حمید بعیدی‌نژاد:

ایران با همه بندهای گزارش آمانو موافق نیست

۱۳۹۴/۰۹/۱۴ - ۰۹:۳۳:۴۲
کد خبر: ۳۴۶۳۷۰
ایران با همه بندهای گزارش آمانو موافق نیست
بعیدی نژاد گفت: نباید فراموش کنیم که این گزارش متعلق به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما به ویژه با تعدادی از بندهای خاص این گزارش از جمله این دو بند موافق نیستیم و ما هیچگاه نپذیرفته‌ایم که ایران مطالعاتی در خصوص تجهیزات انفجاری هسته‌ای داشته است.

به گزارش روی خط رسانه خبرگزاری برنا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر ابهام‌هایی که در گزارش ارزیابی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خصوص بند ٨٥ و ٨٧ در این گزارش وجود دارد، می‌گوید: نباید فراموش کنیم که این گزارش متعلق به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ما به ویژه با تعدادی از بندهای خاص این گزارش از جمله این دو بند موافق نیستیم. ما هیچگاه نپذیرفته‌ایم که ایران مطالعاتی در خصوص تجهیزات انفجاری هسته‌ای داشته است. ما این را همواره در بحث‌های خودمان با آژانس رد کرده‌ایم. ولی جدا از مخالفت ما با نظر آژانس، باید به عبارتی که آژانس در گزارش خود آورده است هم دقت کنیم. اول آنکه آژانس این فعالیت‌ها را در سطح مطالعات دانسته است. در قاموس ادبیات مباحث ان‌پی‌تی هیچ نوع مطالعاتی ممنوع نشده است و اصلا انجام مطالعات قابل راستی‌آزمایی نیست. هر دانشمندی که در حوزه‌های پیشرفته فیزیک هسته‌ای کار می‌کند ممکن است نیم نگاهی هم از منظر تحقیق و پژوهش به موضوعاتی داشته باشد که عمدتا حوزه مشترک تحقیقاتی است که می‌تواند به عرصه تحقیقات عام هسته‌ای مرتبط باشد. دوم آنکه آژانس با تعمد و دقت کافی هیچ جا اعلام نکرده است که این تحقیقات تحت هدایت و سازماندهی دولت و نظام جمهوری اسلامی یا سازمان‌ها و وزارتخانه‌های رسمی صورت گرفته باشد. سوم آنکه این نوع مطالعات در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان صورت می‌گیرد و اینها تا آنجا که به حوزه علوم و تحقیقات بر می‌گردد مطالعاتی فراگیر هستند. اگر بخواهیم مطالعات در خصوص این موضوعات را نقض ان‌پی‌تی بدانیم بسیاری از کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های علمی و حتی رشته‌ها و درس‌های دانشگاهی در خود کشورهای غربی و صنعتی باید تعطیل شوند.

بعیدی‌نژاد در ادامه افزود: مدیرکل آژانس در هر صورت در هر دو بند به صراحت اعلام کرده است که این فعالیت‌های علمی در ایران فراتر از امکان سنجی و مطالعات علمی نرفته است و علاوه بر این فعالیت‌های علمی در قالب یک برنامه منسجم تعریف شده برای تولید و توسعه سلاح نبوده است. اگر آژانس مدرکی برای اثبات ادعایی بیش از این را داشت عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نمی‌کرد. باید دقت کنیم که اشاره صرف به یک بند خاص بدون در نظر گرفتن ارزیابی نهایی آژانس ما را به اشتباه می‌اندازد. باید بدانیم با وجود اشاره به این دو بند در عین حال آژانس تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران انحراف نداشته است و هیچ اقدام غیر صلح آمیز در ایران انجام نشده است.  رییس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه می‌گوید: در همین چارچوب بخشی از فعالیت‌هایی که بعد از ٢٠٠٣ و قبل از ٢٠٠٩ در ایران انجام شده‌اند خود آژانس هم پذیرفته است که کاربردهای دیگر نظامی متعارف و صنعتی هم دارند مانند چاشنی‌های ایمن انفجاری یا‌ای بی‌دبلیو که به تایید آژانس در صنعت نفت کاربرد دارند. بنابراین در کار روی این موارد مساله انحراف از اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای مطرح نیست. ایران امروز در عرصه‌های سلاح‌های متعارف از جمله طراحی موشک به نوآوری‌های مهمی دست یافته است و آژانس هم متقاعد شده است که خیلی از این زمینه‌ها که آژانس نام برده است کاربردهای وسیعی در حوزه‌های مختلف از جمله سلاح‌های متعارف دارند. با توضیحاتی که ما به آژانس ارایه کردیم برای آنها مسلم شد که ما در حوزه‌های تسلیحات متعارف و حوزه‌های خاص صنعت کارهای بزرگی کرده‌ایم هر چند نمی‌توانستیم آنها را در ریز کارهای خود قرار دهیم. مطمئن باشید که اگر آژانس به این نتیجه نمی‌رسید حاضر نبود که در ارزیابی نهایی خود اعلام کند که برنامه‌های ایران هیچ انحرافی به مقاصد غیر‌صلح‌آمیز نداشته است. عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا امکان استناد به نقاط مبهم این گزارش در آینده و بازطرح مساله موسوم به پی‌ام دی وجود دارد، می‌گوید: آژانس صراحتا موضع خود را اعلام کرده که به موضوع برنخواهد گشت. همان‌طور که آژانس صراحتا اعلام کرده و این موضوع در نقشه راه توافق شده میان ایران و آژانس نیز تصریح شده است، این گزارش حاوی آخرین ارزیابی نهایی آژانس در مورد بحث به اصطلاح پی‌ام دی برای حل و فصل مباحث باقیمانده است. آژانس صراحتا اعلام کرده است که دیگر به این بحث برنخواهد گشت. به شما به روشنی اطمینان می‌دهم که حتی اگر آژانس هم از ما در خصوص مباحث گذشته مرتبط به پی‌ام دی سوال کند، ما دیگر به آنها جواب نخواهیم داد. بحث پی‌ام دی دیگر بحثی متعلق به گذشته است و به تاریخ پیوسته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز