دکتر غفاری:

ارتقا کیفیت زندگی دانشجویی، تقویت کنشگری و کار تیمی از مهم‌ترین اهداف رویداد کمند

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۲:۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۲۰۳۴۴۴
ارتقا کیفیت زندگی دانشجویی، تقویت کنشگری و کار تیمی از مهم‌ترین اهداف رویداد کمند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در اختتامیه رویداد ملی کمند در مازندران با اشاره به اهمیت ارتقا کیفیت زندگی دانشجویی گفت: تقویت کنشگری و فعالیت تیمی دانشجویان و آماده شدن برای مسائل عمومی جامعه از مهمترین اهداف رویداد ملی کمند است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه رویداد ملی کمند که به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه رویداد علمی کمند در تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشگاه‌ها برگزاری شده و دست‌آورد‌های خوبی را هم برای مجموعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان دختر داشته است، گفت: فلسفه این رویداد بزرگ این است که کیفیت زندگی دانشجویی دانشجویان از قوت بهتر و بیشتری برخوردار شود. زمانی که صحبت از کیفیت زندگی دانشجویی می‌شود منظور، تجربه زیست اجتماعی، فرهنگی و علمی است که دانشجویان در زندگی روزمره‌شان و در میدان بزرگ دانشگاه طی می‌کنند و از این طریق، تجربه و توانمندی جدیدی کسب می‌کنند و زندگیشان از غنای بیشتری بهره‌مند می‌شود و تمام این‌ها در دایره کنشگری و فعالیتی رقم می‌خورد که یک فعالیت اکتسابی است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

دکتر غفاری ادامه داد: فعالیتی که در قالب طرح ملی کمند ارائه می‌شود این است که ما کیفیت زندگی اکتسابی خود را قوت ببخشیم و به همین خاطر اساساً با کسب فعالیت‌ها، زندگی را تعریف می‌کنیم. به ویژه وقتی که این قابلیت‌ها در یک فعالیت و کنشگری جمعی و گروهی شکل می‌گیرد که خود اهمیت کنش دانشجویان را مضاعف می‌‌کند، زیرا یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که در توسعه کشورمان وجود دارد، این است که در موضوع فعالیت جمعی، کنشگری جمعی و کار تیمی که خود نیازمند یک فرهنگ است، دارای نقصان‌هایی هستیم. این رویداد کشور را برای کار تیمی آماده می‌کند که این کار کمی نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این نکته که خوشبختانه امروزه در قالب این رویداد ملی، شاهد تنوع و تکثری از فعالیت‌ها هستیم، خاطرنشان ساخت: طبیعتاً در جایی که تنوع و تکثر وجود دارد، این نوید را می‌دهد که این فعالیت‌ها قابل اشاعه در مجموعه‌های مختلف هستند. زمانی که در یک مقیاس ملی و فراتر از یک دانشگاه، شاهد کارهای خوب دانشجویان در این رویداد علمی هستیم، در می‌یابیم که از یک تنوع و تکثر قابل توجهی برخوردار هستیم.

وی افزود: اگر این نکته را پذیرا شویم که پیشرفت جوامع در گرو قابلیت‌هایی است که در نزد کنشگران آن جامعه قرار دارد، رویداد ملی کمند یکی از این بستر‌ها و پدیده‌هایی است که در تقویت این مهم بسیار موثر است.

دکتر غفاری، رویداد کمند را فراتر از مجموعه دانشگاه‌ها دانست و اظهار داشت: امروزه کنشگری دانشجویان صرفاً محدود به محیط دانشگاه نیست بلکه با مجموعه‌های بیرون از دانشگاه ارتباط و پیوندی حاکم شده است که دستاورد مهمی به‌شمار می‌آید. این هم‌پیوندی و توجه به استفاده از ظرفیت‌هایی که در مجموعه‌های مختلف وجود دارد، فرصت بسیار خوبی برای تمرین کار جمعی، گفت‌وگو، هم‌افزایی و استفاده از توان و انرژی همدیگر است که هم در مقیاس فردی در نزد افراد مختلف و هم در مجموعه‌های نهادی و سازمانی که از ظرفیت و امکان کمک و هم‌افزایی برخوردار است، وجود دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: طبیعتاً چنین فعالیت‌هایی آثار و پیامدهای فراوانی برای مجموعه‌های دانشگاهی و جامعه دارد، چرا که این امر اثبات شده است، به ویژه وقتی که این فعالیت از ناحیه دختران دانشجو صورت پذیرد، که امروزه حضورشان را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فعالیت علمی بسیار قوی اثبات کردند.

 

نظر شما