استاندار آذربایجان شرقی:

اشعار پروین اعتصامی باید از دید سیاسی مطالعه شود/ پروین، شاعر اخلاق بود

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۱:۳۲:۰۴
کد خبر: ۸۲۵۰۸۰
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شخصیت پروین اعتصامی هنوز به طور کامل معرفی نشده است، گفت: روحیه ظلم‌ستیزی پروین اعتصامی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اشعار او را باید از دید سیاسی بررسی و مطالعه کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  محمدرضا پورمحمدی در آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تبریز، اظهار داشت: هنوز در جامعه ما، آگاهی نسبت به شخصیت پروین اعتصامی محدود است که بخشی از آن به خصوصیات اخلاقی و علاقه او به خلوت‌گزینی و گریز از جمع‌های دوستانه و محافل ادبی برمی‌گردد.

وی افزود: پروین اعتصامی در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی به جامعه ما شناسانده شده و قبل از آن، چنان که باید شخصیت و اشعار او به مردم معرفی نشده بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروین دعوت دربار را رد کرد، گفت: نظام حاکم خشنود از پروین و اشعار او نبود و اگر نشان درجه ۳ دانش را به او می‌دهند نشان از این مسأله است که البته پروین هم این مدال را پس می‌فرستد.

پورمحمدی، پروین اعتصامی را شاعر اخلاق دانست و ادامه داد: آن‌چه که شعر پروین را ممتاز کرده مضامین آن است چراکه  دیوان او حاکی از پند و اندرز و نکوهش کبر و غرور و نفرت از تبعیض و حمایت از مظلومان است.

وی افزود: پروین با هنرمندی توانسته در عین استفاده از واژگان و مفاهیم ساده و ملموس، حقایق عرفانی را در کنار مسائل اجتماعی بیان کند، شعر پروین نه مطلقاً آسمانی و نه زمینی است بلکه می‌خواهد حضور آسمان در زمین و عروج زمینیان را در آسمان نشان دهد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال اخیر شعر پروین بیش از گذشته محل اعتنا بوده و تحلیل شده و او را شاعری باایمان و مبلغ حرمت انسانی دانسته‌اند، تصریح کرد: اکنون پروین شهرت و جایگاهی بالا در عالم شعر و تاریخ و ادبیات ایران پیدا کرده و در کتاب‌های همه دوره‌های تحصیلی جای خود را پیدا کرده است.

در این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مقاله، شعر و نقاشی با اهدای هدایایی تجلیل و همچنین از ۶ عنوان کتاب با موضوع پروین اعتصامی رونمایی شد.

گفتنی است تبریز به مناسبت 25 اسفند، سالروز تولد پروین اعتصامی، به مدت دو روز میزبان جشنواره بین‌المللی با حضور جمعی از ادبا و پژوهشگران حوزه ادب فارسی از ایران و 6 کشور خارجی از جمله ترکیه، پاکستان، بنگلادش و جمهوری آذربایجان بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز