سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با برنا خبر داد

حمایت بیش از ۳ هزار میلیاردی صندوق توسعه ملی برای حمایت از دانش بنیان‌ها

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۰۴:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۷۴۷۵
حمایت بیش از ۳ هزار میلیاردی صندوق توسعه ملی برای حمایت از دانش بنیان‌ها
عباسپور گفت: حدود 3 هزار تا 3 هزار و 400 میلیارد و حتی دو یا سه برابر این مبلغ را در نظر دارد و در عین حال نیز بانک ها در این خصوص باید دوبرابر این مبلغ را نیز را برای حمایت از دانش بنیان ها در نظر بگیرند.

روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص اینکه چگونه تولید و صنعت دانش بنیان شود اظهار کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم قرارداریم،مهمترین اتفاقی که برای دور زدن این تحریم و کاهش آسیب های این جنگ می توانیم رقم بزنیم،«تولید» است،از ابتدا هم مقام معظم رهبری و هم امام خمینی، درخصوص بحث درون زایی و خوداتکایی، تاکید داشته و دارند. به طور کلی برای افزایش ظرفیت اشتغال به تولید نیازمندیم. اشتغال سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود و نبود شغل به این آسیب ها دامن می زند. باید در داخل کشور ظرفیت تولید را برای تولید کننده فراهم کنیم و همانطور که گفتم در این شرایط اشتغال نیز رونق بگیرد. اگر تولید شکست بخورد کشور آسیب می بیند و با انواع بحران ها مواجه می شویم. کشور ما نباید بازار کالاهای خارجی باشد.

وی ادامه داد: برای افزایش بهره وری در تولید و شکوفایی اقتصادی در این دنیای رقابتی که ادامه حیات هر واحد تولیدی به رقابت آن با سایرین بستگی دارد، باید محصولات تولید شده با کیفیت باشد. از این جهت برای رسیدن به این منظور باید بر محور علم ودانش حرکت کنیم. بر این اساس سال هاست مقام معظم رهبری بر فعالیت دانش بنیان ها و تجاری سازی علم تاکیدکرده و می کنند و امسال را نیز به صورت اخص سال تولید دانش بنیان نان گذاری کردند.شرکت های دانش بنیان مهمترین مصداق تجاری سازی علم است. یعنی تولید بر اساس دانش بنیان در همه بخش ها به خصوص صنایع که باید اتفاق بیفتاد.

نماینده آوج و بویین زهرا در ادامه این مطلب در خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی و قانون گذاری نیز بیان کرد: مجلس به سهم خود برای تسهیل در روند فعالیت شرکت های دانش بنیان برای همکاری با صنایع و بخش تولید در قالب قانون گذاری در حال حذف برخی قوانین مزاحم است و در عین حال مشغول تقویت بخش نظارتی خود بعد از تصویب قوانین است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: به عنوان مثال، قانون رفع موانع تولید، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله مواردی است که مجلس در این مسیر قدم برداشته است. علاوه بر این مجلس قانونی را مصوب کرده که وقتی کالایی در کشور با همان کیفیت نمونه خارجی اش تولید می شود واردات آن ممنوع است که این خود کمک موثری به برقراری ارتباط بین صنعت و دان بنیان ها است.

عباسپور بیان کرد: از سوی دیگر، در عین حال مجلس سالانه از صندوق توسعه ملی پیش بینی منابع مالی قابل توجهی یعنی چیزی حدود 3 هزار تا 3 هزار و 400 میلیارد و حتی دو یا سه برابر این مبلغ را در نظر دارد و در عین حال نیز بانک ها در این خصوص باید دوبرابر این مبلغ را نیز را برای حمایت از دانش بنیان ها در نظر بگیرند. امسال هم قرار است  40درصد فروش پول نفت به این صندوق واریز شود که اساسا همانطور که می دانید این صندوق برای حمایت از اقتصاد مردمی و بخش خصوصی تاسیس شده است.

وی در پایان با ذکر این خبر که قرار است طرحی را در خصوص ارائه فولاد، روی و مس برده شود به خصوص در مورد فولاد که مازاد تولید این محصولات صادر شود، خاطرنشان کرد: یعنی ابتدا در اختیار بخش تولید، دانش بنیان ها و صنایع قرار بگیرد و سپس مازاد صادر شود. همه این تلاش ها برای حمایت از دانش بنیان ها و حمایت از تولید داخل و صنعت کشور است. مجلس حتی از قبل از سال جدید قانون حمایت از داشن بنیان را نیز تصویب کردیم که باید اجرایی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز