مدیر کل دامپزشکی استان خبر داد:

کاهش ۵۹ درصدی کانونهای بیماری هاری در آذربایجان شرقی

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۰۹:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۳۳۳۲
کاهش ۵۹ درصدی کانونهای بیماری هاری در آذربایجان شرقی
مدیر کل دامپزشکی استان از کاهش 59 درصدی کانونهای بیماری هاری در استان آذربایجان شرقی طی سال 99 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، امیر حسین بهداد  گفت: هاری یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که موجب آنسفالومیلیت در همه پستانداران خونگرم و انسان می شود و شخص مبتلا شده در صورتی که واکسن این بیماری را دریافت نکرده باشد صد در صد محکوم به مرگ است. این بیماری  عفونی، از بیماری های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می شود و یکی از قدیمی ترین بیماریهای ویروسی است. هاری به طور معمول پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت بالای کنترل بیماری هاری در بین سگهای صاحب دار و بدون صاحب اظهار داشت: اهمیت بیماری هاری از سه جنبه قابل توجه است یکی از آنها میزان کشندگی بالا بوده و مورد دیگر افزایش گزارشات در مورد افزایش روند حیوان گزیدگی در انسانها می باشد و مورد سوم تلفات دامها در اثر حیوان گزیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی هار و ایجاد خسارتهای اقتصادی به دامداران می باشد، از این رو دامپزشکی استان همه ساله اقدام به واکسیناسیون سگهای گله و نگهبان می نماید و توصیه می کند تا صاحبان سایر سگهای صاحبدار نیز به جهت در امان ماندن خود و خانواده خود حتما اقدام به واکسیناسیون مرتب سالانه حیوانات خود نمایند.

 

مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این مطلب که در سال 99 نسبت به سال 98 میزان کانونهای بیماری هاری در استان شاهد کاهش 59 درصدی بودیم افزود: در سال 99 میزان 23730  قلاده سگ گله و نگهبان بر علیه بیماری هاری توسط ادارات دامپزشکی شهرستان ها مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند که این میزان واکسیناسیون موجب شده است تا تعداد کانون های این بیماری از 128 کانون در سال 1398 به 52 کانون در سال 1399 تقلیل پیدا کند.

 

دکتر بهداد همچنین با اشاره به فرار رسیدن هفته جهانی ایمن سازی، اظهار داشت: این هفته که در سراسر جهان گرامی داشته می شود در واقع برای افزایش آگاهی و بالا بردن میزان ایمن سازی در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن است که در این حوزه دامپزشکی با واکسیناسیون منظم سالانه دامها بر علیه انواع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، موجب مقابله با شیوع این بیماری در حیوانات شده و از انتقال بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون هاری به انسان ها جلوگیری می نماید.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه اصلی ترین راه انتقال بیماری هاری از حیوانات به انسان، حیوان گزیدگی توسط حیوان هار است افزود: در صوتی که شخصی دچار حیوان گزیدگی شود باید در سریعترین زمان ممکن خود را به مراکز بهداشت رسانده و اقدام به تزریق واکسن ضد هاری نمایند تا از مبتلا شدن به این بیماری نجات یابند.

نظر شما