صالح آبادی:

حوزه مالی اسلامی در کشور توسعه می یابد

۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۰۹:۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۰۱۴۴۸
حوزه مالی اسلامی در کشور توسعه می یابد
رییس هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران از توسعه حوزه مالی اسلامی در کشور خبر داد.

یه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، "علی صالح آبادی" گفت: انجمن مالی اسلامی تلاش می کند جایگاه حوزه مالی اسلامی را در کشور توسعه دهد و یکی دیگر از حوزه های مهم بحث اقتصاد دانش بنیان است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

وی افزود: نظام مالی اسلامی در این حوزه هم شیوه های تامین مالی برای این طرح ها را تهیه می کند، بنابراین در مجموع با توجه به استفاده قرارداد قطعا در این حوزه ضعف داریم باید بدانیم بالاخره کجای کار قرار داریم و باید بدانیم که روش پژوهشمان چگونه باشد.

صالح یادآور شد: اگر بخواهیم بدانیم یک مطلب با اسلام انطباق دارد آیا پژوهش یک محقق کافی است یا اینکه باید از کمیته های شریعت باید در دستگاههای اجرایی نظر بدهند یا اصلا باید فقها نظر بدهند؟ اگر تعدادی از فقها نظر موافق و تعدادی نظر مخالف داشتند در این شرایط چه باید کرد ؟ در حوزه های نظری هنوز جای بحث زیاد داریم و باید به سازوکارهایی برسریم که مورد اجماع همه صاحبنظران باشد.

رییس انجمن مالی اسلامی گفت: با دانشگاه امام صادق تفاهم نامه همکاری داریم ، در همین چارچوب هم یک مکانی در اختیارمان قرار گرفته است و افراد زیادی به ما کمک می کنند.

صالح آبادی گفت : با دانشگاه علامه طباطبایی هم به زودی تفاهم نامه همکاری امضا می شود و همین الان هم با استادان آنجا همکاری داریم ، با حوزه های علمیه قم علاقه مندیم که همکاری را گسترش دهیم.

وی افزود: با سازمان بورس داریم تفاهم نامه همکاری امضا می کنیم که از ظرفیت های اجرایی آنجا استفاده کنیم و با مرکز مالی ایران با شرکت مدیریت دارایی مرکزی و سایر مجموعه های اجرایی هم همکاری داریم من این را ضروری می بینم که انجمن هم با مراکز دانشگاهی و علمی و هم مراکز اجرایی همکاری داشته باشد.

صالح آبادی اظهار داشت: کمیته تخصصی فقهی داریم که 5 نفر از فقها عضو کمیته هستند و بیشتر اعضای کمیته فقهی جزو هیئت موسس یا عضو انجمن ما هستند و اقایان عباس موسویان ، نظری، رضایی، آیت الله تسخیری وآقای مصباحی مقدم که از موسسان هستند و دکتر محمدی رییس سازمان بورس هم در هیئت مدیره انجمن حضور دارند در حوزه بانک مرکزی هم ما نتایج کارهایمان را به بانک مرکزی ارائه می دهیم. با حوزه بیمه هم ارتباط خوبی داریم با بیمه مرکزی هم این همکاری شکل گرفته است.
صالح آبادی گفت: در حوزه حسابرسی، دکتر حسینی که مسئول کمیته حسابرسی ما هستند با سازمان حسابرسی ارتباط خوبی دارد و من نیز همین ارتباط را دارم و از ظرفیت ها استفاده می کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، افزود : در افق 10 سال آینده ما اهداف و برنامه های انجمن را طراحی و مصوب کرده ایم وخوشبختانه جزو معدود انجمن هایی هستیم که با برنامه حرکت می کنیم.
وی گفت: چند هدف اصلی داریم که نقشه راه ماست. یکی این است که انجمن موثر و کارآمد باشد در حوزه مالی اسلامی در بعد ملی و منطقه ای و بین المللی از طریق ارتباط موثر مشاوره ای با نهادهای مالی، ارتباط با دانشگاهها و مراکز علمی ، تعامل با محققان و پژوهشگران و مواردی از این دست مدنظر مان است.

صالح آبادی تاکید کرد: در چهار حوزه مطلب ارائه می کنیم که یک مورد در حوزه بازار سرمایه، بازار پول ، بازار بیمه و حوزه حسابداری و حسابرسی کشور است. طبیعتاً مقاله های با رویکرد کاربردی مقالات ارائه می شود تا بتوانند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند. رویکرد ما درنشست های همایش هم انتخاب موضوعاتی بوده که کا ربردی باشد. البته در حوزه نظری هم علاقه مند هستیم مقالاتی ارائه شود که به لحاظ نظری هم جایگاه بازارهای مالی اسلامی را هم در کشور تبیین کند چون توسعه گفتمان از ضرورت های این حوزه است.

رییس انجمن مالی اسلامی اظهار داشت: حوزه های نظری بسیاری مهم است زیرا هر نوع کاربردی در چارچوب یک نظریه است و اکنون این پرسش مطرح است که آیا ما باید در حوزه های مالی اسلامی جدا از الگوی های رایج ، یک الگوی جدید مطرح کنیم؟ یا اینکه الگوهای رایج را بررسی کنیم و هر کدام که با اسلام مطابقت داشت آن را اجرایی کنیم.

صالح آبادی گفت: در زمانی که مسؤلیت سازمان بورس را داشتیم دپارتمان مالی اسلامی را ایجاد کردم و باید در حوزه نظری به تعداد کافی متونی تولید شده باشد که احساس کمبود نکنیم در حوزه عملی این قدر ابراز و روش های مالی اسلامی مبتنی بر نیاز های روز پیشنهاد دهیم که کمبود نداشته باشیم. امیدواریم بتوانیم نه تنها در داخل کشور که در حوزه بین المللی هم حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: نظام‌سازی مالی اسلامی در ایران را می‌توان با اجرای چهار گام اصولی از قبیل توسعه پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه مالی اسلامی، وضع قوانین و مقررات مناسب برای توسعه بازارهای مالی اسلامی، آموزش مالی و اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و ساختارسازی در حوزه مالی اسلامی با ایجاد کمیته‌های فقهی مالی در بیمه مرکزی، سازمان بورس، بانک مرکزی و نهادهای ناظر عملیاتی کرد.

رییس هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران گفت: ساختار کمیته های فقهی باید در نهادهای ناظر ایجاد تا از اجرایی سازی نظام مالی اسلامی در کشور اطمینان حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمیته فقهی در بانک مرکزی و سازمان بورس ایجاد شده است بر ضرورت راه اندازی ساختار مزبور در بیمه مرکزی نیز تاکید کرد.

صالح آبادی از بازنگری و اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: با تصویب قانون جدید در این حوزه جایگاه کمیته فقهی ارتقا و به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی تبدیل خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت استقرار نظام مالی اسلامی در کشور تاکید کرد و گفت: بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد اسلامی قدم های خوبی برداشته شده اما این مهم به نحو شایسته و بایسته در جامعه نمود عملی پیدا نکرده است.

صالحی در ادامه با عنوان اینکه رشد و توسعه اقتصادی نیازمند برخورداری از بازارهای مالی گسترده و کارآمد است، تصریح کرد: بورس اوراق بهادار یکی از اجزای مهم بازارهای مالی است.

وی افزود: متاسفانه این قانون پس از گذشته 33 سال هنوز متناسب با تغییرات و تحولات صنعت بانکداری کشور و جهان به روز رسانی نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران لازمه نمود عملی بانکداری اسلامی در جامعه را به روز سازی قانون پولی و بانکی و فراگیری آموزش های فقهی و بانکداری اسلامی از سوی کارکنان نظام بانکی دانست.رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، نظام مالی اسلامی را بسیار مهم خواند و گفت : کشورهای پیشرفته نیز به نظام مالی اسلامی توجه می کنند.

علی صالح آبادی گفت: علاوه بر کشورهای مسلمان، در کشورهای پیشرفته نیز به نظام مالی اسلامی توجه می شود زیرا ابزار بسیار مناسبی برای جذب سرمایه مسلمانان در این کشورهاست.

وی افزود: در جمهوری اسلامی نه تنها به نظام مالی اسلامی توجه می شود بلکه تمام قوانین مالی منطبق بر شرع اسلام است و شورای نگهبان نیز به عنوان نهاد ناظر بر این قوانین نظارت دارد و اصولی که منطبق بر شرع اسلام است را مورد تصویب قرار می دهد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز