گزارش؛

گام بلند مس سونگون در تکمیل زنجیره ارزش

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۵:۰۴:۵۷
کد خبر: ۸۸۴۸۲۳
گام بلند مس سونگون در تکمیل زنجیره ارزش
تکمیل زنجیره ارزش به منظور توقف خام‌فروشی اکتشافات معدنی یکی از اصلی ترین اولویت هایی است که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، توسعه اکتشافات معدنی، تکمیل زنجیره ارزش معادن به منظور توقف خام‌فروشی ، ارتقاء سهم معدن در تولید ناخالص ملی و ‌هدایت فعالیت‌های معدنکاری اولویت های است که در سیاست های کلان دولت در بخش معادن پر رنگ تر دیده شده است.

با توجه به ظرفیت ها  و  ذخایر معدنی قابل توجه در کشور ما رونق این بخش می تواند در گذر از اقتصاد نفتی نقش برجسته ای را داشته باشد و این مهم زمانی تحقق می یابد که تکمیل زنجیره تولید در بخش معدن به معنای واقعی آن مورد توجه قرار گیرد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی این استان رتبه اول کشور را از نظر ذخایر و از نظر استخراج و بهره برداری رتبه سوم را داراست.

همچنین بنا بر مستندات سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تعداد معادن ثبت شده استان بالغ بر 766 حلقه است که از میان این تعداد  معدن مس سونگون با توجه به ظرفیت های خاص مورد توجه قرار گرفته است.

معدن مس سونگون ورزقان و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان در130 کیلومتری شهر تبریز و 30 کیلومتری ورزقان قرار گرفته است. این معدن در شمال باختری ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و کانی سازی اصلی کانسار شامل کانی‌های مس و مولیبدن است و دومین تولیدکننده مس ایران است.

سابقه معدن کاری در این منطقه به دو قرن پیش برمی گرد به طوری که اسخراج از این معدن از همان زمان به صورت سنتی صورت گرفته و در طول سال های متمادی ادامه داشته است و امروز این معدن به عنوان یکی از شاخص ترین معادن مس کشور شناخته می شود.

به بهانه روز خبرنگار فرصتی شد تا خبرنگاران از نزدیک  درجریان فعالیت های این مجتمع قرار گیرند از این رو خبرنگاران با حضور در همایش رونق تولید، اشتغال زایی و توسعه پایدار در شهرستان ورزقان  و نشست خبری مدیر مجتمع مس آذربایجان(مس سونگون) در محل فعالیت های این مجموعه از نزدیک با فعالیت ها وآخرین اقدامات صورت گرفته آشنا شدند.

افزایش تقاضای جهانی مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در همایش رونق تولید، اشتغال زایی و توسعه پایدار در شهرستان ورزقان موضوع توجه به سرمایه گذاری در حوزه مس را یادآر شد و گفت: عنصر مس از جمله عناصری است که اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری سال های آتی مورد توجه قرار داده است و برنامه های سرمایه گذاری برای 10 سال آینده با توجه به  افزایش تقاضای جهانی مس به 5.2 میلیون تن تدوین شده است.

سعد محمدی، اظهار کرد: باید بتوانیم در این مدت محدود با تدبیر، برنامه ریزی و سرعت بازار های جهانی را از آن خود کنیم.

وی به عدد 100 ساله ذخایر مس سونگون نیز تاکید داشت و گفت: با شرایط فعلی حداقل شاهد 100 سال ذخیره برای منطقه هستیم و این عدد قابل توجهی است.

وی تکمیل ذخیره تولید را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: امروز بخش اول تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز ۳ مجتمع مس آذربایجان(مس سونگون)  وارد این مجموعه شد و این روند ادامه دار خواهد بود و طبق پیش بینی ها فاز امروز حداقل ۱۳۰ میلیون دلار درآمد پایدار در سال ایجاد می‌کند که خود رقم قابل توجهی است.

محمدی خبر خوشی نیز در تحقق محدود کردن صادرات خام معدنی داشت و گفت: در برنامه های آتی خود در معدن مس سونگون پالایشگاه را عملیاتی می کنیم و در مدار قرار می دهیم و در فاصله بسیار کوتاه ذوب را راه اندازی می کنیم.

درخواست ممنوعیت خام فروشی در مس سونگون

امام جمعه شهرستان ورزقان  نیز در این همایش خواستار ممنوعیت خام فروشی در منطقه مس سونگون شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورمحمد خاطرنشان کرد: مردم این منطقه مخالف خام فروشی بوده و در خواست احیای مجدد بخش ذوب مس سونگون را دارند.

وی به نقش اشتغال زایی فعالیت بخش مس سونگون و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه نه تنها 50 راننده  که بار از ورزقان به کرمان می برند بلکه تعداد قابل توجهی از جوانان دارای شغل می شوند.

اکتشافات جدید مس سونگون به یک میلیارد تن رسید

مدیر مجتمع مس آذربایجان (سونگون) نیز از شناسایی 2 میلیارد تن ذخیره خاک زمین‌شناسی  در مس سونگون خبر داد و گفت: در حال حاضر خاک قابل برداشت در این معدن با اکتشافات جدید از 40 میلیون تن به یک میلیارد تن رسیده است.

رضا شریفی در جمع خبرنگاران تولید 300 هزار کنسانتره در معدن مس سونگون را یادآور شد و گفت: در حال حاضر پتاسیل راه اندازی کارخانه ذوب در مجموعه فراهم است.

طراحی کارخانه ذوب 100 هزار تنی

وی با اشاره به اهتمام ویژه مجموعه مس سونگون در راستای گذر از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش گفت: به منظور تکمیل زنجیره و جلوگیری از خام فروشی اقدام به طراحی کارخانه ذوب ۱۰۰ هزار تنی کردیم که در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی  شرکت ملی مس ایران کامل کردن چرخه است و ایجاد اشتغال یکی از مولفه های مهم در این موضوع به حساب می آید و ۱۰ هزار میلیارد برای طرح‌های توسعه جانبی سرمایه گذاری می‌شود.

شریفی، گفت:  فاز سوم مجتمع مس آذربایجان (سونگون) از سال 90 طراحی شده و تجهیرات نیز خریداری شده بود اما برخی مشکلات مانع از عملیاتی شدن آن شد.

مدیر مجتمع مس آذربایجان (سونگون)،  از فاز سوم به عنوان فاز جامع نام برد و گفت: فاز سوم همانند فازهای دیگر یک فاز جامع است و با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان عملیاتی می شود.

وی، از ایجاد اشتغال بیش از 4000 نفر توسط این مجموعه خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که با ادامه روند فاز 3 و طرح های توسعه ای حدود 300 تا 400 نفر در زمان اجرای پروژه مشغول به کار خواهند شد و با تکمیل پروژه پیش بینی اشتغال بالای 300 نفر را داریم.

وی توجه به اشتغال پایدار در منطقه ورزقان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد پرسنل  مجموعه یعنی حدود 2400 نفر از اهالی منطقه در مس سونگون شاغل هستند.

شریفی در بخش دیگری از صحبت های خود از سپرده گذاری۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در بانک‌های استان  خبر داد و گفت: گردش مالی مس سونگون به سیستم بانکی استان منتقل شده است و این ۴ هزار میلیارد در بانک‌های استان تبادل می‌شود.

وی نقش اجتماعی این مجموعه را نیز پررنگ دانست و گفت: سالانه به طور میانگین ۳ تا ۵ میلیارد تومان به صورت مستقیم در روستاها ورزقان هزینه می شود و در کنار این مسائل احداث کمپ ورزشی در ورزقان از جمله مهمترین پروژه هایی است که در حال حاضر در دست اقدام داریم.

تکمیل زنجیره ارزش دغدغه ای است که در بین مطالب و سخنرانی های تمامی مدیران ذی ربط مشخص است اما آنچه که در این بین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد توجه به سرمایه گذاری های کلان در این بخش است.

با وجود موقعیت استراتژیکی مس سونگون و سرمایه‌گذاری مطلوبی که  در حوزه معدن و صنایع معدنی در این منطقه صورت گیرد تا شاهد تکمیل ذنجیره ارزش در این مجموعه باشیم.

گزارش از: حمیده بردباری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز