۱۲۴ میلیون مترمکعب آب در مزارع و باغات آذربایجان غربی صرفه‌جویی شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۱:۳۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۴۰۹۶
۱۲۴ میلیون مترمکعب آب در مزارع و باغات آذربایجان غربی صرفه‌جویی شد
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی : صرفه جویی ۱۲۴ میلیون مترمکعبی آب در مزارع و باغات استان با اجرای طرح های جامع باغبانی و زراعت انجام شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: صرفه جویی ۱۲۴ میلیون مترمکعبی آب در مزارع و باغات استان با اجرای طرح های جامع باغبانی و زراعت انجام شد.

اکبر کرامتی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ تاکنون، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و آزادسازی آن به سمت دریاچه ارومیه محقق شده‌است.

وی با بیان اینکه مصرف آب در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود که با اجرای طرح‌ها در حال حاضر به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، ادامه داد: با این میزان صرفه جویی ۲۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب طی پنج سال اخیر با اجرای طرح‌های جامع مدیریت زراعت و باغبانی، مدیریت آب و خاک و برنامه‌های ترویجی در بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است.

کرامتی با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از روش‌های نوین بهره مند شده‌اند، افزود: در حوزه انتقال و توزیع شبکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۴۷۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و منجر به صرفه جویی ۱۲۴ میلیون متر مکعبی آب در سطع باغات و مزارع شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر ۲۲۵ هزار خانوار از بخش کشاورزی امرار معاش می‌کنند، اضافه کرد: دولت در زمینه اجرای طرح‌های آبیاری در بخش کشاورزی باید از مردم شاغل در این بخش با اجرای طرح‌های ویژه حمایت کند.

وی با اشاره به اشتغال ۳۸ درصد مردم استان به شغل کشاورزی بیان کرد: عمده دلیل خرد شدن اراضی کشاورزی در استان، فراهم نبودن زیر ساخت‌های تولید و نبود اشتغال جایگزین در سایر بخش‌های خدماتی و صنعتی و روی آوردن فارغ التحصیل کشاورزی و سایر مردم به زراعت و باغبانی و دامداری، وارد شدن فشار اقتصادی بیش از حد به این بخش است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: اصلاح باغات قدیمی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، اصلاح ارقام قدیمی، استفاده از ارقام زودرس از جمله اقدامات سازمان در حوزه زراعت بوده است.

نظر شما