دکتر نظرپور:

راهبری فعالیت‌ها در نظام آموزش عالی کشور با به‌کارگیری شیوه‌های نوین در فضای مجازی

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۳:۳۷:۱۹
کد خبر: ۱۱۳۸۳۳۵
راهبری فعالیت‌ها در نظام آموزش عالی کشور با به‌کارگیری شیوه‌های نوین در فضای مجازی
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که امروز (سه‌شنبه) در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، با تاکید بر راهبردها و اقدامات به کار رفته در نظام آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل بلافاصله به فعالیت خود ادامه دادند و با به‌کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی و تعریف برنامه‌ها در فضای مجازی هدایت و راهبری فعالیت‌های خود را برعهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر محمدتقی نظرپور، در این کنفرانس با اشاره بر شوک تعطیلی و رکود حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه در دوران کرونا، چاره‌جویی در حوزه‌های سیاست‌گذاری آموزش عالی و برون‌رفت از این تنگنا را ضرورتی انکارناپذیر قلمداد کرد که نیازمند تغییر خط مشی در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است.
وی در ادامه درخصوص راهبردها و اقدامات به کار رفته تصریح کرد: دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری نهایت تلاش خود را در نیل به شناسایی و کشف واکسن کووید -۱۹ اقدامات ابتکاری را به‌عمل آورده و به نتایج درخشانی دست یافتند. دانشگاه‌ها همچنین به تقویت شبکه‌های فنی و اجتماعی مبتنی بر سازوکارهای ارتباط بین بخشی و بین سیستمی پرداختند و پارک‌های علم و فناوری و آزمایشگاه‌های تخصصی که دارای امکانات لازم بودند در تولید اقلام مورد نیاز پشتیبانی‌های لازم را ارائه کردند و بیش از ۶۰ واحد فناور و شرکت‌های دانش بنیان خود را در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی پشتیبانی کردند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، افزود: یکی دیگر از اقدامات موثر این وزارت و دانشگاه‌ها، تقویت سواد دیجیتال، تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تامین نیازهای نرم‌افزاری مطابق با امکانات زیرساختی بود که در این زمینه موفقیت‌های خوبی به دست آمد و با وزارت ارتباطات نیز در جهت تخصیص بسته‌های اینترنی و تمهیدات لازم تعاملات خوبی صورت گرفت.
دکتر نظرپور به اقدامات انجام شده در زمینه آموزش دانشجویان اشاره کرد و گفت: فراهم سازی امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه‌های پایان‌نامه‌ای در دانشگاه‌های محل زندگی، برگزاری جلسات دفاع مجازی، محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها، ضدعفونی و گندزدایی منظم مراحل آزمایشگاهی و ارائه وام‌های دانشجویی از جمله خدمات رفاهی بود که به دانشجویان ارائه شد.
وی درخصوص کارکنان حوزه‌های ستادی و صف در سطح آموزش عالی و اقداماتی که برای کمک به سلامت جسمی و روانی آنان انجام شده، خاطرنشان کرد: در اختیار قرار دادن وسایل محافظت شخصی اعم از ماسک، شیلد، دستکش و برگزاری پویش‌های دانشجویی سلامت اجتماعی و روانی و برگزاری جشنواره‌های متعدد و متنوع اجتماعی با رعایت دستورالعمل‌های مصوب و مجازی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.
دکتر نظرپور در ادامه در مورد دورکاری کارکنان و آموزش مجازی گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا موضوع دورکاری مطرح و در سطح گسترده اجرایی شد که باعث کاهش هزینه‌های ثابت مکان و هزینه‌های جانبی و کاهش مصرف انرژی، آزادی عمل در انتخاب محل مناسب برای انجام کار اداری، بهره‌مندی از سلامت بیشتر، ایجاد تعادل بیشتر بین زندگی و کار، کمک به کاهش آلودگی هوا و ترافیک و آسایش و آرامش ناتوانان جسمی و معلولان گردید.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با بیان اینکه دورکاری نیاز به زیرساخت‌ها و نظارت و ارزیابی و حفاظت و امنیت دارد، عنوان کرد: در برخی از مشاغل مانند مسئولان دفاتر، دبیرخانه و امور مالی مشکلاتی در پی دارد و نیازمند مساعدت و تسهیلات می‌باشد و آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، آتلیه‌ای و هنری نیز با محدودیت‌هایی همراه بود و نیازمند یک سیستم تلفیقی از حضور کنترل شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت مجازی است.
وی افزود: دورکاری از سوی بانوان بیشتر از مردان و در کلان شهرها بیشتر از شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ البته دورکاری آسیب‌شناسی‌هایی نیز دارد که شامل کمبود زیرساخت‌ها، فناوری، پهنای باند ضعیف، عدم نظارت بر انجام کار دورکاری، عدم امکان دسترسی آسان به کاربر دورکار و نیاز به تقویت فرهنگ دورکاری دارد.
دکتر نظرپور در خاتمه با اشاره به هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا بیان کرد: تبادل تجربیات ضروری و ارزشمند است و دورکاری و آموزش مجازی توفیق اجباری شرایط کرونایی هستند که تبدیل محدودیت به فرصت تلقی می‌شوند و باید این فرصت را مغتنم شمرده و به دنبال دستاوردهای جدید در شرایط پسا کرونا باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز