نوبخت در نشست خبری:

اتفاق قرچک اولین بار نبود،آخرین بار هم نخواهد بود/ یک جریانی در کشور است که اجازه نمی دهند دیگران صحبت کنند

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۱۰:۵۲:۲۵
کد خبر: ۳۴۳۰۷۱
اتفاق قرچک اولین بار نبود،آخرین بار هم نخواهد بود/ یک جریانی در کشور است که اجازه نمی دهند دیگران صحبت کنند
سخنگوی دولت گفت: همه باید به قوانین و مقررات احترام بگذارند و اگر قانون به آنها اجازه برگزاری همایش داد کار ناشایستی نکنند زیرا خلاف قانون و شرع است.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اتفاقات شیراز و ورامین و حمله به مطهری و موسوی لاری گفت: اتفاقی که در ورامین رخ داد اولین مورد در این قبیل اتفاقات نبود و پیش بینی می شود که آخرین اتفاق هم نیست. در کشور تقابل سلیقه و نگاه وجود دارد. یک نگاه اجازه می دهد همه نظرات خود را بیان کنند مثل بحث برجام که صدا و سیما پرچمدار آن است و همه نظرات را بیان می کند و سعی می کند بیشتر مخالفین درباره آن صحبت کنند که بهتر است به همه اجازه بدهند نظرات خود را اعلام کنند  یک جریانی در کشور است که اجازه نمی دهند دیگران صحبت کنند.

نوبخت افزود: در حال حاضر دانشگاه ها و سایر سالن ها در اختیار کسانی هست که سلیقه های سیاسی خود را بیان کنند. همه باید به قوانین و مقررات احترام بگذارند و اگر قانون به آنها اجازه برگزاری همایش داد کار ناشایستی نکنند زیرا خلاف قانون و شرع است. نگاه دولت این است که آنچه که قانون مجاز می داند انجام دهیم و اگر کسی از آزادی بیان سو استفاده کند با آن برخورد خواهیم کرد البته همه در چارچوب اصولگرایی و اصلاح طلبی فرزندان انقلاب هستند و هر کس که خلافی انجام بدهد قوه قضائیه نیز برخورد می کند.

محمد باقر نوبخت با اشاره به سفر خود به استان خوزستان گفت: من از بزرگترین طرح آبی و خاکی ایران در خوزستان بازدید کردم که مربوط به احیای 550 هزار هکتار اراضی دشت خوزستان و بخشی از ایلام بود این طرح در سال 1375 طی بازدیدی که رهبر معظم انقلاب از استان خوزستان داشتند مورد تایید قرار گرفت و با عنایت به اینکه پیشرفت این طرح مهم نه تنها موثر در سطح استان بلکه موثر در سطح ملی است. همچنین در سفر سال 92 این طرح جز تعهدات دولت قرار گرفت تا به انجام برسد. بر اساس بازدید هفته گذشته از این طرح بیش از 158 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان نوسازی و تکمیل شد و به کشاورزان آن منطقه تحویل داده شد. 70 شرکت ایرانی با بیش از 10 هزار نفر بر روی طرح 550 هزار هکتاری دشت خوزستان در حال فعالیت هستند و اگر این طرح طی یکی دو سال آینده به بهره برداری برسد بیش از نه و نیم تن محصولات کشاورزی از طریق طرح بهروری نوین آبی تولید می شود و 2100 میلیون تومان درآمد سالانه و بیش از 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن شاغل خواهند شد.

نوبخت با ارائه گزارشی کوتاه از بسته اقتصادی کوتاه مدت دولت گفت: بر اساس آخرین گزارش خزانه در 28 آبان ماه جاری، رقم پرداخت های دولت برای طرح های عمرانی در راستای تحرک بخشی به اقتصاد کشور و همچنین مشارکت در آن اقدام رشد سرمایه گذاری از محل اعتبارت تملک دارایی سرمایه ای به 18 هزار و 527 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که در تاریخ 21 آبان ماه میزان تملک دارایی سرمایه ای 14 هزار و 505 میلیارد تومان بود و از تاریخ 21 آبان تا 28 آبان چهار هزار و 21 میلیارد تومان به طرحهای عمرانی تزریق شد.

نوبخت گفت: طبق این گزارش خزانه، عدد 1500 میلیارد تومان هم بابت طرح تملک دارایی هایی که برای پرداخت از محل ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون مدیریت بحران اضافه کنیم. دولت از طریق ابزارهای مالی و پولی یعنی خزانه رقم 7هزار و 500 میلیارد تومان به اقتصاد ملی تزریق کرد و نیمی از این رقم یعنی 3هزار و 100میلیارد تومان نیز از طریق ابزار پولی و تسهیلات به اقتصاد تزریق شد و عمده توجهات رسانه ای محترم به ابزارهای مالی معطوف شد.

سخنگوی دولت افزود: بخش دیگری از این منابع برای تحرک بخشی به اقتصاد، بخش عمرانی و فعال شدن کارخانه های مرتبط با این بخش اختصاص یافت. رقم پرداختی به بودجه عمرانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 109درصد رشد را نشان می دهد. با توجه به اینکه در طول این مدت رقم ۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت به پیمانکاران پرداخت شده و ۲۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز بابت مهار آبهای مرزی پرداخت شده است ،در حال حاضر مجموع پرداخت ها به ۲۵هزار و ۱۰۰میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به لایحه بودجه در برنامه ششم توسعه گفت: با عنایت به اینکه برنامه بودجه سال 95 در برنامه ششم لوایح آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد انتظار داریم دولت در جلسه فوق العاده این لوایح را تصویب و به مجلس تقدیم کند.

سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل هیئت نظارت در برجام اظهار داشت: بر طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری شورای عالی امنیت ملی هیئت نظارت دربرجام را تشکیل داد و انشاالله ترتیب و چگونگی عملکرد آن از سوی شورای عالی امنیت ملی ابلاغ خواهد شد. و این هیئت در چارچوب نقطه نظرات مقام معظم رهبری برخورد خواهد کرد و گزارش آن را به ایشان ابلاغ خواهند کرد. اینکه هر کس بخواهد درباره برجام نظری بدهد سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و اینکه اگر هرکسی بخواهد وارد کشور شود و بگوییم این نفوذی است اشکال در کار ایجاد خواهد کرد زیرا فرصت سرمایه گذاری از ما گرفته خواهد شد. برخی می گویند اینکه وزارت کشور کاری را کرده غلط کرده به نظر من مشکلی را حل نخواهد کرد همه باید توجه کنیم که یک فرصت تاریخی در برابر ملت هست و مسئولین باید از این فرصت به نحوه احسنت استفاده کنند.

نوبخت درباره آغاز قرارداد میان ایران و روسیه برای ارائه موشک S300 گفت: ما طبق قرارداد پیش خواهیم رفت هر چند که دیگران خوششان نیاید.

سخنگوی دولت درباره کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: در شورای پول و اعتبار نمایندگانی از دولت و بخش خصوصی حضور دارند و در این زمینه تصمیم گیری می کنند. برای اینکه هزینه تولید کاهش یابد باید نرخ سود تعدیل شود ولی دولت در این زمینه یک بخش است و بخش های غیر دولتی نیز باید نظرات خود را اعلام کنند تا به جمع بندی برسیم؛ به نظر می رسد کاهش نرخ سود بانکی عملیاتی شود.

مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به سرنوشت رکن آبادی گفت: قطعا اطلاعاتی که وزارت خارجه بدهد آن اطلاعات صحیح است زیرا آن سازمان پیگیر وضعیت آقای رکن آبادی است و اجازه بدهید من در این مورد ورود نکنم.

 وی درباره استعفای نعمت زاده گفت: آقای نعمت زاده از وزرای با سابقه هستند و عزل ایشان صحت ندارد.

سخنگوی دولت درباره وجود تابعیت مشکوک برخی نمایندگان در انتخابات اظهار داشت تردید نکنید وزیر کشور آنچه را که برای صحت انتخابات لازم بداند، انجام می دهد و همانطور که دیدید لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی سریع توسط دولت تهیه شد.

وی درباره اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی طبق قرار قبلی انجام خواهد شد اما چون هزینه بر بود. تلاش کردیم هزینه را محدود کنیم اما اعتبارات آن تامین شده است و قطعا نباید انتظار داشته باشیم انتخابات به شیوه سنتی انجام گیرد.

وی اضافه کرد: من احتمال میدهم لایحه شفاف سازی هزینه کرد کاندیداها به این دوره از مجلس نخواهد رسید زیرا در حال حاضر لوایح در مجلس زیاد است.

وی با اشاره به اعطای کارت خرید کالا به مردم گفت: این میزان پول قرار است در حد توان مردم تا سقف ده میلیون تومان به آنها اعطا شود، به همین دلیل بنده بخشنامه ای را تهیه کردم و به دستگاه ها گفتم برای اینکه مردم صف نکشند زیرا که این یک استعداد بالقوه در ماست، کاری کنیم که این کارتها از طریق ارگانها در اختیار مردم قرار بگیرد. باید قبول کنیم که این پول مردم است و به بانکها اعلام کردیم کسانی را به شما معرفی می کنیم که قدرت خرید و سپس پرداخت آن را داشته باشند.

نوبخت درباره انتقاد سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس مبنی بر اینکه دولت در هدفمندی یارانه ها تخلف انجام داده است، گفت: این سیاست دولت بوده که افراد کم درآمد را حذف کند و امروز بیش از دو میلیون فرد حذف شده و همچنان شناسایی ادامه دارد و اینکه تخلف کرده ایم صحت ندارد بلکه ما قانون را اجرا کردیم.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه گفت: من در خصوص زمان برگزاری این سفر در آینده توضیح خواهم داد و آنقدر سهم دارم و به سرمایه اجتماعی که در خدمت من هست و برای حیثیت خود احترام قائلم و برای من مهم است که اگر موضوعی قطعی نشده در مورد آن اطلاع رسانی نکنم و به من کمک کنید تا چیزهایی که قطعی نیست به شما نگویم.

وی درباره حذف کارت سوخت پس از تک نرخی شدن بنزین گفت: کارت سوخت هم حذف نخواهد رفت.

محمد باقر نوبخت با اشاره به روابط میان ایران و روسیه گفت: روسیه کشور بزرگی است و ما با این کشور روابط راهبردی داریم و هنوز این سطح از روابط متناسب با دو کشور نیست ولی امیدواریم به نحو شایسته در جهت منافع ملی دو کشور حرکت کنیم.

وی درباره شرکت نکردن رئیس جمهوری در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علت شرکت نکردن آقای رئیس جمهوری مشغله کاری است ولی دولت و کارشناسان برای ارائه گزارشات لازم به مجمع کوتاهی نمی کنند.

وی درباره اینکه چرا با فروش خوردرو تغییری در بورس خودرو اعمال نشد گفت: زیرا این پروژه نیازمند زمان است و بانک مرکزی ابتدا باید اسناد را بگیرد و دولت قطعا با نظارت کامل و طبق قرارداد عمل خواهد کرد و تلاش می کند که خدشه ای در واگذاری خودرو ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارت خرید کالا منجر به تورم خواهد شد، گفت: اعطای کارت ده میلیونی کالا منجر به تورم نخواهد شد زیرا این مبلغ هر ماه از طریق مردم برگشت خواهد خورد.

وی درباره بیانیه وزارت صنعت و معدن در خصوص سرمایه گذاری های خارجی گفت: من این دستور العمل را ندیده ام اما خوشبختانه در حال حاضر در کشور با تنوع انتخاباتی مواجه هستیم و باید تلاش کنیم بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در کشور فراهم شود.

وی درباره صحبت های فرمانده کل سپاه مبنی بر اینکه طرح هایی در خصوص اقتصاد مقاومتی به دولت داده ایم، گفت: من از فرمانده سپاه و همه کسانی که با دولت همفکری می کنند تشکر می کنم و قطعا این طرح در ستاد راهبردی بررسی خواهد شد.

نوبخت درباره برگزاری اجلاس گازی در تهران گفت: قطعا تشکیل این هیئت مانند اوپک گازی در حال شکل گیری است و انشاالله از این ظرفیت در کنار نفت استفاده خواهیم کرد زیرا به انسجام بازار کمک می کند.

وی درباره سرنوشت 15 ملوان ایرانی که در آبهای سومالی توسط دزدان دریایی دستگیر شده اند، گفت: این اقدام باعث تاسف ماست و قطعا باید اقدامات لازم را انجام بدهیم و من از فرزندان رشید نیروی دریایی سپاسگذاری می کنم و از تمامی کسانی که در کشور امنیت ایجاد می کنند، قدردانی می کنم.

وی درباره دفن 1700 تن سیب زمینی در کشور اظهار کرد: اینکه دولت می خواست این 1700 تن سیب زمینی را دفن کند درست نیست زیرا اینها مال دولت نیست اما ما به بانک توسعه صادارت گفتیم کسانی که می خواهند محصولی را صادر کنند اگر کمک ما می تواند مشکلی را تسهیل کند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمادگی دارد این سیب زمینی ها و حتی میوه های دیگر را صادر کند زیرا متاسفانه ما فقط برای واردات تربیت شدیم.

وی در پایان در خصوص تجمیع بیمه ها گفت: در حال حاضر برخی چندین دفترچه دارند و یکسری ناهماهنگی ها ایجاد شده است. تجمیع بیمه ها برای اینکه منابع یکسان شود و درست توزیع صورت گیرد تهیه شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرحی را تنظیم کرده به ریاست جمهوری تقدیم خواهد شد و در مورد آن در آینده توضیح خواهم داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز