پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛

آیا مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد؟

۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۲:۰۶:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۶۲۱
آیا مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد؟
از روز سی ام ژوئن این سومین باری است که طرف های مذاکره کننده ضرب الاجل مذاکرات هسته ای را تمدید می کنند و این اقدام سبب بروز سوالات بسیاری در اذهان عمومی می شود که بالاخره نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، روز گذشته پس از جلسات متمادی، اعضای 1+5 به همراه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند تا تاریخ ضرب الاجل نهایی برای رسیدن به توافق را برای بار سوم تغییر دهند و آن را به 13 جولای موکول کنند و طبق گفته مقامات غربی تصمیم گیری در رابطه با این مذاکرات به روز دوشنبه کشانده شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در اولویت مباحث روی میز مذاکره گروه 1+5 است، همچنین از تلاش همه جانبه این کشور برای لغو تحریم ها علیه ایران صحبت کرد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته پیش از ترک مذاکرات اعلام کرد همچنان اختلافات به صورت کامل از بین نرفته ولی در روزهای گذشته پیشرفت های زیادی حاصل شده است.
به نظر می رسد آمریکا در شرایط کنونی به عنوان اصلی ترین عضو تصمیم گیرنده گروه 1+5 در موقعیت دشواری قرار گرفته است. باراک اوباما رییس جمهوری این کشور به قدری بر روی نهایی کردن توافقنامه هسته ای با ایران سرمایه گذاری کرده که شک و تردید شرکای منطقه ای خود به ویژه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را برانگیخته است. حتی برخی از نمایندگان کنگره از این قاعده مستثنی نبوده اند تا جایی که استنی هویر مرد شماره دو دموکرات ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده هفته گذشته اظهار داشته بود: مذاکرات باید در همین مرحله متوقف شود. نگرانی من این است که این رویه، ایرانی ها را قادر ساخته است تا مذاکره را به درازا بکشانند.

استنی هویر

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در همین راستا اعلام کرد: توافق واگذاری امتیازها از سوی قدرت های جهانی به ایران مسیر را برای دستیابی تهران به سلاح هسته ای و موشک های قاره پیما هموار می سازد.

وی افزود: چگونه می شود صدها میلیون دلار پول را در اختیار ایران قرار داد بدون توجه به این که این پول ممکن است چرخه های ماشین تروریست را روغن کاری کند؟

نتانیاهو

البته باراک اوباما برای کاستن از این نگرانی ها اعلام کرد، جان کری قول داده است تا توافقنامه خوبی را منعقد سازد تا دست کم تا یک دهه ایران را از توانمندی دستیابی به سلاح هسته ای دور کند.

جان کری روز گذشته پس از پایان نشست ها با تغییر ادبیات خود پس از چند روز اظهار داشت: فکر می کنم که در بعضی از مسائل باقیمانده به راه حل رسیدیم و پیشرفت حاصل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز یک یا دو نکته بسیار دشوار باقی مانده است ولی در نشستهای روز جمعه پیشرفت حاصل شده است و فضا بسیار مثبت بود.

کنفرانس+خبری+جان+کری+وزیر+امور+خارجه+آمریکا

البته پس از پافشاری نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بر خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری دیده شد که تیم مذاکره کننده آمریکایی قصد دارد از ابزار تهدید به ترک مذاکرات استفاده کند که به نظر می رسد تنها در شعار این حرف زده شده و در عمل آمریکایی ها قصد دارند تا با استفاده از این تاکتیک بتوانند در لحظات آخر امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.

محمد+جواد+ظریف+به+همراه+تیم+مذاکره+کننده+در+بالکن+هتل+کوبورگ+وین

با وجود تمامی این شرایط شبکه بی بی سی طی یک گزارش اعلام کرد تمدید چند باره مذاکرات نشان دهنده تغییر راهبرد آمریکا در مذاکرات است. به این معنا که آمریکا پیش از این تلاش می کرد مذاکرات قبل از نهم ژوئیه که برای آن ها اهمیت بسیار زیادی داشت به پایان برسد زیرا اگر توافق به بعد از نهم جولای کشیده شود، بررسی آن در کنگره به جای یک ماه، دو ماه به طول خواهد انجامید. ولی اکنون به نظر می رسد آمریکایی ها نظر خود را تغییر داده اند و دیگر از این که مذاکرات مدت بیشتری به طول بیانجامد هراسی ندارند.

رییس کمیسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا نیز اعلام کرد ما عجله ای برای بررسی توافقنامه نداریم.

بنا بر این پس از صحبت های دیروز وزرای خارجه شش کشور به نظر می رسد پا فشاری تیم مذاکره کننده ایران برای رسیدن به توافق خوب با رعایت خطوط قرمز باعث شد آمریکایی ها نیز از حربه فشار به دلیل کمبود زمان عقب بنشینند و تمایل سه کشور روسیه، چین و آلمان بر حصول هر چه سریعتر توافق توانسته است تا حدودی ایالات متحده را از زیاده خواهی هایش منصرف کند و همه امیدوارند تا روز دوشنبه ایران و گروه 1+5 بتوانند آن دو موردی که جان کری به آن اشاره کرد را حل کنند و به توافق برسند  ولی هنوز  هم فضای مذاکرات مبهم است و با تمام امیدواری ها به پیشرفت در مذاکرات هنوز زمان رسیدن به نتیجه مشخص نیست.

نظر شما