عصارخانه قره‌کلیسا آماده بهره برداری و بازدید شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۳:۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۰۶۷۸۰۹
مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران گفت: فضای عصارخانه قره کلیسا که دستگاه روغن کشی ۶۰۰ تا ۷۰۰ قبل در آن نگهداری می‌شود، مرمت و احیا شده و به زودی بازدید گردشگران از آن آغاز می‌شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،"شرلی آودیان" در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه جهانی قره کلیسا افزود: احیای این بخش، از اقدامات اصلی میراث فرهنگی در مجموعه قره کلیسا بوده و طرح های آن از ۲ سال قبل تهیه شده بود که در یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: با احیای این دستگاه فضاهای جانبی عصارخانه هم مرمت و احیا شد و یک فضای موزه‌ای برای معرفی کل مجموعه نیز در نظر گرفته شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران گفت: هرسال برای مرمت کلیساها اعتبار تعلق می‌گیرد و امسال نیز ۱۰ میلیارد ریال برای مرمت مجموعه قره کلیسا اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: با وجود شیوع بیماری کرونا کارگاه مرمت های این مجموعه تعطیل نشده‌ و روند مرمت محوطه اعم از سنگ فرش و آماده سازی زیرساخت ها برای آینده انجام شده‌است.

"آودیان" اضافه کرد: کلیسای "سنت استپانوس" جلفا، کلیسای "تادئوس" یا قره کلیسا آذربایجان‌غربی، "زورزور" در ماکو، ثبت جهانی شده و ۴۰ درصد کلیساهای ثبت شده در ردیف آثار تاریخی ایران متعلق به آذربایجان‌غربی است.

وی با بیان اینکه کرونا تاثیر بسیار مستقیمی روی بازدید ها از این مجموعه عظیم داشته است، ادامه داد: هیچ گردشگر خارجی از این مجموعه در ایام کرونایی بازدید نکرده ‌است.

"روغنگر خانه یا عصارخانه" ساختمان ویژه‌ای بود که پیشینیان در آن از دانه‌های گیاهان روغنی، روغن می‌گرفتند و دارای آسمانه‌ای بلند و دستگاههای گوناگون، و نیز دارای آسیابی بود که با نیروی چهار پایان می‌گشت.

نظر شما