روزنامه گاردین:

برندگان و بازندگان توافق هسته ای ایران چه کسانی بودند

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۱۰:۵۲:۴۰
کد خبر: ۲۹۹۹۹۷
برندگان و بازندگان توافق هسته ای ایران چه کسانی بودند
روزنامه گاردین در تحلیلی به قلم یان بلک به دسته بندی برندگان و بازندگان توافق هسته ای ایران پرداخته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی، مذاکرات برای دست یابی به توافق هسته ای یک دل مشغولی بزرگ برای سران کشورهای جهان بود.

گاردین برندگان و بازندگان اصلی این توافق را که یکی از مهمترین توافقات سیاسی در عصر حاضر محسوب می شود، این گونه دسته بندی کرده است. از نظر این روزنامه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با فاصله زیاد در راس برندگان این توافق قرار دارد. روحانی راهی را که در آن حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و جایگاه این کشور در منطقه به رسمیت شناخته شد، هموار کرد. پایان دادن به انزوای بین المللی ایران نیز یک دستاورد مهم تاریخی است که احتمالا به وی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 کمک خواهد کرد. البته وی با مقاومت تندروهای بدگمانی مواجه است که می ترسند حتی نزدیک شدن محدود به آمریکا و غرب نیز به افزایش درخواستها برای ایجاد تغییرات داخلی بینجامد، تغییراتی که می تواند تضعیف حکومت را به دنبال داشته باشد.

از نظر این روزنامه برنده دیگر توافق هسته ای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این توافق احتمالا شاهکار سیاست خارجی اوباما محسوب خواهد شد و اعطای جایزه صلح نوبل به او را توجیه خواهد کرد. بشار اسد برنده دیگر این توافق است. وی به سرعت این توافق را یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ ایران، منطقه و جهان خواند و آنرا یک پیروزی بزرگ توصیف کرد. اسد از سال 2011 که قیام ها برضد او آغاز شد، از ایران کمکهای مالی و نظامی دریافت می کند. تقویت موقعیت منطقه ای ایران به دنبال امضای توافق موقعیت این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه [غرب آسیا] از جمله در مذاکرات درمورد آینده سوریه نیز ارتقا خواهد داد.

گاردین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برنده دیگر این توافق معرفی کرده است زیرا لغو تحریمهای ایران می تواند به کاهش تحریم های غرب برضد روسیه منجر شود. پایان یافتن تدریجی تحریم تسلیحاتی ایران نیز به نفع روسیه خواهد بود.

نویسنده در ادامه به معرفی بازندگان این توافق پرداخته است.

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تکفیری صهیونیستی داعش یکی از این افراد است زیرا این توافق احتمال همکاری میان ایران و آمریکا برضد این گروه تروریستی را افزایش می دهد. ایران آمادگی خود را برای کمک به جنگ با گروه تکفیری صهیونیستی داعش اعلام کرده است.

بازنده بعدی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی است که همواره نگران نزدیک شدن روابط ایران و آمریکا بوده است. مقامات ریاض، ابوظبی و دیگر پایتختهای منطقه معتقدند واشنگتن با نزدیک شدن به تهران نگرانی های امنیتی آنها را نادیده می گیرد. سلمان به شدت با نقش ایران در عراق، سوریه، بحرین و یمن مخالف است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که قول داده بود مانع امضای توافق هسته ای بین آمریکا و ایران شود، بازنده دیگر این ماجرا است. وی نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد بلکه به روابط اسرائیل با آمریکا نیز آسیب جدی رساند. منتقدان داخلی معتقدند وی درمورد تهدید ایران بزرگنمایی می کند و خواستار کناره گیری او هستند.

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
0
نتانياهو بره سرشو بزاره بميره كسي توان مقابله باايران اسلامي رانداره زنده باد رهبرم واقاي ظريف واقاي روحاني
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
0
علی رغم فشار اومدن به خیلی ها کلید دکتر روحانی یکی از مهمترین درها را بروی ایران باز کرد
دری که ...اونو بسته و شش قفله کرد
درود بر عزم و ارده دکتر روحانی که صادقانه به قول خود عمل نمود
روحانی مچکریم
محمد
|
-
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
0
دلواپستم دلواپسسسسسسسسسس شکست خورده ،ان شا ا...... مردم در انتخابات مجلس نسلتونو بر میدارن و تموم میشه عمرتون ،درود بر رهبرم و روحانی و ظریف و غیر دلواپس