مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

حفاظت از محیط زیست نیازمند تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی است

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۸:۳۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۷۴۸۱
حفاظت از محیط زیست نیازمند تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی است
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری استان گفت:توجه به تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی از ضروریات حفظ محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در جلسه شورای اداری استان که با حضور استاندار،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی برگزار گردید گفت:فرایند حفاظت محیط زیست فرایندی نیست که یک دستگاه و سازمان بتواند این فرایند را مدیریت کند در واقع فرایندی حفاظت محیط زیست یک فرایند مشارکتی و تیمی است.

وی افزود: واقعیت این است که نگرش تک بعدی و جزیره ای در سطح مسائل کلان توسعه موجب می گردد در حوزه محیط زیست نتوانیم با استانداردهای بین المللی شاخصهای خوبی دشته باشم.

عباس نژاد با بیان اینکه اگر ما سه منبع نیروی انسانی ،ذخایر ژنتیکی و منابع طبیعی را منابع اصلی و ثروت یک ملت بدانیم گفت: محیط زیست و منابع طبیعی با عناصر اصلی آب و خاک و هوا از مهمترین این منابع بوده و اگر ما زمین را مادر حیات بدانیم امروزه با فرسایش 16 تا 17 تن خاک در هکتار چه بلایی بر سر ورقه های کشور و آذربایجان خواهد افتاد و متاسفانه سالانه 3 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور داریم و آثار زیانبار اقتصادی این میزان فرسایش در بسیاری از حوزه ها قابل مشاهده است.

وی همچنین گفت: در حوزه آب نیز متاسفانه ما جز 20 کشور در دنیا هستیم که با کمبود فیزیکی آب مواجه هستیم و در سالیان گذشته کمبود آب را از طریق انتقال آب بین حوزه ای تامین می کردیدم که متاسفانه در زمان حاضر این امکان نیز وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این مشکلات در حوزه های آب،هوا و خاک ، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن راهکار اصلی برون رفت از این مشکلات را تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی دانست و افزود : خوشبختانه بزرگان ما در در تدوین قوانین و مقررات به خصوص در قانون اساسی به این تفکر تیمی و مشارکت اجتماعی تاکید داشته اند.

وی افزود: در اصل 50 قانون اساسی به این مهم توجه ویژ ه ای شده و حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی دانسته اند و بر همین اساس قانون گذار محترم 14 دستگاه را به صورت مستقیم و غیر مستقیم موظف به حفاظت و حمایت از محیط زیست نموده و ما نیز در تدوین استراتژیهای توسعه استان به شدت نیازمند توجه و عنایت این دستگاههای خواهیم بود.

عباس نژاد گفت: اگر در کنار موضوعات بالا بتوانیم مطابق با اصل 50 قانون اساسی زمینه مشارکت مردم را فراهم نماییم اعتقاد دارم با وجود فرهنگ بالای مردم شریف استان و خصوصا شهرستان تبریز بسیار بسیار در این حوزه موفق خواهیم بود  و در ضمن یادآور می شوم که تشکل های زیست محیطی استان آذربایجان شرقی در سطح کشور بسیار فعال می باشند.

مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از مدیران کل قبلی گفت : خدمت به محیط زیست و مردم آذربایجان برگ زرینی در دفتر خدمتی اینجانب خواهد بود و در این راه از همگان درخواست کمک و همراهی دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز