استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

برداشت غیرمجاز در اندریان پایان یابد

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۱۰:۰۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۰۱۲۰۲
برداشت غیرمجاز در اندریان پایان یابد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: باید با تلاش تمامی دستگاه های مسئول و همچنین بهره بردار معدن طلای اندریان، شاهد مقابله و برخورد کامل با قاچاقچیان مواد معدنی در این منطقه باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذبایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در جلسه مشترک شورای معدن کشور و شورای معدن آذربایجان شرقی که بعد از ظهر امروز در محل استانداری و با  دستور بررسی آخرین وضعیت فعالیت معدن اندریان برگزار شد گفت: توسعه بهره برداری از معادن استان؛ همواره یکی از مهم ترین اولویت های اصلی ماست.

وی ادامه داد: رعایت مسائل زیست محیطی و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز نیز از دیگر اولویت هایی است که نیازمند عزم جدی و هم افزایی بین دستگاهی است.

وی با انتقاد از بهره بردار فعلی معدن طلای اندریان در بی توجهی به برخی موضوعات حفاظتی عنوان کرد: اقدامات خوبی در این معدن انجام شده ولی مصوبات جلسات پیشین، آن چنان که باید و شاید اجرا نشده و انتظارات ما را برآورده نکرده است.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار توجه بهره بردار، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های نظامی و امنیتی برای جلوگیری از حفر و برداشت های غیرمجاز از معدن طلای اندریان شد و ادامه داد: تاراج انفال و منافع عمومی در روز روشن، مایه خسران کشور و وهن ما مسئولان است.

دکتر پورمحمدی ادامه داد: ترویج وضعیت فعلی در اندریان، باعث برداشت و قاچاق بیشتر شده و افزایش ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

پورمحمدی همچنین در بخشی از سخنان خود با انتقاد از تعامل ضعیف بهره بردار خارجی معدن اندریان با مدیریت استان گفت: این شرکت باید برای سهولت در کارها و تعامل آسان با دستگاه های مسئول، از نیروهای بومی، متخصص و متعهد استان به عنوان مدیر و یا مدیرعامل معدن طلای اندریان انتخاب کند.

 

وی همچنین خواستار تقویت و تجهیز تیم های حفاظت از محدوده معدن اندریان برای مقابله با برداشت های غیرمجاز شد و افزود: شرکت حفاظت و حراست از معدن باید تعهد دهد که با برداشت های غیرمجاز در اندریان برخورد می کند وگرنه ما تصمیم دیگری در استان می گیریم.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: مشارکت اجتماعی و تلاش برای توسعه بیشتر در روستاهای محدوده تمامی معادن استان نیز از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسدالله کشاورز، معاون معدنی وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه سرمایه گذاری های معدنی یکی از مهم ترین اولویت های وزارت است ابراز کرد: در این زمینه باید در چهارچوب قوانین، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت کنیم.

 

وی گفت: سرمایه گذاران خارجی در معادن ایران، مکلفند که تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را رعایت کنند.

 

وی از وضعیت فعلی برداشت های غیرمجاز در محدوده معدن طلای اندریان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه برخی اهالی منطقه با شناسایی رگه های معدنی در جنگل ها، به این مواهب طبیعی نیز رحم نکرده و با تخریب طبیعت، به برداشت و استحصال مواد ارزشمند معدنی روی آورده اند.

 بابک محبوب علیلو، دادستان مرکز استان نیز در این جلسه از عدم ایفای کامل تعهدات شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه به رغم پیگیری های متعدد، این شرکت به تعهدات خود د زمینه مشارکت در مسئولیت های اجتماعی، الزامات زیست محیطی و ...عمل نکرده و دغدغه های مردم و مسئولان استان را مرتفع نساخته است.

 

وی ادامه داد: از وزارت صمت در این زمینه گله مندیم و امیدواریم در اسرع وقت، شاهد رفع کم کاری های بهره بردار خارجی در معدن طلای اندریان باشیم.

اللهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز از بی توجهی شرکت بهره بردار اندریان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه مسائل زیست محیطی و حفاظتی در این معدن؛ رعایت نمی شود و از این رو تعداد بسیار زیادی به برداشت های غیرمجاز در منطقه روی آروده اند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، واگذاری معادن به اشخاص خارجی، خلاف است و باید در سرمایه گذاری های خارجی در بخش معدن نیز حساسیت بیشتری به خرج داد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز؛ اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار برخورد با کم کاری های انجام شده در معدن طلای اندریان شد.

وی همچنین گفت: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز برای بهره برداری در معدن طلای اندریان، اعلام آمادگی کرده است که انتظار داریم مورد توجه مدیران ارشد استان باشد.

در این جلسه اعضای شورای عالی معدن کشور نیز حضورداشتند و به بیان دیدگاه ها و نکته نظرات خود در ارتباط با بهره برداری بهتر و استانداردتر از معدن اندریان پرداختند.

 

 

نظر شما