برنا گزارش می‌دهد

مخالفت صندوق توسعه ملی با تبدیل وام های ارزی به ریالی/ حمایت ۱۵ هزار میلیاردی صندوق توسعه ملی از دانش‌بنیان‌ها

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۱۴۷
مخالفت صندوق توسعه ملی با تبدیل وام های ارزی به ریالی/ حمایت ۱۵ هزار میلیاردی صندوق توسعه ملی از دانش‌بنیان‌ها
صندوق توسعه ملی ناظر استفاده بهینه از منابع و ثروت ملی در مسیر توسعه کشور است به طوری که سهم آیندگان در آن به بهترین شکل لحاظ شده و منافع کوتاه مدت و بلند مدت بخش خصوصی و دولتی رعایت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، صندوق توسعه ملی با مسئولیتی که بر عهده دارد، چه در حوزه ارتقاء کمی و کیفی تولید ملی، اشتغال زایی، اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید صادرات محور، توانمندسازی بخش خصوصی در قالب اصل 44 قانون اساسی و سایر بندهای مترقی در قانون اساسی سند چشم انداز و برنامه های توسعه، نقش آفرین و بستر ساز است.

از این رو طبیعی است که این صندوق، تمام ظرفیت خود را در جهت تامین اهداف نظام و دولت محترم به کار بسته و با رعایت قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی چنان که در ماموریت و تکالیف خود، توجه به بخش خصوصی را به یک اولویت می بیند و از دریچه " تکیه بر مردم" پیشرفت و توسعه را دنبال کند.

بهتر است بدانیم که؛ ساختار صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم توسعه با دو مأموریت صریح تحت عناوین تبدیل بخشی از عواید فروش نفت و گاز و فرآورده های آنها به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز کشور طراحی شده است.

صندوق توسعه ملی ایران به دنبال تجربه‌های موفق متعدد در سایر کشورها در زمینه مدیریت درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی با عنوان صندوق های ثروت ملی فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرد.

7850191_593

تاکنون ۱۰۵ میلیارد دلار منابع به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته

به گفته آقای محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اعطای تسهیلات وام صندوق توسعه: تاکنون ۱۰۵ میلیارد دلار منابع به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که از این مبلغ، ۶۵ درصد به دولت، ۲۰ درصد به نهاد‌های عمومی و ۱۵ درصد به بخش خصوصی اختصاص داده شده؛ از ۱۵ درصدی که به بخش خصوصی اختصاص یافته، بار‌ها مشمول استمهال پی‌درپی شده‌اند و از این میزان نیز ۳ میلیارد دلار معوق شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی انجام شود.

در ادامه افزود: پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر اجرا شده و اکنون به مرحله بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی رسیده اند، باید بازپرداخت تسهیلات خود را به صورت ارزی انجام دهند زیرا منابع صندوق توسعه ملی، ارزی است. برخی بر این باورند که طبق قاعده قبلی در حساب ذخیره ارزی، اقساط ارزی باید به ریالی تبدیل شود؛ درصورتی که این روش بازپرداخت اشکال دارد و ساختار فعلی صندوق چنین امکانی را ندارد.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، منابع ارزی نباید صرف پروژه‌هایی شوند که تولید مشابه داخلی آن وجود دارد و همکاری صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل می‌تواند در وصول مطالبات صندوق حائز اهمیت باشد. بانک‌ها و صندوق توسعه ملی باید تلاش کنند تا بازپرداخت‌ها به صورت ارزی باشد تا منابع صندوق برگردد و بتوان آن‌ها را صرف اعطای تسهیلات جدید کرد.

حمایت ۱۵ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی در سال جاری

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی سید علیرضا میرمحمدصادقی در خصوص اعطای وام صندوق توسعه گفت: برای حمایت از طرح‌های مختلف، امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ ضمن انجام همه تعهدات صندوق، بتوانیم در طرح‌های مختلفی همچون کشاورزی، صنایع تبدیلی، گردشگری، صنعت و معدن هم به عنوان طرح‌های اجرایی و هم به عنوان سرمایه در گردش، سپرده‌گذاری کنیم.

 معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در ادامه گفت: صندوق توسعه ملی در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ در تلاش است ۱۵ هزار میلیارد تومان جهت حمایت از طرح‌های کلان تخصیص دهد و حامی طرح‌های ارزی و ریالی و طرح‌های ملی باشد و این طرح‌ها از طریق حدود ۲۰ بانک عامل خصوصی و دولتی اعلام وصول خواهد شد.

میر محمدصادقی گفت: امیدواریم با توافق‌های صورت گرفته میان صندوق توسعه ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در صنایع دانشگاهی و به ویژه طرح‌ها دانش بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به حضور موفق صندوق توسعه ملی در بیش از ۳۸۰ طرح ارزی و حدود ۲۷۰ طرح ریالی افزود: تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک، دیگر رویکرد صندوق فقط ارائه تسهیلات نباشد و بتوانیم در جایگاه سرمایه‌گذار و شراکت در سرمایه‌گذاری هم حضور پیدا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز