#نوروز ۹۸

کلیبر منطقه ای سرسبز در دل کوهستان

۱۳۹۸/۰۱/۰۹ - ۱۲:۵۶:۰۳
کد خبر: ۸۲۵۰۶۳
کلیبر را باید بهشت آذربایجان خواند. سرزمینی سبز. آنقدر سبز که گاه فراموش می‌کنی این سبزی و طراوت از دل منطقه‌ای کوهستانی و سرد همچون آذربایجان بیرون آمده است. اگر فکر می‌کنید جنگل و کوه و در و دشت تنها در شمال ایران یافت می شود، بد نیست فقط یکبار مهمان کلیبر باشید.

به گزارش خبرگزاری برنا در  آذربایجان شرقی، سیاحی غربی به نام ابن‌حوقل در سال ۳۶۷ هجری از منطقه کلیبر دیدن کرده و می‌نویسد: «سیاه کویه (قره داغ) کوهی بس بزرگ است و مردم آنجا به ۳۰۰ زبان تکلم دارند. در سراسر آن باغ‌ها و گل‌ها و آبراهه‌ها و نیز فلاحان دیده می‌شوند، سرزمین پر برکت و حاصلخیز است چنانکه میوه‌های آن هدر رود و خوردن آن رایگان است. در این ناحیه همیشه ابر است و آفتاب کمتر می‌تابد. »

اگر می‌خواهید از تبریز به کلیبر بروید، از همان ابتدای ورودی تبریز تابلویی به سمت اهر و کلیبر وجود دارد که باید وارد جاده‌ای دو طرفه شوید و حدود ۲۱۰ کیلومتر طی کنید تا به کلیبر برسید. ورودی شهر یک میدان کوچک و شیب‌دار است که سه جهت بیشتر ندارد: راهی که وارد شهر شده‌اید، خیابان سمت چپ که شما را به داخل شهر و بافت قدیمی آن می‌رساند و خیابان سمت راست که شما را به خانه‌های نوساز شهر می‌رساند.

هر چه از شرق کلیبر به غرب یا شمال نزدیک شویم به انبوه جنگل‌ها اضافه و از نواحی استپی جنگل کاسته می‌شود.

ولی با وجود تمام زیبایی‌ها و نقاط گردشگری منطقه ارسباران، مقصد ما پارک جنگلی مکیدی است. یکی از مناطق با صفا و دل‌انگیز منطقه که به دلیل وجود چشمه‌سارهای فراوان و آب و هوای خوش پذیرای گردشگران می‌باشد، پارک جنگلی و طبیعی مکیدی است.

یک شب اقامت در دل جنگل های آذربایجان

اگر قصد رفتن به این پارک جنگلی را دارید لطفا خودتان را برای سفری حداقل دو روزه آماده کنید. اینجا کمپی اقامتی است که امکانات یک شب ماندن و خوابیدن بین طبیعتی واقعی را فراهم کرده است. شب‌های مکیدی با صدای شب پره‌ها و زوزه کمرنگ گرگ‌ها می‌گذرد و اگر می‌خواهید یک صبح خوب را شروع کنید از محلی‌های منطقه سراغ عسل طبیعی و نان محلی را بگیرید.

اگر مسیر دره قلعه بابک را همین طور به سمت غرب ادامه دهید به پارک جنگلی مکیدی می‌رسید. این پارک جنگلی پس از روستاهای شجاع آباد، هجران‌دوست، آغویه و علی آباد قرار دارد.

پارک جنگلی مکیدی یکی از بکرترین پارک‌های جنگلی آذربایجان شرقی است که به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در جنوب غربی شهرستان کلیبر در مدخل جنگل‌های ارسباران و در ۲۲ کیلومتری این شهرستان واقع شده و از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

این تفرجگاه درست در پشت کوهستان‌های جاویدان قرار دارد راهی که بدانجا منتهی می‌شود از راه آسفالته قلعه بابک که بعد از گذر از روستای شجاع آباد، هجراندوست، و آغویه و علی‌آباد به این مکان می‌رسید.

این مکان با داشتن چمنزارهای معطر در دل جنگل جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت فراهم ساخته است و گستره آن از قلعه دره‌سی آغاز شده و تا جنگل‌های آینالو در کنار ارس ادامه دارد.

کلکسیونی از گیاهان دارویی

ولی تمام زیبایی‌های طبیعت ارسباران و مکیدی در همین سرسبزی و تفرجگاه بودن خلاصه نمی‌شود. در ارتفاعات این تفرجگاه انواع گونه‌های گیاهی مثل کلکسیونی از گیاهان دارویی و صنعتی بین این پارک جنگلی پیدا می‌شوند.

گیاهانی مثل آویشن، کهلیک اوتی، شیرین بیان، بومادران و ... که برای بیماری مختلف مانند سرماخوردگی سینوزیت و ...  مفید می‌باشد باعث شده است که به جاذبه‌های این پارک افزوده و برای جمع‌آوری گیاهان مردم بیشتری مجذوب و شیفته این پارک شوند.

درخت‌های پارک مکیدی یک دنیای جنگلی واقعی است با تمام معیارهای یک زندگی سبز. به فراخور فصل های سال هم این درخت‌ها از شما با میوه‌های مختلف پذیرایی می‌کنند.

در این میان جنگل‌های بلوط «ممرز» به همراه گونه‌هایی چون «کیکم»، «سماق»، «زرشک»، «انار وحشی»، سیب و گلابی وحشی، معرف مناطق جنگلی متراکم با اقلیم مرطوب، حکایت از غنای جنگلی این منطقه می‌کنند.

در اینجا وجود میوه‌های گوناگون همچون گردو، فندق، تمشک و ذغال‌اخته و همچنین زمزمه پرندگان طبیعت همران با نسیم محلی چشم و دل هر رهگذر را نوازش می‌کند.

تا به حال آش ذغال‌آخته خورده‌اید؟

شاید جالب باشد بدانید مردم منطقه از تمام این میوه‌ها نهایت استفاده را می‌کنند و تا جایی که بتوانند از همین‌ها برای دعوت از گردشگران استفاده می‌کنند. مثلا شما تا به حال آش ذغال‌آخته خورده‌اید؟ چند سالی هم می‌شود که برای نشان دادن زیبایی‌های این دره مکیدی، جشنواره‌های کوچکی مثل جشنواره گردو و ذغال‌آخته در اینجا برپا می‌شود تا روی دیگری از کارکردهای جنگل‌های این منطقه هم نشان داده شود.

متاسفانه با وجود زیبایی‌های منحصربفرد و طبیعت بکر منطقه ارسباران، این منطقه گردشگری آنطوری که باید برای گردشگران معرفی نشده و مغفول مانده است. در این بین پارک جنگلی مکیدی اتفاق خوبی است که با حداقل امکانات می‌تواند بخش کوچکی از این غفلت‌ها را توجیه کند.

ایجاد محل مناسب برای اقامت گردشگران طبیعت به دور از هرگونه سروصدا و آلودگی‌های جوی و زیست‌محیطی، جذب توریسم و معرفی مناطق جنگلی ارسباران برای گردشگران، از مزیت‌های پارک مکیدی است.

مکیدی تا چند سال پیش جنگلی بکر و دست نخورده و مملو از درختان فندق و خرگوش بود. اما چندین سال است در آن آلاچیق و بوفه و پارکینگ ساخته شده است و آخر هفته‌های فصل‌های گرم سال پذیرای مسافران بی شماری است که از شهرهای اطراف و خود کلیبر به سمت آن سرازیر می‌شوند./ سحر فکردار

 

نظر شما