علیرضا بقالی رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه

لاله های واژگون در ارتفاعات گندویلا اشنویه منظره ای زیبا در آن خلق نموده است

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۰۷:۵۶:۴۴
کد خبر: ۳۹۸۱۳۳
لاله های  واژگون در ارتفاعات گندویلا اشنویه منظره ای زیبا در آن خلق نموده است
علیرضا بقالی رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت : لاله های واژگون در ارتفاعات گندویلا اشنویه منظره ای زیبا در آن خلق نموده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، بقالی افزود : یگان حفاظت شهرستان اشنویه در جریان گشت و کنترل های مستمر در مناطق کوهستانی شهرستان در ارتفاعات گندویلا با مناطقی از رویشگاههای غنی و ارزشمند لاله واژگون مواجه شدند که منظره ای زیبایی در آن خلق نموده اند که این گونه در مناطق یاد شده سیمای زیست محیطی و غنای طبیعی اکوسیستم های کوهستانی را دوچنان نموده اند.با توجه به عمر کوتاه این گونه که با پایان بارندگیهای اردیبهشت به اتمام می رسد حفاظت از این زیستگاهها بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی گفت: لالهٔ واژگون  از راسته  سوسن سانان و از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تا کنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است.این گونه دارای ارزش اسطوره ای بوده و از آن به عنوان لاله نگونسار هم یاد می شود .داستان آن به کشتن سیاووش به دست گرسیوز   بر می گردد که در آن واقعه گویا لاله واژگون شاهد ماجرا بوده و از این عمل شرمنده شده و با اندوه و ناراحتی سر را به زیر افکنده و به حال سیاوش اشک می ریزد.

بقالی افزود: این گونه با توجه به عمر کوتاهی که دارد ضرورت دارد تا زیستگاه آن در این مدت کوتاه حفظ گردد و از تعرض به زیستگاه تخریب آن و نیز چرای زودهنگام دام در زیستگاه آن جلوگیری به عمل آید . به لحاظ اینکه شبنم جمع شده در درون گل لاله به آرامی به پایین ریخته و تشکیل صحنه های بسیار زیبا و دلنشین از این گونه را در ذهن تجسم می نماید به آن اشک مریم هم می گویند.این گونه از ارتفاع 1500 متر به بالا تراکنش دارد و جزو گونه های دارویی نیز قلمداد می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت با توجه به قاچاق این گونه و نیز چیدن آن برای نگهداری در منزل از طرف بسیاری از افراد ناآگاه به وضعیت این گونه و از طرفی از آنجا که این گونه ارزش اکولوژیکی بالایی در عرصه های طبیعی دارد ازمردم عزیزمان خواهشندیم با عدم استقبال در خریدن  و چیدن این گونه های ارزشمند فرصت  به خطر انداختن لاله های واژگون  را گرفته و در تجدید حیات آن سهیم باشند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز