رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:

شورای حل اختلاف دریچه تنفسی برای محاکم

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۱۷۰۷۴۲
شورای حل اختلاف دریچه تنفسی برای محاکم
علی اکبر گروسی : شوراهای حل اختلاف زمینه ساز صلح و سازش در پرونده های قضایی میباشد.

دکتر علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانس استانی تبیین برنامه های اجرایی و مدل تعالی دادگستری در توسعه حل اختلاف شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی در سال 1400 که با حضور روسای حوزه های قضایی و دبیران اجرایی مدل تعالی در دادگستری کل استان برگزارمی گردید گفت: بخش قابل توجهی از سیاستهای تحولی قوه قضائیه در حوزه شوراهای حل اختلاف است که با عنایت به سابقه دیرینه و عملکرد آن خصوصاً در زمینه صلح و سازش باید مورد توجه وعنایت ویژه قرار گیرد. 

گروسی در ادامه با اشاره به نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش ورودی محاکم دادگستری گفت: شوراهای حل اختلاف توانسته با عملکرد بسیار خوب و مجاهدت اعضای آن دریچه تنفسی برای محاکم و دادگاه ها ایجاد کند تا آنها بتوانند با فرصت بیشتری به پرونده های مهم رسیدگی کنند، لذا استمرار کار شوراهای حل اختلاف جزء سیاستهای قوه قضائیه است و لایحه جدید قانون شوراهای حل اختلاف نیز بیانگر این است که شورای حل اختلاف جزء لاینفک دستگاه قضایی است و باید با قدرت کارش را ادامه دهد.

این مقام قضایی افزود: امروز نظر بر این است که شورای حل اختلاف در بعد توسعه فعالیت بکند و ساماندهی جدیدی در چهار چوب سیاستهای تحولی و دیدگاههای ریاست معظم قوه قضائیه در آن شکل بگیرد تا بتواند قوه قضائیه را در پیشبرد ماموریتهای متنوعی که برعهده دارد یاری کند.

وی ادامه داد: ما نه تنها باید وضع موجود را حفظ کنیم بلکه صلح و سازش را در شورای حل اختلاف ترقی بخشیم. قوه قضائیه به دنبال روزآمد کردن و هوشمند سازی ارائه خدمات قضایی است و بدنبال این است که حضور مردم را در راهروهای دادگستری ها و شوراهای حل اختلاف کم کند و مردم از تمامی نقاط کشور در هر حوزه قضایی که نیاز به خدمتی داشته باشند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به آن خدمت دسترسی پیدا بکنند که به حمدا... امروز این امر در قوه قضائیه با راه اندازی سامانه های متعدد اتفاق افتاده است و وضع کرونایی کشور سبب شده که ما سریعتر وارد این عرصه شویم، شورای حل اختلاف نیز باید در این زمینه شانه به شانه دادگستری خدمات خود را با این سامانه ها تطبیق دهد چرا که این امر در پیشبرد سیاستهای شورای حل اختلاف بسیار مهم و مفید است.

گروسی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال 1400 با اجرای سیاستهای تحولی قوه قضائیه در شورای حل اختلاف ما شاهد شورای حل اختلاف متفاوت تری نسبت به سال 99 باشیم و هم در حوزه عملکرد ها و کیفیت خدمت رسانی، گستردگی خدمات، اتقان آراء و آموزش و اخلاق مداری فعالیت موثری کنیم و جاذبه شورای حل اختلاف را به حدی بالا ببریم که مردم علاقمند باشند حل اختلافاتشان را به معتمدین و قضات شورای حل اختلاف محول کنند تا راحت تر به نتیجه برسند و مسیر پر پیچ و خم و تشریفاتی که در دادگاهها است و در شوراهای حل اختلاف نیست را طی نکنند.

در ادامه این جلسه هادی صمدی معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان با ارائه آمار سازش در استان گفت: از پرونده هایی که به شوراهای حل اختلاف ارجاع می گردند 31% آنها با سازش خاتمه پیدا می کنند و ما در شورای حل اختلاف بنا داریم این آمار را با فرهنگ سازی صلح و سازش در بین مردم استان و علاقمند نمودن آنان جهت طرح اختلافات خود به منظور استفاده از ظرفیت سازش شوراهای حل اختلاف از طریق بکارگیری ظرفیت رسانه ای استان بالا ببریم.

صمدی در ادامه از شروع طرح یاران صلح و میانجی گری خبرداد و گفت: این دو نهاد در سازش بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان به برنامه های عمرانی شورای حل اختلاف استان اشاره کرد و گفت: برنامه دیگر شورای حل اختلاف در سال 1400 تکمیل ساختمانهای مورد استفاده شوراهاست که نیاز به تعمیر و تجهیز دارند.

شایان ذکر است در این جلسه مسولین استانی شورای حل اختلاف به بیان مفصل سیاستهای ابلاغی سال 1400پرداختند وبرخی از روسای حوزه های قضایی هم فراخور جلسه نکته نظرات و پیشنهادات خود را بیان نمودند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز