افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۳:۳۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۷۸۳۶
افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت
در این موزه 150 اثر تاریخی شامل؛ انواع وزنه‌ها، ترازو و پیمانه‌های برنجی و سفالی در مدرسه ماندگار شهید بهشتی به نمایش گذاشته ‌شده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا،  «موزه _ مدرسه سنجش و اندازه‌گیری گیلان» در فضایی به وسعت 40 مترمربع و با مساعدت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به 600 سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته‌ شده است. در این موزه  ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه‌گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن‌های روسی مانند؛ پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان‌های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه ‌شده است.

«موزه-مدرسه سنجش گیلان» باهدف آشنایی و آموزش بازدیدکنندگان به‌ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه‌گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه‌گیری گشایش‌یافته است که از طریق دیداری (مشاهده ) شنیداری( گفتگو) و لمس کردن (بساوایی) انجام خواهد شد.

در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از 4 کتاب با عناوین «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش‌های ماسوله»، «جاذبه‌های گردشگری گیلان» و کتاب « گالش‌ها » رونمایی شد.

گفتنی است این موزه تخصصی حاصل 14 سال فعالیت و تلاش «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه‌گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره‌برداری رسیده است.

 

نظر شما