استاندار آذربایجان شرقی:

سد کلقان‌چای به زودی افتتاح می‌شود/ افزایش ۲۲ میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی آب در استان

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۱:۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۰۳۲۴۴۰
سد کلقان‌چای به زودی افتتاح می‌شود/ افزایش ۲۲ میلیون مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی آب در استان
استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح سد کلقان‌چای بستان‌آباد در روزهای آینده خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این سد، 22 میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره‌سازی آب در استان افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  محمدرضا پورمحمدی در بازدید از سد خاکی کلقان‌چای در شهرستان بستان‌آباد، با بیان اینکه آذربایجان شرقی بیشترین تعداد سد را در کشور دارد، افزود: آب، نیاز اصلی بخش‌های مختلف است و بر این اساس احداث سد یکی از ظرفیت‌های توسعه به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: سد کلقان‌چای یکی از پروژه‌های زیربنایی استان است که ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون بالغ بر 500 میلیارد تومان برای احداث آن اعتبار هزینه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سد کلقان‌چای از بزرگترین سدهای استان است، گفت: با احداث این سد، علاوه بر تأمین آب شرب شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق، آب کشاورزی روستاهای بستان‌آباد در پایاب این سد نیز تأمین خواهد شد.

پورمحمدی اضافه کرد: کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از هدررفت آب‌های سطحی از دیگر اهداف احداث سد کلقان‌چای است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهرستان بستان‌آباد یکی از 31 شهرستان منتخب کشور برای اجرای طرح توسعه پایدار اقتصادی است، افزود: بهره‌برداری از سد کلقان‌چای می‌تواند شتاب بیشتری به برنامه‌های توسعه در این شهرستان ببخشد.

وی با بیان اینکه سد کلقان‌چای آماده بهره‌برداری است، افزود: امیدواریم در روزهای آینده شاهد افتتاح این سد توسط رئیس جمهور باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت: سد کلقان‌چای یک سد خاکی با هسته رسی است که به سفارش شرکت آب منطقه‌ای توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء طراحی و اجرا شده است.

یوسف غفارزاده افزود: حجم آب تنظیمی این سد، 22 میلیون مترمکعب و حجم آب ورودی رودخانه کلقان به آن، 40 میلیون مترمکعب در سال است و آب ذخیره‌شده در پشت این سد، برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز در بخش صنعت و کشاورزی استفاده خواهد شد.

 

نظر شما