مهندس عسکری:

اختتامیه جشنواره فیلم و عکس دانشجویی ۲۸ تیرماه برگزار می‌شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۳:۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۶۲۱۹
اختتامیه جشنواره فیلم و عکس دانشجویی ۲۸ تیرماه برگزار می‌شود
مدیر کل فرهنگی وزارت علوم گفت: اختتامیه جشنواره فیلم و عکس دانشجویی امید ۲۸ تیرماه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، محمدهادی عسکری در نشست خبری دهمین جشنواره بین المللی امید _ فیلم و عکس دانشجویی که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه این رویداد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شده است، گفت: یکی از راهبرد‌هایی که در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم مد نظر قرار گرفته است، ارتباط دانشگاه و جامعه بود که ذیل دانشگاه اجتماعی تعریف شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود نقش دانشگاه در انتظام بخشی به هویت ملی و انسجام اجتماعی بیشتر شده و دانشگاه نسبت به مسائل پیرامون خود حساس‌تر باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره جشنواره بین المللی امید - فیلم و عکس دانشجویی خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی امید _ فیلم و عکس دانشجویی سال ۹۷ در دانشگاه شیراز و سال ۹۸ در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ برگزار نشد و به سال ۱۴۰۰ موکول شد که ابتدا قرار بود در دانشگاه علم و فناوری مازندران برگزار شود، اما به شرایط قرمز کرونایی، اختتامیه این جشنواره در تهران خواهد بود که مکان آن در روز‌های آینده اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه مقوله فیلم و عکس علاوه بر اینکه هنر است، در دنیای امروز به عنوان یک صنعت تلقی می‌شود، گفت: فیلم و عکس یک عنصر موثر است که در موضوعات اجتماعی مداخله دارد؛ اگر به نقش فرهنگی فیلم، سینما و عکس توجه کافی شود موجب تقویت فرهنگ و بازتولید آن به نحو مطلوب خواهد شد.

عسکری ادامه داد: عمده تحلیل‌های جامعه شناختی بر این موضوع اذعان دارند که فیلم و عکس می‌تواند عامل انتقال ارزش‌ها و باور‌های فرهنگی باشد و ارتباط شهروندان را با فضای پیرامون خود حتی خارج از مرز‌ها تسهیل کند. انباشتی از تجربه در حوزه معانت فرهنگی وزارت علوم و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها در خصوص بیشترین ارتباط با دانشجویان وجود دارد و این نوع از فعالیت‌های دانشجویی در ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های کلان تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: جشنواره‌های فرهنگی و هنری دانشجویی بر اساس باور کسانی که این مسائل را رصد می‌کنند، تاثیرات عمده دارد. جشنواره تئاتر دانشگاهی و فیلم کوتاه و عکس دانشجویان از این منظر مهم است که خروجی این جشنواره در فضای حرفه‌ای، نقطه عطف محسوب می‌شود و جریان‌سازی فرهنگی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی امید - فیلم و عکس دانشجویی در جشنواره‌های دیگر کشور تاثیر داشت و برگزیدگان دوره‌های قبلی، به بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه فجر راه یافتند.

تقدیر از علی نصیریان

در مراسم اختتامیه این جشنواره در سال‌های گذشته یکی از بزرگان مجموعه هنر، مورد تجلیل قرار گرفته است و بر اساس تمهیدات دبیرخانه جشنواره، در رویداد امسال نیز از مقام فرهنگی و علمی علی نصیریان تجلیل می‌شود.

عسکری روز‌های برگزاری جشنواره بین المللی امید - فیلم و عکس دانشجویی را اعلام کرد و افزود: این جشنواره روز‌های ۲۵ تا ۲۸ تیرماه در تهران برگزار می‌شود که روز آخر نیز به اختتامیه اختصاص دارد.

وی همچنین در خصوص آثار رسیده به این جشنواره گفت: حدود ۲ هزار اثر در سه قالب فیلمنامه، فیلم کوتاه و عکس به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۴۲۱ فیلم کوتاه، ۲۸۳ فیلم‌نامه، هزار و ۳۲۶ قطعه عکس مورد داوری قرار گرفت. در بخش فیلم کوتاه نیز ۴۹ اثر مستند، ۲۴ انیمیشن، ۵۱ اثر تجربی، ۲۱ اثر ویژه، ۱۰۲ اثر بین‌الملل، ۱۶۸ اثر داستانی مورد داوری قرار گرفت که به برگزیدگان اول تا سوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی پرداخت می‌شود.

رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس کوتاه دانشجویان امید، درباره استقبال دانشجویان کشور‌های خارجی از این جشنواره نیز عنوان کرد: تاکنون آثار مختلفی از ۲۵ کشور، چون اسپانیا، آرژانتین، برزیل، پرو، فرانسه، نروژ، انگلیس، آمریکا و ژاپن به این جشنواره ارسال شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز