فراخوان شعر و ترانه در حمایت از کودکان زباله گرد توسط پویش بدسرپرست تنهاتر است

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۱۴:۴۴:۳۶
کد خبر: ۸۸۳۸۷۷
فراخوان شعر و ترانه در حمایت از کودکان زباله گرد توسط پویش بدسرپرست تنهاتر است
بابک صحرایی به عنوان دبیر و عضو هیات داوران به همراه سیروسالوند، حامی و بابکزرین مسابقه شعر و ترانه با موضوع پدیده زباله‌گردی کودکان را داوری می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در این فراخوان از شاعران و ترانه‌سرایان دعوت می‌شود که پدیده زباله‌گردی کودکان و رنجی که متحمل می‌شوند را با زبان شعر و ترانه به تصویر بکشند.

بابک صحرایی درباره مضامین آثار ارسالی می‌گوید: «بازنمایی شرایط دشوار کودکان زباله‌‌گرد و بیان رنج‌هایی که متحمل می‌شوند، پیامدهای خشونت‌ فیزیکی، جسمی، عاطفی و جنسی علیه کودکان زباله‌گرد، عواقب اخراج زودهنگام از دنیای کودکی، مسئولیت شهروندان، جامعه و مسئولان، حقوق کودکان زباله‌گرد و حق برخورداری آن‌ها از آموزش و امکانات رایگان از جمله مضامینی است که برای سرایش آثار پیشنهاد شده است.»

افزایش پدیده زباله‌گردی کودکان در شهرهای بزرگ، نگرانی فعالان اجتماعی را در پی داشته است. طبق یافته‌های کتاب «یغمای کودکی» که به تازگی توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان منتشر شده است  تنها در شهر تهران بیش از 4700 کودک زباله‌گرد بیش از 10 ساعت در روز کار می کنند و شب‌ها را در گودها، کوره‌های متروکه و مراکز دفع پسماند سر می‌کنند.

به گفته بابک صحرایی ماجرای کودکان زباله‌گرد وقتی تاسف‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم سهم آن‌ها از تجارت میلیاردی زباله موسوم به طلای کثیف کمتر از 3 درصد است.

بابک صحرایی فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی برای تفکیک زباله و شکل‌گیری مطالبات اجتماعی برای مقابله با رانت و فساد ایجاد شده برای حذف زباله‌گردی کودکان را از جمله اهداف برگزاری این مسابقه عنوان می‌کند و می‌گوید: «هنر و ادبیات همواره به عنوان مهم‌ترین ابزارهای فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاهی عمومی می‌توانند نقش بی‌بدیلی در این عرصه داشته باشند. بیان رنج‌ها و آسیب‌هایی که کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند و پیامدهای ناگواری که کار کودک به خصوص زباله‌گردی در پی خواهد داشت در قالب ترانه که همواره زبان گویای زخم‌های جامعه بوده است می‌تواند به آگاهی عمومی و ترغیب جامعه برای ریشه‌کن کردن این معضل اجتماعی کمک کند.»

علاقمندان تا آخر شهریور ماه فرصت دارند آثار خود را همراه با مشخصات کامل به نشانی زیر ارسال کنند:

childrenb97@gmail.com

برگزیدگان آبان‌ماه در مراسمی به مناسبت «روز جهانی منع خشونت علیه کودکان» معرفی می‌شوند.

23563

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز