در حاشیه نوبت اول جلسه رای اعتماد؛

تاجگردون: یکی دونفر شاید رای نیاوردند/ پزشکیان: ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی رای می‌آورند/ تابش: وزرای معرفی شده در کسب رای اعتماد مشکلی ندارند

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۵:۲۴:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۶۱۱
تاجگردون: یکی دونفر شاید رای نیاوردند/ پزشکیان: ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی رای می‌آورند/ تابش: وزرای معرفی شده در کسب رای اعتماد مشکلی ندارند
آغاز کار جلسات بررسی وزرای کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم پشت درب های بسته صحن از ساعت هشت صبح آغاز شد. حسن روحانی به همراه لیست 17نفره کابینه پیشنهادی اش در بهارستان حضور پیدا کرد و آن ها را برای بررسی به دست نمایندگان ملت سپرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا،  آغاز کار جلسات بررسی وزرای کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم از ساعت هشت صبح آغاز شد. حسن روحانی به همراه لیست 17نفره کابینه پیشنهادی اش در بهارستان حضور پیدا کرد و آن ها را برای بررسی به دست نمایندگان ملت سپرد.

ساعت حدود 8:15 بود که درب صحن به روی خبرنگاران باز شد. 267 نماینده حاضر شده و ردیف اول مجلس را کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم نشسته بود. روحانی سخنان خود را با تشکر از ملت ایران برای شرکت در انتخابات پرشکوه ریاست جمهوری شروع کرد و گفت:  مردم با این حضور آگاهانه و پرشور خود در انتخابات، از سویی امنیت ملّی را تضمین کردند و از سوی دیگر بر اعتبار صندوق رأی، به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکت مدیریتی در کشور، پای فشردند.

رییس دولت دوازدهم همچنین برای برگزاری مراسم تحلیفش در خانه ملت از نمایندگان و رییس مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.  روحانی متذکر شد در انتخاب وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم تحت فشار هیچ جناح یا حزبی نبوده و همچنین شایعه انتخبا وزارا از سوی رهبرمعظم انقلاب را تکذیب کرد.

او تاکید کرد که پس از انتصاب وزار در وزارت علوم سرپرستی قرار خواهد داد تا وزیر آن به مجلس معرفی شود.

دلم می‌خواست سه وزیر زن داشته باشیم اما نشد

رییس جمهوری که این روز ها به دلیل کابینه تماما مردانه  مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته بود، در آغاز جلسات بررسی وزرای پیشنهادی به اهمیت حضور زنان در سطح مدیریتی اشاره کرد و گفت که سه زن را برای سه وزارتخانه درنظر گرفته بودم که بنا به دلیلی نتوانستم آن ها را در لیست وزاری پیشنهادی درج کنم. آقای روحانی به وزاری خود تاکید کردند که در پست های معاونتی و مدیرتی باید از زنان و جوانان استفاده کنند.

آغاز جوانگرایی

روزهای انتخابات 96 همه به خوبی یاد دارند که یکی از وعده های اساسی حسن روحانی استفاده از جوانان در پست های مهم و اعتماد به آن ها بود. حال این وعده با  حضور محمدجواد آذری جهرمی در لیست پیشنهادی کابینه دوازدهم  تحقق پیدا کرده است. آذری جهرمی را میتوان اولین وزیر متولد شده پس از انقلاب دانست که رییس جمعهور شخصا به این مسئله اشاره کرد. 

نمیتوان فضای مجازی را قفل کرد

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «باید اجازه داد که از فضای مجازی درست استفاده شود» اظهار داشت:  من به وزرای دادگستری، ارتباطات، اطلاعات و کشور آینده خود خطاب می‌کنم که نمی‌شود در فضای مجازی را قفل زد؛  چراکه این قفل را روحانی باز نکرده است بلکه مردم آن را باز کرده‌اند و قفلی که مردم با اراده خود باز کرده‌اند نمی‌تواند دیگر بست.

او با تاکید بر لزوم آموزش استفاده از فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی همانطور که برای دانش، ارتباظات و ایجاد شغل می تواند تاثیرگذار باشد چنانچه که حواس‌مان جمع نباشد می‌تواند خطرآفرین باشد؛ بنابراین با همکاری همه قوا در این موضوع پیش خواهیم رفت و آقای جهرمی نیز این استعداد را دارد که این کار را انجام دهد.

ناطقان مخالف و موافق در حال آماده شدن

در حالی که رییس جمهور ی در حال معرفی محمدجواد ظریف و توفیقات او در وزارت امور خارجه بود در گوشه ای از صحن نمایندگان در حال آماده کردن نطق های مخالف و موافق خود بودند. و جمعی هم به دور آقای بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حلقه زده بودند. 

دعوت به سکوت

مجلس شورای اسلامی در آستانه بررسی وزاری پیشنهادی دولت دوازدهم آنقدر در تکاپو است که رییس جمهوری مجبور به تذکر می شود. او نمایندگان را به سکوت دعوت کرده و می گوید:  فکر میکردم پس از شروع سخنان هم همهمه از بین بره!

روحانی در ادامه با اشاره به ارزش رای نمایندگان گفت: رای شما هرچه باشه ما به آن احترام می گذاریم.

جای خالی آقای وزیر

زمانی که حمایت های رییس جمهوری به وزارت کار و آقای ربیعی رسید، رییس مجلس شورای اسلامی با تذکری یادآورشد که آقای ربیعی در صحن حضور ندارند صندلی ایشان خالی است. روحانی کنایه ای هم به وزاری خود زد و به دنبال جای خالی ربیعی در صحن گفت: اگر وزیری نبود، بگین نخونم تا وزیر مربوطه تنبیه بشه!

ساعتی بعد با ورود ربیعی نمایندگان متوجه شدند آقای وزیر بدقولی نکرده است. و به دلیل تصادف در راه دیر کرده.

گره تخلفات شهرداری به کارکرد وزارت راه ومسکن

زمان معرفی و حمایت از وزیر راه شهرسازی بود. رییس جمهوری تصریح کرد که در دولت یازدهم، وزارت راه و شهرسازی مشکلات فراوانی را به دلیل تخلفات شهرداری داشته است و از تغییرات اخیر شهرداری اظهار خوشنودی کرد.

تذکر / اخطار/ شکایت به شورای نگهبان

جهانبخش محبی نیا اولین نماینده بود که به دو مرحله ای شدن رای اعتماد اعتراض خود را نشان داد. او بر طبق مواد 204، 205 آیین نامه تذکر داد و دز نهایت اعلام کرد که قبل از آغاز جلسه به کمیسیون اصل90 و شورای نگهبان شکایت کرده است.

درخواست برای انتصاب وزیر آذری زبان

قاضی پور نماینده مردم اردبیل که بارها در مجلس حاشیه ساز شده است این جلسه راه هم بای سر و صدا از دست نداد. در میان صحبت های رییس جمهور پیرامون عباس آخوندی بود که فریاد کشید و درخواست تذکر داد. اما تذکر او تنها یک بحث شخصی و نژادی  بود. او گفت: از آقای رییس جمهور درخواست دارم که وزیر آذری زبانی را در کابینه مشخص کند.

البته ناگفته نمایند که فریاد قاضی پور کاملا از سوی روحانی نادیده گرفته شد و هیچ پاسخی به آن داده نشد.

خاتمه دفاعیات رییس جمهوری با وزارت ورزش

حسن روحانی منتخب 24میلیونی دولت دوازدهم در خاتمه و رسیدن به حرف "واو" از دکتر گودرزی به خاطر زحماتش در وزارت ورزش و جوانان تشکر کرد. او سلطانی فر را فردی دغدغه مند دانست که که 35 سال از عمر خود را در سمت های مختلف خدمت کرده است.

رییس جمهوری در خاتمه ابراز امیدواری کرد تا مجلس بررسی‌هایش درباره 17 وزیر پیشنهادی را به خوبی انجام دهد و همه 17 وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرند.

پس از پایان سخنان روحانی لیست ناطقان مخالف و موافق اعلام شد. صباغیان نماینده یزد، فلاحت پیشه نماینده اسلام آبادغرب، فرهنگی نماینده تبریز و اهدی نماینده کرمان از جمله مخالفان کلیت کابینه دواردهم بوند. پدر طیف مقابل و موافقان یوناتن بنت کلیا نماینده اقلیت های آشوری، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، بهروز نعمتی نماینده  ه عنوان موافقین اعلام شدند.

حسن روحانی پس از 1ساعت 45 دقیقه سخنرانی برای دفاع از مردان پیشنهاید کابینه اش تریبون را ترک کرد. و  پس از پایان صحبت اولین مخالف، درحالی که توسط جمعی از نمایندگان بدرقه می‌شد از بهارستان خارج شد.

لاریجانی می‌رود

علی لاریجانی رییس مجلس پس از پایان سخنان رییس جمهور و سه نطق موافق و مخالف مجلس را ترک می‌کند.

رییس فراکسیون امید به حمایت بر می‌خیزد

محمرضا عارف درخالی به عنوان موافق بر پشت تریبون می‌رود که اسمش در بین ناطقان جلسه نبوده است. این زهرا ساعی نماینده مردم تبریز است که فرصت 20دقیقه ای صحبتش را به رییس فراکسیون امید داده تا بتواند مدافع کابینه پیشنهادی روحانی باشد این درحالی است که پچ پچ های تاخیر از فراکسیون امید این شایعه را به وجود آورده بود که عارف با لیست کابینه مخالف است و فراکسیون امید وزرای پیشنهادی را برای ورود به بدنه دولت حمایت نمی کند. 

عارف تاکید کرد : دولت برای اینکه بتواند کار کند، نیاز به یکصدایی و همراهی دارد. او کابینه را شامل چهره‌های مطرح و با سابقه دانست و البته معرفی نشدن وزیر علوم را یک اشکال دانست. رییس فراکسیون امید همچنین بر لزوم حضور زنان و جوانان در کابینه تاکید کرد.

عارف با پایان دادن به نطق خود تریبون را ترک کرد و با تشکر گرم وزاری پیشنهادی رو به رو شد. آقایان رحمانی فضلی، زنگنه و آوایی با او دست داند و به جایگاهش بدرقه اش کردند.

لابی چه خبر؟

با پایان یافتن اولین نوبت جلسه رسیدگی به وزاری پیشنهادی چند تن از نمایندگان به لابی آمدند و از فضای داخل صحن برای خبرنگاران گفتند.

تاجگردون: یکی دونفر شاید رای نیاوردند

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در جمع خبرنگاران پس از پایان نوبت اول جلسه  گفت: یک الی 2 نفر از کابینه معرفی شده، ممکن است رای نیاورند؛ اما تا روز آخر باید صبر کرد، بنده به طرفداری از وزیری صحبت کردم اما برخی نماینده ها مخالف من بحث کردند که با این بحث ها در برخی موارد من آن ها را قانع کردم و در برخی موارد آن ها بنده را قانع کردند.

پزشکیان: 90درصد کابینه پیشنهادی رای می‌آورند/ تیم اقتصادی تفاوت چندانی نکرده است

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی، درباره میزان رای‌آوری وزرای پیشنهادی، گفت: به نظرم ۸۰ تا ۹۰ درصد از وزرای پیشنهادی می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

او در ارزیابی از تیم اقتصادی دولت دوازدهم بیان کرد: به نظرم تیم اقتصادی معرفی شده نسبت به دولت یازدهم تفاوت آنچنانی نکرده است تنها آقای نعمت‌زاده و طیب‌نیا عوض شده‌اند که آقای طیب‌نیا فردی با سابقه و علمی بود که به نظرم وجود ایشان برای دولت بهینه تمام می‌شد. البته دلیل تغییر ایشان را باید از دولت پرسید.

تابش:  تاکنون دو فراکسیون با یک وزیر مخالفت نکرده است

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان با بیان اینکه " تیم اقتصادی دولت بسیار قوی است چرا که فرمانده اقتصاد مقاومتی آقای جهانگیری است. "

او ادامه داد: من تصور می‌کنم وزرای معرفی شده در کسب رای اعتماد مشکلی نداشته باشند. رای نیاوردن مستلزم این است که دوفراکسیون مشترک روی یک نفر برای رای ندادن توافق کنند که تا کنون این اتفاق نیافتاده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز