مجموعه‌ ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۱۳:۳۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۸۶۷۹
مجموعه‌ ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» از سوی کانون پرورش فکری منتشر شد
مجموعه‌ی ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» اثر علی ‌خانجانی با معرفی ۸ هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه‌های ایرانی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش  گروه آموزش خبرگزاری برنا ، این مجموعه حاصل تلاش پنج ساله‌ ۷۰نفر از کارشناسان، پژوهش‌گران و ویراستاران است. در این مجموعه بیش از ۸هزار روایت از قصه‌های شفاهی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که تقریباً تمامی قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ساکن در ایران زمین پس از بررسی ۲۲۲منبع مختلف در این مجموعه گردآوری شده است.

همچنین؛ این مجموعه‌ علاوه بر معرفی راویان، نویسندگان و گردآورندگان قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و درج خلاصه روایت‌های جمع‌آوری شده، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ بن‌مایه‌ی هر قصه، پیام‌های اصلی و فرعی قصه‌ها، شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی موجود در هر قصه را عنوان می‌کند.

بر اساس این گزارش؛ یافته‌های دیگر پژوهشی شامل دعاها، سوگندها، نفرین‌ها و دشنام‌ها از دیگر مواردی است که در این مجموعه به مخاطب ارائه می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از فعالیت‌های تحقیقی و رفتارشناسی اقوام و جوامع بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های هر دیار باشد.

نویسنده کتاب «هنر قصه‌گویی» می گوید: اولیای تربیتی اعم از والدین، معلمان، مربیان و تمامی علاقه‌مندان به قصه‌گویی مخاطب این مجموعه‌اند و افراد به راحتی می‌توانند قصه‌های مورد نظر خود را با توجه به بخش پند و اندرزهای الفبایی شده و موجود در «پندستان» این مجموعه خیلی سریع شناسایی کنند و مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به قصه‌های مورد نظر خود و شنوندگانشان داشته باشند.

علی خانجانی اضافه کرد: شناساندن ارزش‌های فرهنگی نهفته در قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی به مجامع بین‌المللی و قصه‌پژوهان جهانی از ضروری‌ترین نیازهایی بود که از سال‌ها پیش احساس شده بود ولی متأسفانه به دلیل طبقه‌بندی نشدن قصه‌ها و افسانه‌های ما بر اساس یک فهرست جهانی و قابل قبول، پیش از این نتوانسته بودیم که مسیری برای ورود قصه‌ها و افسانه‌هایمان به مجامع جهانی داشته ‌باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شکل‌گیری «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» و اختصاص کد بین‌المللی برای هر قصه، این مهم نیز محقق شد و قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی نیز بر اساس فهرست بین‌المللی «آرنه تامپسون» مجهز به کد بین‌المللی شدند و از این پس می‌توانند به مؤسسات معتبر قصه‌پژوهی از جمله «مؤسسه گوتینگن» در آلمان که دربردارنده‌ی بیش از ۴۰۰هزار روایت از سراسر جهان است، راه‌یابی داشته ‌باشند و در اختیار قصه‌پژوهان قرار گیرند.

گفتنی است؛ این مجموعه با شمارگان ۱هزار و ۲۰۰نسخه منتشر شده و هر یک از جلدهای آن ۹۰هزار تومان قیمت دارد. علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فروشگاه اینترنتی کانون به نشانی shop.kpf.ir و فروشگاه‌های عرضه‌ی محصولات فرهنگی تهیه کنند.

 

نظر شما