روزنامه جروزالم پست:

آمریکا خبر اعلام قریب الوقوع توافق هسته‌ای را گمانه زنی می‌داند

۱۳۹۴/۰۴/۲۲ - ۱۲:۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۹۹۴۰۱
آمریکا خبر اعلام قریب الوقوع توافق هسته‌ای را گمانه زنی می‌داند
جروزالم پست با این ادعا که ایرانی ها آماده برگزاری جشن های خیابانی به مناسبت دستیابی به توافق هسته ای هستند، نوشت: آمریکا خبر اعلام قریب الوقوع توافق هسته‌ای را گمانه زنی می داند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، روزنامه جروزالم پست نوشت: این در حالی است که یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد گزارش ها در این باره که خبر دستیابی به توافق نامه جامع هسته ای فورا اعلام خواهد شد تنها «گمانه زنی» هستند.

وزرای امور خارجه شش قدرت جهانی بار دیگر روز یکشنبه به امید دستیابی به توافق نامه جامع هسته ای با ایران در وین دور هم جمع شدند.

اما مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات وین می گویند این توافق نامه تکمیل شده است و رسما طرح جامع مشترک اقدام نامیده خواهد شد. اما خبر دستیابی به این توافق آنگونه که بسیاری انتظار داشتند روز یکشنبه اعلام نشد. این در حالی است که مقامات ایرانی اعلام کرده بودند دستیابی به توافق نامه جامع هسته ای امری قریب الوقوع است.

551515151

اواسط روز یکشنبه، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران درباره «گمانه زنی ها» درباره زمان دستیابی به توافق هسته ای هشدار داد و اعلام کرد «موضوعات مهمی» در مذاکرات باقی مانده که هنوز حل و فصل نشده است. او به جزییات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

در حالی که وزرای امور خارجه روسیه و چین پس از چند روز غیبت وارد وین شده اند، همتای انگلیسی آنها وین را به مقصد لندن ترک کرد. مقامات وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کردند فیلیپ هاموند صبح روز دوشنبه بار دیگر به وین باز خواهد گشت، زمانی که قرار است زمان توافق نامه موقت هسته ای به پایان برسد.

این سومین بار طی دو هفته بود که مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک تمدید شد.

مذاکرات هسته ای تا نیمه شب شنبه ادامه یافت و حدود ساعت هشت صبح روز یکشنبه بار دیگر بین مذاکره کنندگان ارشد آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران آغاز شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قبل از بازگشت به هتل کوبورگ وین که محل برگزاری مذاکرات هسته است، روز یکشنبه در کلیسای این شهر حضور یافت.

کری گفت:«فکر می کنم ما به مرحله ای رسیده ایم که باید برخی تصمیمات واقعی را اتخاذ کنیم.» او همچنین گفت:«تنها چند موضوع مهم باقی مانده اند. من همچنان امیدوارم.»

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که از نشست اضطراری در پاریس درباره اوضاع در یونان به وین بازگشت، نیز در این باره ابراز امیدواری کرد که لحظات تصمیم گیری سرانجام فرا رسیده است.

او در گفتگو با خبرنگاران گفت:« من امیدوارم، امیدوارم که ما سرانجام وارد مرحله نهایی این ماراتن مذاکرات شویم.»

هیئت های ایرانی نیز اعلام کردند برخی موضوعات همچنان باقی مانده اند که وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان باید آنها را حل و فصل کنند. پیش بینی می شود وزرای امور خارجه شش قدرت جهانی روز دوشنبه در وین بار دیگر نشست برگزار کنند.

اما گزارشی درباره این موضوعات باقیمانده منتشر نشده است اما گفته می شود 98 درصد از متن توافق نامه جامع هسته ای تکمیل شده است. گفته می شود این سند بیست صفحه دارد اما متن کامل توافق هسته ای 80 صفحه ای است و مسائل فنی نیز ضمیمه آن است.

پیش بینی می شود به محض اعلام خبر توافق نامه جامع هسته ای مردم تهران در خیابان ها جشن بگیرند. خبرگزاری رسمی ایران -ایرنا- گزارش داد پلیس تهران آماده تأمین امنیت شهر در صورت تجمع مردم در خیابان هاست.

قدرت های جهانی در تلاش برای محدود کردن و نظارت بر برنامه هسته ای ایران هستند تا تضمین کنند ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دسترسی داشته باشد. قدرت های جهانی در ازای محدودیت و نظارت بر برنامه هسته ای ایران، تحریم های اعمال شده بر تهران را لغو خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز