غفاری در گفت‌وگو با برنا:

کری اختیاری از خود ندارد و منتظر دستور اوباما است

۱۳۹۴/۰۴/۱۵ - ۱۴:۳۴:۳۰
کد خبر: ۲۹۷۶۵۴
کری اختیاری از خود ندارد و منتظر دستور اوباما است
کارشناس مسائل هسته ای: جان کری نیز نگران دبّه کردن اوباما در ثانیه های پایانی مذاکرات هسته ای است.
دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل هسته ای در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری برنا به وین با اشاره به پیچیدگی شرایط مذاکره در وین اظهار کرد: پیوستگی نقاط اختلافی به یکدیگر در قبال  "بازرسی های آژانس"، "رفع تحریم ها" و " تحقیق و توسعه" این پیچیدگی را تشدید کرده است. از سوی دیگر، طرفین تمدید بلند مدت مذاکرات را در دستور کار خود قرار نداده و  رسیدن به این نقطه را مترادف با شکست مذاکرات یا موضوعی مشابه آن قلمداد می کنند. از همان ابتدای مذاکرات وین، صرفا تمدید کوتاه مدت و چند روزه مذاکرات بین ایران و اعضای 1+5 موضوعیت داشته است.

غفاری اضافه کرد: نقاط اختلافی به طور کلی در سه حوزه "مکانیزم  و فوریت زمانی رفع تحریم ها"، "حدود و ثغور نظارت آژانس در توافق نهایی" و "موضوع تحقیق و توسعه" به قوت خود باقیست هر چند در  برخی از آن ها پیشرفت هایی به وجود آمده است. این پیشرفت ها هنوز به صورت جزئی و ریز مورد جمع بندی نهایی وزرای امور خارجه قرار نگرفته و از این رو نمی توان به صورت قطعی از حصول توافق کامل حول آن ها خبر داد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین نقطه اختلافی میان طرفین که موضوعی بسیار مهم و تعیین کننده است، بحث بازگشت فوری SNAP BACK  است، تصریح کرد: آمریکا و فرانسه خواستار بازگشت خودکار و فوری تحریم ها در صورت بر هم خوردن توافق هستند، اما ایران، روسیه و چین چنین موضوعی را غیر منطقی دانسته و آن را بر نمی تابند. بدیهی است که در صورت تصویب مکانیزم بازگشت فوری تحریم ها، کمترین تناسبی میان سرعت بازگشت طرفین به وضعیت قبل از توافق وجود نخواهد داشت .

غفاری در رابطه با انتشار اخبار ضد و نقیض در مذاکرات گفت: ایالات متحده آمریکا بیشترین سهم را در تغییر مواضع و انتشار خبرهای ضد و نقیض دارد، اما نکته بسیار مهم تری که حتی  از دید برخی تحلیل گران حاضر در هتل کوبورگ پنهان مانده است، بازی خاص اوباما و کاخ سفید در دقیقه 90 و وقت اضافه مذاکرات هسته ای است. اوباما هنوز تصمیم نهایی خود در خصوص نقاط اختلافی را به ارنست مونیز و جان کری ابلاغ نکرده است. جان کری عملا اختیاری از خود در مذاکرات هسته ای و در قبال نقاط اختلافی ندارد و در انتظار پاسخ اوباماست.

وی اضافه کرد: در آذر ماه سال گذشته و در جریان مذاکرات وین، جان کری به دستور اوباما و در دقایق پایانی مذاکرات، بازی را بر هم زد و مانع از توافق شد. این در حالی بود که اعضای 1+5 خود را برای اعلام توافق کلی با ایران آماده می کردند.

غفاری تصریح کرد: اعضای1+5 در انتظار مشخص شدن صریح مواضع اوباما در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش توافق نهایی هستند. از این رو برخلاف آنچه غربی ها سعی در القای آن دارند، توپ کاملا در زمین آمریکاست و تا زمان عدم به فعلیت رسیدن تصمیم نهایی اوباما در خصوص گذار از نقاط اختلافی، توافقی در کار نخواهد بود. شاید بیان این نکته خالی از لطف نباشد که حتی خود جان کری نیز نگران دبّه کردن اوباما در ثانیه های پایانی مذاکرات هسته ای است.

 این کارشناس مسائل هسته ای در رابطه با نقش فرانسه در مذاکرات گفت: لوران فابیوس حدود یک هفته قبل از آغاز مذاکرات وین قرارداد نظامی و هسته ای کلانی با مقامات آل سعود منعقد کرده است. از سوی دیگر، اولاند و فابیوس به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و حتی برخی از سناتورهای حزب جمهوریخواه آمریکا قول داده اند که نهایت تلاش خود را در خصوص وادار ساختن ایران نسبت به بازرسی های بی قید و شرط زمانی و مکانی صورت دهند. در حوزه تحقیق و توسعه نیز پاریس به نیابت از شرکای صهیونیستی و عربی خود گارد بسته ای را اتخاذ کرده است.

وی تصریح کرد: با این حال پاریس به شدّت از این که مسئول بر هم زدن توافق شناخته شود احساس ترس می کند. فابیوس یک بار در سال 1392 توافقنامه موقت ژنو را بر هم زد، اما همین اقدام هزینه های سیاسی زیادی برای کاخ الیزه ایجاد کرد.

 غفاری با اشاره به تلاش های تیم هسته ای کشورمان گفت: شرایط مذاکرات و فشاری که بر تیم مذاکره کننده وارد می شود، واقعا دشوار است. جنگ روانی آمریکا و دیگر اعضای غربی 1+5 در کنار جنگ رسانه ای پیچیده آن ها از یک سو و فشارهای بیرونی که از سوی لابی های نامرئی ولی محسوس صهیونیستی و سعودی بر محل مذاکرات وارد می شود فشار زیادی را به تیم مذاکره کننده زحمتکش ما وارد می سازد. بدیهی است که حمایت از رزمندگان دیپلماتیک ما در خط مقدم نبرد با دشمنان هسته ای ایران وظیفه تک تک هم وطنان ما است.

غفاری در پایان خاطرنشان کرد: مردم کشورمان در انتظار رسیدن به توافقی عزتمندانه یا عدم توافقی شرافتمندانه هستند. بدیهی است که دعای خیر مقام معظم رهبری و ملت ایران، بزرگترین ره توشه تیم مذاکره کننده هسته ای در وین محسوب می شود.

نظر شما
نظرات
عسل
|
-
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
تو را بخدا قسم دیگه اینقدر طولانیش نکنید و اگر توافقی میشه بشه و اگر نمیشه ولش کنید و برگردند دیپلماتهایمان و آنجا را با یک جمله ترک کنند و بگن که جرات ندارید مذاکره نکنید و ملت را علاف نکنید
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز