حسن انتظار رییس اتاق ارومیه :

اصلاح لیست تعرفه های ترجیحی برای توسعه تجارت میان ایران و ترکیه

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۲:۰۸:۰۴
کد خبر: ۹۲۱۰۸۴
اصلاح لیست تعرفه های ترجیحی برای توسعه تجارت میان ایران و ترکیه
جلسه هم اندیشی و ایجاد ارتباط فی مابین فعالین اقتصادی مناطق مرزی ایران و ترکیه با حضور رییس و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک اوا ترکیه و رییس و اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه ایران و مسئولین استان آذربایجان غربی و رایزنان بازرگانی کنسولگری جمهوری ترکیه در ارومیه در محل اتاق ارومیه برگزار گردید.

به گزارش برنا آذربایجان غربی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط فرهنگی و اقتصادی موجود که حاصل روابط چهارصد ساله میان دو کشور میباشد ، گفت : در حوزه صنعت بویژه صنایع فولادی یکی از استانهای سرآمد کشور میباشیم ، در بخش کشاورزی در رتبه برتر کشور بوده که بطور مثال در عسل و سیب رتبه یک کشوری و تولید را کسب نموده ایم.
انتظار با اشاره به وجود 65 درصدی صنایع تبدیلی و کنسانتره کشور در آذربایجان غربی گفت : استان آذربایجان غربی در بخش های مختلف معدنی دارای تنوع معدنی بالایی هستیم ،گردشگری در حوزه های مختلفی با توجه به ظرفیت ها و توانمندیهای بالای آن بویژه در بحث پزشکی،با دانشگاههای کشور ترکیه همکاری و تبادلات علمی  داشته است و اتاق ارومیه میتواند بعنوان پلی میان فعالین اقتصادی آذربایجان غربی و یوکس اوا در توسعه بازار عمل نماید.
رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به مشکلات موجود در گمرکات مشترک ایران و ترکیه گفت : در ابتدا باید مشکلات زیر ساختی این گمرکات مرتفع و در گام بعدی برای رسیدن به هدف سی میلیارد دلاری تجاری میان دو کشور باید لیست تعرفه های ترجیحی اصلاح و حذف و اضافاتی صورت پذیرد.
در ادامه این جلسه عبدالرحمن پینار رییس اتاق بازرگانی و صنایع یوکسک اوا ترکیه با اشاره به روابط همسایگی و نزدیکی دو شهر ارومیه و یوکس اوا و فاصله صد کیلومتری آنها با یکدیگر گفت : اتاق ارومیه بعنوان یک اتاق سرآمد در منطقه مرزی ایران و ترکیه مطرح بوده لذا برای ما دارای اهمیت ویژه ای میباشد و وجود گمرک سرو-اسن دره که یکی از گمرکهای سه گانه میانه ایران و ترکیه در این منطقه لزوم همکاری بیش از پیش دو اتاق را میطلبد.
رییس اتاق بازرگانی یوکس اوا در ادامه با اشاره به اهداف سفر این هیات به آذربایجان غربی گفت : در سفر سه هدف را دنبال مینماییم که راه اندازی شهرک صنعتی مشترک مرزی فی مابین ارومیه و یوکسک اوا به متراژ شش میلیون مترمربع با محوریت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی را برنامه ریزی نموده ایم ،هدف دوم ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بر مبنای کالاهای تجارت ترجیحی و هدف سوم استفاده از پتانسیلهای گردشگری دو منطقه در جذب و تبادل گردشگر برای توسعه دو منطقه میباشد.  
در این جلسه مدیران و فعالین بخش خصوصی دو طرف به بررسی و بیان مشکلات موجود در تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه با محوریت دو شهر ارومیه و یوکسک اوا پرداختند.

 

نظر شما