مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

دخل و تصرف در بستر رودخانه ها موجب بروز سیل و ایجاد خسارت در آذربایجان شرقی می شود

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۵:۵۳:۱۴
کد خبر: ۴۲۸۱۱۰
دخل و تصرف در بستر رودخانه ها موجب بروز سیل و ایجاد خسارت در آذربایجان شرقی می شود
هاشمی گفت: از 24 سیلاب رخ داده در استان در سال جاری 10 مورد در شهرستان شبستر و مابقی در شهرستان های مرند، هشترود، مراغه، بستان آباد و جلفا اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تحلیل سیل های رخ داده در استان از سال 1378 تاکنون، گفت: چهار درصد این سیل ها به خاطر عوامل طبیعی، 53 درصد ناشی از تصرف بستر رودخانه ها و 38 درصد نیز به دلیل ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، غلامرضا هاشمی افزود: از سال 1378 تاکنون 318 سیل در استان رخ داده که 24 مورد آن در سال جاری به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: این 24 سیل رخ داده در سال جاری هیچ کدام سیلاب 25 ساله نبوده است و اگر زیرساخت های لازم آماده بود، نبایستی مشکلی بوجود می آمد.

هاشمی اظهار کرد: دستگاه های مختلف با سرعت بالا و تعامل خوب در رفع مشکلات پیش آماده اقدام کردند ولی باید بر روی اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش توجه کنیم.

وی تاکید کرد: ساخت و سازهای غیراصولی که در بستر رودخانه ها انجام شده مربوط به سال های گذشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در برخی شهرستان ها شاهد هستیم که مسیر برخی رودخانه ها در داخل شهر بدون ایجاد پل آسفالت می شود که با کمترین بارش سیل ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در خارج از شهرها نیز در طراحی پل ها با توجه به اهمیت جاده برای سیلاب 50 ساله و 100 ساله مراعات نمی شود و با اندک بارش نیز دچار مشکل می شویم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در سال 1387 دستورالعملی برای هشدار سیل تعیین شد که با چه روندی قبل از وقوع اطلاع رسانی شود تا خسارت های جانی و مالی آن به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در آن زمان این دستورالعمل توسط استاندار وقت به فرمانداری ها ابلاغ کردند ولی اجرایی نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: از 24 سیلاب رخ داده در استان در سال جاری 10 مورد در شهرستان شبستر و مابقی در شهرستان های مرند، هشترود، مراغه، بستان آباد و جلفا اتفاق افتاده است.

هاشمی با بیان اینکه از نظر رودخانه باید هر مسیلی امکان رد سیلاب 25 ساله را داشته باشد، اظهار کرد: دبی هیچ کدام از سیلاب‌های رخ داده به 25 سال نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دخل و تصرف ها در بستر رودخانه ها موجب بروز سیل و ایجاد خسارت می شود، گفت: اگر مسیر رودخانه های ما باز بود این اتفاقات رخ نمی داد و آب جاری شده نام سیلاب به خود نمی گرفت.

بر اساس این گزارش، آذربایجان شرقی در 10 روز گذشته بر اثر بارندگی های شدید باران، تگرگ و بروز سیل متحمل سه هزار و 310 میلیارد ریال خسارت شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز