مذاکره کننده

۱۳۹۴/۰۴/۱۳ - ۱۴:۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۹۷۰۳۰
توافق بد؛ کلید واژه تخریب تیم مذاکره کننده
خبرگزاری برنا- محمد مبین

توافق بد کلید واژه جدید مخالفان داخلی مذاکرات هسته ای برای تخریب ظریف و همکارانش است و این روزها کمپین "ضد توافق" دلواپسان با میدان‌داری یکی از نزدیکان تیم مذاکره کننده سابق با تکیه به این کلید واژه در حال تخریب تیم هسته ای هستند.

دو روزنامه، چند خبرگزاری و چند سایت خبری در دو روز گذشته فضایی را به وجود آورده اند تا نه تنها توافق احتمالی را تخطئه کنند و بی ارزش نشان دهند بلکه تیم مذاکره کننده را هم به انواع و اقسام حیل و لطائف از میدان به در ببرند.

ماجرا از یک نشست غیر خبری در وین آغاز شد، تیم مذاکره کننده برای اینکه خبرنگاران را در جریان مذاکرات قرار دهند یک جلسه غیر قابل انتشار (off the record) تشکیل داد و خبرنگاران را در جریان برخی جزئیات قرار داد. اینگونه جلسات که معمولا در برنامه های مهم مرسوم هستند در واقع نشان دادن مسیر خبری به رسانه های همسو و داخلی محسوب می شود تا با اطلاع از آنچه که می گذرد در دامان رسانه های رقیب نیافتند و خط خبری طرف مقابل را در پیش نگیرند. هنوز دقایقی از این جلسه نگذشته بود که یکی از خبرنگار جناح مقابل دولت به صورت ناقص و غلط محتوای آن نشست را منتشر کرد و همین نیز بهانه ای به دست رسانه های دلواپس داد تا با بهره گیری از یک سری اطلاعات غلط، ناقص و بی پایه به تضعیف تیم مذاکره کننده بپردازد.

واقعیت اینست که آن اطلاعات غلط نه می تواند مبنای تحلیل باشد و نه می تواند نتیجه درست بدهد، آنچه واقعی است اتفاقاتی است که امروز در کوبورگ رخ می دهد و طرفین با جدیت در حال مذاکره روی جزئیات هستند. آن اطلاعات ناقصی هم که خبررسان رسانه های دلواپس داده نه مبنای درستی برای قضاوت است و نه می تواند تاثیری روی افکار عمومی بگذارد. اگر آنهایی که امروز با استفاده از هر اطلاعاتی تیم مذاکره کننده را تخریب می کنند و در پی پرونده سازی های امنیتی برای مذاکره کننده ها هستند و با انتشار مشتی دروغ و اطلاعات کذب پروژه ای خطرناک برای منافع ملی و امنیت کشور را پیش می برند( در آینده ای نزدیک از رفتار های زشت، خلاف اخلاق و خلاف قانون این جماعت بیشتر خواهیم نوشت و جزئیات بیشتری از آنچه که در اتاق های بحران سازی این افراد رخ می دهد منتشر می کنیم) تصیمیم به اطلاع رسانی داشتند و اندکی به آنچه که منافع ملی ایجاب می کند فکر می کردند، در این روزهای سنگین نه تنها می توانستند باری از روی دوش ظریف و همکارانش بر می داشتند بلکه به روند بهتر مذاکرات کمک می کردند.

در بوق کردن هر آنچه رسانه های طرف مقابل می نویسند و راه رفتن روی خطی که طرف غربی در مذاکرات مشخص کرده تنها نشان از اوج سیاسی کاری و دیگر صفاتی است که نوشتن آنها را به صلاح نمی دانیم. آنها روی همین خط خبری غربی ها هم است که از توافق بد حرف می زنند و این اصطلاح را در بوق و کرنا می کنند وگرنه اگر قصد کمک داشتند راه های توافق خوب را نشان می دادند و تلاش تیم مذاکره کننده را به تصویر می کشیدند. واژه ها منظور و هدف طرف مقابل را نشان می دهد و نشان می دهد که تا چه اندازه آنها از توافق احتمالی واهمه دارند و آن را به ضرر منافع گروهی خود می دانند  و باز نشان می دهند که این طیف برای بعد از توافق چه برنامه ای دارند و قرار است دولت و تیم مذاکره کننده را با بهره گیری از چه استدلال های معکوسی تخریب کنند.

این روزها اما مردم چشم انتظار نتیجه مذاکرات هستند، شاید برای آنها توافق مهم باشد(کما اینکه در کشورهای غربی هم این نوع نگاه وجود وارد) اما مهمتر از خود توافق تلاش صمیمانه ای است که تیم مذاکره کننده انجام می دهند و مردم بابت این تلاش قدردان ظریف و همکارانش هستند. پس به جای اینکه در این روزهای حساس کام مردم را تلخ کنید، کنار آنها بایستید شاید که اعتماد از دست رفته مردم به شما برگردد.

نظر شما