آیت الله هاشمی:

توافق هسته‌ای را به رهبری، رئیس جمهور و تیم دیپلماسی تبریک می‌گویم

۱۳۹۴/۰۴/۲۳ - ۲۱:۵۶:۵۶
کد خبر: ۲۹۹۸۷۷
توافق هسته‌ای را به رهبری، رئیس جمهور و تیم دیپلماسی تبریک می‌گویم
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار جمعی از اصحاب رسانه فرهنگ و هنر، مدیران مسئول خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، خبرنگاران رسانه‌های مجازی و روزنامه‌ها، هنرمندان عرصه‌های سینما، تئاتر و موسیقی و جمعی از شعرای انقلاب اسلامی، توافق هسته‌ای ایران با غرب را به شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی، مردم عزیز ایران و به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر تبریک گفت و افزود: این پیروزی مرا به یاد پیروزی فتح خرمشهر و همچنین پیروزی پذیرش قطعنامه انداخت که دنیا در آن مقطع علی‌رغم همه دشمنی‌ها و حمایت‌های که از صدام می‌کردند، در بین‌المللی ترین سازمان جهان بر حق ایران صحه گذاشتند و تأکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن بسیاری از مشکلاتی که از قِبَل تحریم متوجه کشور می‌شد و همچنین تشریح دستاوردهای هسته‌ای، گفت: اگر چه از فردا که متن توافقات منتشر شد، گروهی با ادعای دلواپسی در متن می‌گردند، اما مطمئن باشید مردم ایران به حرف‌های این جماعت گوش نمی‌‌دهند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ناراحتی لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و همچنین حاکمان رژیم جعلی اسرائیل را نشانه پیروزی بزرگ ایران در میدان مذاکرات دانست و گفت: پیروزی دیگر این ماجرا، تفوق متن و استدلال بر هیاهو و هوچی‌گری است.

ایشان افزود: آن چه در طول این مذاکرات تیم دیپلماسی ایران با صبوری انجام دادند، نشان از ذات مردم ایران در صلح طلبی و صلح‌جویی دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری تاریخ پرونده هسته‌‌ای ایران در دولت سازندگی، دوره‌ی اصلاحات و همچنین شکستن تعلیق در سال 84، گفت: از آن سال تاکنون بهانه‌های متفاوتی به دست دشمنان مردم افتاد تا بتوانند به وسیله آن هیاهو کنند، اما خدا را شکر که امروز از روزهای خوب انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر این نکته که ایران جنگ طلب نیست و هیچ وقت به دنبال سلاح کشتار جمعی نمی‌رود، گفت: اصلاً از بازدید کارشناسان آژانس نمی‌‌ترسیم چون قصد بمب سازی نداریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که از این پس می‌توانیم دستاوردهای هسته‌ای خود را صادر کنیم، گفت: کسانی  که تا دیروز برای هر اقدام هسته‌ای ما مانع‌تراشی می‌کردند، امروز به شکل رسمی قبول کردند که ایران اسلامی می‌تواند نیروگاه‌های پیشرفته هسته‌ای برای تولید برق بسازد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تمجید از صبر تیم هسته‌ای و خانواده‌های آنان که در مقابل انواع تهمت‌ها و توهین‌ها و حتی اتهام به خائن بودن، برای احقاق حق مردم، صبوری کردند، گفت: این منطق ایرانی است که یک وزیر در مقابل شش وزیر کارکشته قدرت‌های جهانی یکی از رکورد دارترین مذاکرات بین‌المللی را انجام دهد و آنان را قانع کند که به صورت رسمی بپذیرد ایران جزء باشگاه هسته‌ای جهان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور هزار خبرنگار و خبرگزاری‌های اقصی نقاط جهان برای پوشش لحظه به لحظه اخبار مذاکرات در وین را نشان از اهمیت این موضوع برای جهان دانست و گفت: در همین مدت کوتاه علی‌رغم تبریک اکثر کشورهای دنیا فقط اسرائیل است که از شدت ناراحتی می‌گوید دنیا جواز ساختن بمب هسته‌ای را به ایران داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر این نکته که خودم را یک رسانه متحرک می‌دانم، گفت: هم اولین کارم انتشار نشریه مکتب تشیع بود و هم امروز صحبت‌های من، صحبت‌های موافقانم و صحبت‌های مخالفانم چند ستون رسانه‌ شما را در بر می‌گیریم، پس من یک رسانه متحرک هستم.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در رشد و افزایش آگاهی مردم گفت: همین مقدار پیروزی که نصیب تفکر اعتدال در جامعه ایران شده است، مدیون شما خبرنگاران و صاحبان رسانه‌های است که تلاش می‌کردند و گرنه رسانه‌های بزرگ  برای تخدیر مردم تلاش می‌کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص نقش خویش در پیروزی اندیشه اعتدال در انتخابات سال 92، گفت: نقش من همین بود که رفتم اسم نوشتم و با خود فکر کردم که اگر وارد شوم، شاید بتوانم کشور را مانند دوران جنگ و سازندگی، این بار از انحراف نجات دهم.

وی در خصوص نیاز ایران به اورانیوم غنی شده گفت: فعلاً نیازی به آن نداریم، چون سوخت نیروگاه بوشهر تضمین شده است و تولید خود را می‌توانیم صادر کنیم و در مقابل مواد خام غنی سازدار بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره ایهام گونه به ردّ صلاحیت خویش گفت: شورای نگهبان به من کمک کرد و جلوی من را گرفت تا دکتر روحانی به پیروزی برسد که در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب هر جا که بودیم، با هم بودیم.

در ابتدای سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از خبرنگاران از میان جمع برخاست و درخصوص پرونده مهدی هاشمی پرسید که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌خواستم وارد این موضوع شوم و الان هم نمی‌خواهم مطلبی بگویم که تأثیر مثبت یا منفی در روند قضایی پرونده بگذارد، اما چون سؤال کردید به ذکر خاطره‌ای بسنده می‌کنم.

وی افزود: پس از اینکه مهدی با نا تمام گذاردن دکتری خود در آکسفورد، وارد کشور شد و سه ماه توسط زبده‌ترین نیروهای وزارت اطلاعات تحت بازجویی بود، روزی به من خبر دادند که مهدی می‌خواهد شما را ببیند، من هم گفتم که بیاید اما گفتند ایشان نمی‌تواند و اگر می‌خواهید شما باید به ملاقات ایشان بروید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح ملاقات مهدی در زندان و اینکه با اصرار ایشان به خاطر پرهیز از شنود، زیر باران در محوطه‌ی پارکینگ قدم می‌زدیم، گفت: مهدی به من گفت که اینان می‌گویند دو راه داری، یا در چند خط از رهبری تقاضای عفو کن و یا باید این پرونده طولانی و چند هزار صفحه‌ای را ادامه دهی.

وی افزود: خود مهدی به من گفت علی‌رغم اینکه خود چنین میلی ندارم چون می‌دانم جرمی مرتکب نشده‌ام، اما اگر شما و مقام معظم رهبری بخواهید این کار را می‌کنم که من به ایشان گفته‌ام بگذارید با آقا مشورت کنم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح ملاقات خویش با آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص، گفت: به ایشان عرض کردم که راضی به این نیستم که ایشان تقاضای عفو کند و شما بپذیرید، چون در نگاه جامعه انعکاس خوبی نخواهد داشت هم می‌گویند رهبر چرا به تقاضاهای عفو زندانیان دیگر توجه نمی‌کنند و هم می‌گویند هاشمی در پرونده پسرشان اعمال نفوذ کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه آیت‌الله خامنه‌ای استدلال حرف‌های من را پذیرفت، گفت: بعد از آن بود که به مهدی خبر دادیم هر طور که خودت می‌دانی، عمل کن و ایشان هم بر این نکته تأکید می‌کرد که چون می‌دانم گناهی نکرده‌ام بگذارید همه بفهمند و اگر هم گناهی کرده‌ام، بگذارید در همین دنیا محاکمه شوم و به مجازات برسم که سخت از مجازات آخرت می‌ترسم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: بگذارید به همین مقدار بسنده کنم و بیشتر نگویم تا پرونده قضایی ایشان سیر خودش را بگذراند، البته خود مهدی و وکلای وی حرف‌های دارند که به موقع خواهند گفت. فقط بگویم یوسف از دامان پاک خود به زندان می‌رود.

در آغاز این دیدار، آقای رضا سلیمانی گزارشی از روند دعوت از اصحاب فرهنگ و هنر و خبرنگاران داد و پس از آن آقای دکتر رحمانیان،  مدیر مسئول روزنامه شرق ـ خانم دکتر فاطمه راکعی، مدیر انجمن شاعران ایران ـ آقای دکتر نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای علیرضا کاردان یکی از هنرمندان عرصه طنز ضمن بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص مسائل مربوط به خویش، خاطره گفتند، شعر خواندند، طنز گفتند و گزارش دادند.

نظر شما