پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛

سی.ان.ان: صحبت های اوباما یک تاکتیک مذاکراتی است

۱۳۹۴/۰۴/۱۸ - ۱۳:۵۱:۴۶
کد خبر: ۲۹۸۲۸۴
سی.ان.ان: صحبت های اوباما یک تاکتیک مذاکراتی است
سی ان ان اعلام کرد سخنان اوباما درباره بخت مذاکرات هسته ای، تاکتیک مذاکراتی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارش آورده است؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با طرح این سخنان که احتمال رسیدن به توافق هسته ای کمتر از پنجاه-پنجاه است خواسته است این پیام را به ایران منتقل کند که آمریکا حاضر است از توافق بد با ایران خارج شود. مقامات آمریکایی همواره گفته اند که از توافق بد ، دور خواهند شد. طرف ایرانی نیز احساس می کند طرف آمریکایی می خواهد تا دهم ژوئیه توافق حاصل شود زیرا این مهلت تعیین شده از جانب کنگره است. این مسئله به طرف ایرانی کمک کرده است تا به هدف خودش برسد و آمریکا پیش از اتمام مهلت تعیین شده، به نوعی مصالحه کند. اما با سخنان اوباما، این برداشت از بین رفت زیرا طرف آمریکایی به صراحت گفته است که اصلا نگران مهلت دهم ژوئیه و رساندن سریع توافق به کنگره نیست. با همه اوصاف، شاید سخنان اوباما ناظر بر این مطلب باشد که توافق نزدیک نیست یا اینکه پیام روشنی ازجانب فردی باشد که هدایت کننده جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در گفتگوها است مبنی بر اینکه مواضع او قاطع است و تغییر نمی کند. به هرحال، این سخنان، بی تردید تاکتیک مذاکراتی هم به شمار می رود.

cnn

در ادامه این گزارش میخوانیم؛ به هرحال، مذاکرات هسته ای در وین ادامه دارد. امروز جان کری با لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه دیدار کرد. جان کری با وزرای پنج بعلاوه یک نیز دیدار داشت. او با وزیر امورخارجه چین نیز امروز گفتگوی تلفنی انجام داد. وزیر انرژی آمریکا با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد. این دو دانشمند هسته ای به بررسی مسائل فنی پرداختند. با این اوصاف می توان گفت پس از روز گذشته که اطلاعات بسیار اندکی درباره مذاکرات وجود داشت و احساس می شد همه چیز در حال از هم پاشیدن است، امروز احساس می شود که بازهم همه چیز مرتب شده است. اما بازهم نتیجه این روند مشخص نیست. البته هنوز موانع جدی در مسیر مذاکرات وجود دارد. یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی که با او دیدار داشتم، مذاکرات را بسیار بسیار دشوار ارزیابی کرد. همه طرفهای مطرح، دستاوردهای مذاکرات را کمتر از واقع جلوه می دهند. اما به هرحال، باید تصمیمات سیاسی کلیدی اتخاذ شود. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در مقاله ای که روز گذشته در فایننشال تایمز منتشر شد به همین مسئله اشاره کرد و گفت آمریکاست که باید مصالحه سیاسی انجام بدهد. با این اوصاف، ممکن است توافقی حاصل نشود . اگر توافقی حاصل نشود ما به وضعی بازخواهیم گشت که سه ماه پیش در سوئیس حاصل شد و چارچوبی بوجود آورد و بعد از آن، در فاصله زمانی چند هفته یا چند ماه دیگر ، مذاکرات بار دیگر شروع شود. اما احتمال رخ دادن این اتفاق کم است. همه تلاشهای زیادی صورت داده اند و به دستاوردهای زیادی رسیده اند و می خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

این شبکه درباره وضع تیم هسته ای ایران گفته است؛ دو طرف با مسائل سیاسی خاص خودشان درگیر هستند. اوباما نمی تواند تسلیم توافقی شود که بسیاری در داخل آمریکا، آن را توافقی بد بدانند. طرف ایرانی نیز خطوط قرمز خودش را دارد. طرف ایرانی می خواهد توافقی در دست داشته باشد تا به مردم ایران بگوید دلایل خوبی برای اعتماد به آمریکا پس از چند دهه بی اعتمادی دراختیار دارد. طرف ایرانی به دنبال چنین توافقی است. اینکه جان کری نمی گوید شانس رسیدن به توافق هسته ای پنجاه-پنجاه است بسیار مهم است. جان کری با این رویکرد می خواهد برای خودش فضایی برای مذاکرات باقی بگذارد. هرچه مواضع تندتری از حاشیه ها مطرح شود، کار مذاکره کنندگان دشوارتر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز