ضرورت توجه به فرهنگ شهروندی؛

حادثه‌ای تلخ برای پاکبان تبریزی

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۶:۰۶:۵۵
کد خبر: ۸۰۰۱۷۵
حادثه‌ای تلخ برای پاکبان تبریزی
زباله‌هایی که روی کاپوت خودروها گذاشته می شود و گاه و بی‌گاه به زمین می افتد پاکبانان را ناچار می کند در وسط خیابان و نقاط خطرناک زباله ها را جمع کرده و زمین را پاک کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، بی دلیل نیست که هر گردشگر و مسئول و مهمانی به تبریز سفر می کند ابتدا به تمیزی این شهر اذعان می کند. تبریز عنوان شهر تمیز ایران را در سایه تلاش پاکبانان زحمت کش شهرداری کسب کرده است.

پاکبانان، قشر زحمت کش و قابل احترام جامعه هستند که هرگز نمی توان زحمات آن ها و خدمتی که به مردم در جهت حفظ نظم شهرها می کنند را نادیده گرفت.

امروز خبری تاسف برانگیز در تبریز منتشر شد، خبری که حکایت از تصادف شدید یک دستگاه خودرو با پاکبان شهرداری تبریز داشت که در ‌نهایت به شکستن پای این پاکبان انجامید.

بی توجهی به فرهنگ شهروندی باعث یک حادثه شد

دراثر عدم رعایت حقوق شهروندی و بی ملاحظگی یک شهروند تبریزی و گذاشتن بسته زباله خانگی روی کاپوت ماشین و نیز حرکت در مسیر سربالایی شهرک ولی امر و افتادن و پخش آن زباله ها در وسط خیابان، «رحیم نوروزی» یکی از پاکبانان پرتلاش معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز درحالی که مشغول کار بود متوجه موضوع می شود و برای جمع کردن زباله ها مجبور می شود به وسط خیابان برود.

وقتی که رحیم مشغول جمع کردن زباله ها بود، یک دستگاه خودروی سواری به شدت به این پاکبان وظیفه شناس برخورد کرد و در همان برخورد اولیه، آسیب ‌های جدی به این پاکبان وارد شد.

این بی توجهی به فرهنگ شهروندی کار دست این پاکبان داده است و باعث تصادف شدید رحیم نوروزی با یک خودرو شده است. پاکبانی که خطر را به جان خریده و به وسط خیابان رفته بود تا زباله های ریخته شده را جمع کند.

رحیم که هم اکنون در بیمارستان بستری بوده و پایش شکسته است تاوان بی ملاحظگی یک شهروند را می دهد که البته این اولین مورد از حوادث این چنینی نیست چراکه در این ماه های اخیر شاهد اتفاق های مشابه و بی احتیاطی شهروندان و بروز حادثه برای پاکبانان شهرداری تبریز هستیم.

این حادثه و حوادث مشابه متعدد دیگر در مناطق مختلف شهر تبریز که گاها منجر به از دست رفتن جان پاکبانان عزیز می شود نشان از عدم احساس مسئولیت و بی ملاحظگی برخی از شهروندان دارد که علی رغم اطلاع رسانی مستمر بازهم شاهد عدم رعایت این موضوع و تکرار حادثه برای پاکبانان خدوم شهرداری هستیم.

وقتی که برای عیادت رحیم به بیمارستان می روم بیشتر متوجه مظلومیت این قشر زحمتکش می شوم که حرف دلشان از نامهربانی ها است و از نادیده گرفتن شأنشان در برابر دیگر شهروندان و بی ملاحظگی آنها در برابر تمیزی شهر گلایه دارند.

بدون شک شهروندان باید از گذاشتن و حمل بسته های زباله برروی کاپوت ماشین ها خودداری کرده و همکاری های لازم را با عوامل شهرداری در زیبایی و پاکیزگی شهر تبریز به عمل آورند.

همین یک اتفاق ساده باعث بروز حادثه بزرگ برای پاکبان شهرداری شده و اگر آن روز این شهروند به جای حمل زباله روی کاپوت آن را در داخل خودرو جابه جا می کرد، حالا رحیم نوروزی هم به جای بستری شدن در بیمارستان می توانست شب را بعداز اتمام کار در کنار خانواده و فرزندانش باشد.

شکستن پای این پاکبان تبریزی نه تنها ضایعه‌ای دردناک برای وی و خانواده‌اش است که اتفاقی ناگوارتر برای مردم شهری است که نتیجه عملکرد نادرستشان به بروز این حادثه انجامیده است. شهروندانی که چه با سرعت غیر مجاز و چه با بی توجهی به وظایف شهروندی خود، به نوعی در رخ دادن این حادثه دخیل هستند.

گزارش: محمدرضا علی اشرفی

نظر شما