معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد:

جایگزینی منبع آب صنایع برای مقابله با کمبود احتمالی آب شرب در تبریز

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۹:۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۱۱۲۷۲۹
جایگزینی منبع آب صنایع برای مقابله با کمبود احتمالی آب شرب در تبریز
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیش بینی ها در خصوص تنش آبی در تابستان سال آینده، گفت: کاهش مصرف آب شرب در صنایع، یکی از برنامه های کوتاه مدت برای تامین بخشی از کمبودهای احتمالی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،جواد رحمتی در جلسه بررسی نحوه تامین آب صنایع بزرگ استان، افزود: بر این اساس بخشی از ظرفیت شرکت های پتروشیمی، نیروگاه و پالایشگاه تبریز و شهرک های صنعتی در قالب جایگزینی از طریق پساب فاضلاب شهر تبریز و همچنین جایگزینی از طریق چاه ها انجام می گیرد.

وی ادامه داد: این جایگزینی به این منظور انجام می شود تا آمادگی داشته باشیم که اگر با تنش آبی مواجه شدیم سهمیه مصارف این صنایع را کاهش داده و برای آب شرب تبریز استفاده کنیم.

رحمتی با اشاره به انتقال آب ارس به تبریز، گفت: با توجه به اینکه مصرف آب شرب تبریز در معرض تهدید است و هم اکنون در وضعیت سر به سر قرار دارد این پروژه یکی از پروژه های ضروری و مطمئن به منظور تامین آب شرب تبریزاست.

وی اظهار داشت: آب صنعت تبریز نیز با کمبود مواجه است که بخشی از پروژه انتقال آب ارس به صنایع تخصیص یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: موضوع انتقال آب ارس چندسال قبل به صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی و فاینانس خارجی در شورای اقتصاد و هیات دولت به تصویب رسیده که به دلیل تحریم ها نتوانسته ایم فاینانس خارجی را برای این پروژه تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این پروژه از طریق ماده ۵۶ یعنی فاینانس داخلی اقدام کرده ایم که در این راستا تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم امضا شده تا این پروژه عملیاتی شود.

رحمتی با اشاره به دیگر برنامه های تامین آب شرب شهر تبریز، گفت: تلاش می کنیم از طریق انتقال آب از قلعه چای عجبشیر، تقویت خط انتقال سد نهند به تبریز که حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می یابد، تعمیر و بازسازی لوله ها و افزایش ظرفیت ایستگاه شماره ۵، برای سال آینده یک متر مکعب در ثانیه افزایش ظرفیت داشته باشیم.

 

 

نظر شما