پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود/ نتیجه مذاکرات را نمی توان پیش بینی کرد

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۲۲:۳۷:۱۳
کد خبر: ۲۹۸۰۱۹
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود/ نتیجه مذاکرات را نمی توان پیش بینی کرد
جان کربی: هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود و آنچه که مهم است توافق خوب است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آغاز نشست خبری روز سه شنبه در وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه پنج بعلاوه یک گفت:همانطور که صبح روز سه شنبه دیدید، برای اینکه اجازه زمان بیشتر برای مذاکره داده شود، ما گام های فنی ضروری مورد نیاز را برخواهیم داشت تا اجرای تدابیر برنامه ی اقدام مشترک تا دهم ژوئیه همچنان پابرجا باشد.

 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنان در وین خواهد بود تا با شرکای ما در گروه پنج بعلاوه یک بحث و گفتگو کند، با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو کند. ما از طریق مذاکرات ساعت به ساعت و روز به روز، پیشرفت قابل توجهی در بسیاری از عرصه ها داشتیم اما این کار بسیار فنی است و برای همه بسیار مهم است. این گامی عملی بود که باید برداشته می شد و برداشته هم شد. جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا و تیم همراهش در وین باقی خواهند ماند و این مذاکرات بسیار مهم را انجام می دهند. طبق معمول ما جزئیات مذاکره را در اتاق مذاکرات باقی می گذاریم و در این نشست خبری مطرح نمی کنیم.

 

 

در ادامه جان کربی از خبرنگاران حاضر در سالن کنفرانس خواست پرسش های خود را مطرح کنند.

 

خبرنگاری درباره ایران پرسید و گفت: با توجه به اینکه برخی وزرا به کشورهای خود باز می گردند و روز پنج شنبه دوباره به وین می روند، پرسش این است که آیا احتمال دارد که تمدید دیگری صورت گیرد؟ من می دانم که شما گفتید تمرکز شما روی توافقنامه است تا اینکه روی ساعت و زمان باشد. آیا احتمال دارد که واقعا بتوان به این توافقنامه رسید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت:پاسخ کوتاه به پرسش شما این است که « بله». به نظر من ، اگر وزیر امور خارجه آمریکا فکر می کرد که کار شدنی نیست ، تیم در آنجا باقی نمی ماند ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در وین باقی

نمی ماند. پاسخ بله است ، این ممکن است. من در موضعی نیستم که بخواهم پیش بینی کنم که توافقنامه تا تاریخ مشخص بدست خواهد آمد یا اینکه بخواهم اصلا پیش بینی کنم که توافقنامه بدست می آید! جان کری به صراحت گفت که توافقنامه باید توافقنامه ای درست باشد و در غیر این صورت توافقنامه صورت نخواهد گرفت. وی اگر مجبور شود دست خالی هم وین را ترک خواهد کرد.

این خبرنگار ادامه داد:وزرا به وطن شان بازمی گردند ولی جان کری و ظریف در وین باقی می مانند تا همچنان گفتگو کنند.

جان کربی گفت:بله همین طور است. آنها همین کار را می کنند. من جزئیاتی درباره برنامه کاری ظریف وزیر امور خارجه ایران ندارم پس نمی توانم بگویم که آیا او رفت و آمد خواهد کرد یا خیر اما می توانم بگویم که آنها به گفتگوها ادامه می دهند.

تیم ما در وین است و به اطلاع می رساند که چه دیدارهایی دارد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در وین باقی خواهد ماند.

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد که توافق این هفته بدست آید؟ خبرنگار ادامه داد: برداشت ما این است که شما نمی خواهید از ضرب الاجل گذر کنید چون می خواهید شتاب حرکت را حفظ کنید. آیا به اندازه کافی شتاب درحرکت وجود دارد که این مسئله خاتمه یابد یا اینکه تلاش برای تسلیم نشدن باعث می شود که همچنان در آنجا باشید؟

سخنگوی وزارت امور گفت: فکر می کنم هیچ یک از این دو باشد. من نمی خواهم پیش بینی کنم که چه اتفاقی می افتد یا نمی افتد اما همه درک می کنند که تاریخ جدید، یک ضرب الاجل جدید نیست بلکه تمدید پارامترهای برنامه اقدام مشترک است تا مذاکرات همچنان قابل ادامه یافتن باشد.

هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که چرا دهم ژوئیه انتخاب شد جز اینکه وزرا در کنار هم تصمیم گرفتند این تاریخ، تاریخ خوبی است.

نمی خواهم برداشت من از این تمدید این باشد که ما قطعا به چیزی نزدیک هستیم یا اینکه آنچنان فاصله داریم که نیاز به کار بیشتر داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز