با جای‌گیری در برنامه ۱۲ ساله شهرداری تبریز محقق می‌شود

خیز تبریز برای تحقق «شهر هوشمند»

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۱:۵۲:۴۸
کد خبر: ۹۵۰۸۵۲
خیز تبریز برای تحقق «شهر هوشمند»
شهرداری تبریز در تکاپوی تحقق رویای شهر هوشمند است؛ شهری که تامین زیرساخت‌های مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین لازمه‌های شکل‌گیری آن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،یکی از روش‌های مهم در دستیابی و تحقق شهرهای هوشمند، ایجاد یکپارچگی میان دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان به مردم بوده و بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات مهم ترین ابزار تحقق این مهم است.

برای تحقق مفهوم شهر هوشمند معیارهای متعددی مطرح می‌شود که در حوزه‌هایی همچون تکنولوژی، محیط زیست، حمل و نقل و جابجایی، برنامه ریزی شهری، سرمایه انسانی و... جای می‌گیرند.

لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس، ریکیاویک، توکیو، سنگاپور، کپنهاک، برلین و وین به عنوان ۱۰ شهر برتر در رتبه بندی شهرهای هوشمند در سال ۲۰۱۹ نامگذاری شده اند. شهر هوشمند جایی است که برای زندگی و کسب و کار، «شهر ایده‌آل» تلقی می‌شود.

ایجاد زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات، پیشفرض هوشمندی شهرها

هادی قاسمی کارشناس حوزه فناوری می‌گوید: شهرهای مختلف در حوزه هوشمندسازی استراتژی‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده‌اند زیرا چالش‌های شهرها با هم متفاوت است و فرمول یکسانی در اتخاذ استراتژی‌ها نداریم.

او ادامه می‌دهد: مجموعه‌ای که ارتباط بین شهروند و مدیریت شهری را از ساختار سنتی تغییر دهد، همچون اپ شهروندی و نقشه های شهروندی نمودهایی از فعالیت‌های شهر هوشمند است.

قاسمی با بیان اینکه ایجاد پایگاه‌های داده و ایجاد زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات، پیشفرض هوشمندی شهرها است، یادآوری می‌کند: البته موضوعات دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه اقدامات در این حوزه را در معرض و دسترس قرار دهیم و نمود فیزیکی برای شهر هوشمند قائل شویم.

امروز شهرهای دنیا در پی پیوستن به شبکه شهرهای هوشمند هستند. ایده‌آلی که می‌تواند با پیوستن زنجیره‌هایی منسجم به یکدیگر، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات شهری را مرتفع سازد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های چنین شهرهایی که برای مدیریت شهری نیز حائز اهمیت و قابل توجه است، کاهش بسیاری از هزینه‌های جاری به شمار می‌رود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز از شهر هوشمند به عنوان یکی از ضروریات اداره شهرها در دنیای کنونی نام برده و می گوید: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز در شهر با آن روبرو هستیم از طریق شهر هوشمند تسهیل پیدا می کند. با استقرار سیستم شهر هوشمند تا اندازه زیادی مراجعه مردمی به اداره ها کاهش پیدا می کند که این اقدام تبعات مثبتی دارد.

مرتضی موحدنیا با اشاره به برخی مزایای شهر هوشمند اضافه می‌کند: اقدامات مثبتی در زمینه ترافیک، محیط زیست، فضای سبز و ... در نتیجه این رویکرد در سطح شهر شاهد خواهیم بود که منجر به سلامت شهروندان می شود.

او شهر هوشمند را گامی مهم برای موضوع بحران‌های شهری دانسته و ادامه می دهد: تبریز شهری زلزله خیز به شمار می‌رود که می‌توان از خدمات شهر هوشمند در مواقع ضروری در این زمینه نیز بهره گرفت.

در حال حاضر شهرداری تبریز بیش از ۳۰۰ نوع خدمات برای شهروندان ارائه می‌دهد که همین حجم خدمات، لزوم حرکت در مسیر شهر هوشمند را ضروری می سازد. وجود موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های متعدد در تبریز که از دیرباز در راستای توسعه علم و نهادینه ساختن بنیان‌های فناوری تلاش کرده‌اند،   می‌تواند نویدبخش توسعه در جهت شهر هوشمند باشد.

مباحثی همچون محیط زیست، آلودگی هوا، حمل و نقل شهری و... همه و همه می توانند با شهر هوشمند به اندازه قابل توجهی بهبود پیدا کنند چرا که شهر هوشمند با راهبردهای دولت الکترونیک می‌تواند شرایطی را فراهم سازد تا نیاز به حضور فیزیکی شهروندان جهت انجام امور در سطح شهر را کاهش دهد.

حمل و نقل، ترافیک و جمع آوری پسماند، اولویت های تبریز در تحقق شهر هوشمند

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با اشاره به سیر رشد شهرهای هوشمند در دنیا، تصریح می‌کند: تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۲ درصد کلانشهرها به سمت شهرهای هوشمند حرکت کرده اند و تمام شهرها در واقع به سمت شهروند محوری رفته اند که در این میان تبریز نیز باید سریع تر به این جایگاه دست یابد.

او ادامه می‌دهد: هر شهری بر اساس اولویت‌های خود به این سمت رفته است که اولویت‌های تبریز نیز بحث‌های حمل و نقل و ترافیک و پسماند و جمع آوری زباله است که هزینه های زیادی در این خصوص صورت می گیرد در حالی که می توانیم بسیاری از این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

ولی این تمام ماجرا نیست و نباید در این پروسه نقش اثرگذار شهروندان در مدیریت شهری را فراموش کرد. ۵۴ درصد از جمعیت جهان که بالغ بر ۴.۲ میلیارد نفر می‌شود در شهرها سکونت دارند و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ میلادی این تعداد به بیش از ۵ میلیارد نفر شهرنشین در جهان برسد.

مخاطب اصلی در شهر هوشمند، شهروندان هستند. شهروندانی که باید برای پیوستن به این حرکت مهم آموزش دیده و با اطلاع رسانی ها دقیق، خود را برای زندگی در این شرایط چنین مهیا سازند.

حالا موضوع شهر هوشمند در چشم انداز ۱۲ ساله تبریز که به تصویب شورای شهر رسیده است، به عنوان یکی از چهار فصل این چشم انداز نشانه گذاری شده است. اتفاقی مبارک که با برنامه‌ریزی و انسجام می‌تواند گام‌های شهر هوشمند را هموارتر سازد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز