با حضور معاونان وزیر علوم ،افزایش جذب دانشجویان پژوهش محور در مراکز تحقیقاتی بررسی شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۵:۰۷:۳۲
کد خبر: ۴۳۰۳۳۸
با حضور معاونان وزیر علوم ،افزایش جذب دانشجویان پژوهش محور در مراکز تحقیقاتی بررسی شد
نشست مشترک دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناروی با دکتر فتح ا... مضطرزاده ، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، در این نشست مشترک درخصوص چگونگی افزایش جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از جمله سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

 در این دیدار دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به جایگاه ارزشمند سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در عرصه علم و فناوری در کشور گفت: با شناختی که طی سال‌های گذشته از این مرکز داشتم و علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که در روند شکل‌گیری آن وجود داشته ،این سازمان را یک نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی می‌دانم که رشد بسیار خوبی نسبت به سایر موسسات مشابه در مسیر علم و فناوری داشته‌است.

وی تاکید کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یک سرمایه گرانبها برای نظام و انقلاب اسلامی است و از کانون‌های مورد توجه در مجامع بین‌المللی به شمار می‌رود.

دکتر شریعتی افزود: با توجه به نگاه ویژه‌ای که وزارت علوم به این سازمان دارد، انتظار می‌رود که در تمام حوزه‌های علمی و فناوری کشور نیز درصدر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان داشت: در سطح کشور رشد قابل توجهی در حوزه پژوهش و تحقیقات داشته‌ایم، اما همواره یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم این وزارت‌خانه، ارتباط اندک فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی و ظرفیت اشتغال و ضرورت توجه به مأموریت‌گرایی مراکز آموزشی است.

 وی با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی در سال گذشته گفت: تقریباً 11 ماه به طول انجامید تا این طرح با چندین ویرایش مورد تصویب قرار گیرد که یکی از بندهای این طرح ثبت مأموریت‌گرایی است.

دکتر شریعتی اظهار داشت: دستگاه آموزش عالی کشور به هیچ وجه مخالفتی ندارد که امر تحقیق با نیروی جوان و دانشجو انجام شود، ولی واقعیت این است که این نیروهای جذب شده چطور مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: توجه به آمارهای ثبت‌ اختراع، اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به اعضای هیئت علمی و توجه به ماموریت‌های و سیاست‌های سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از جمله شاخص‌های جدید جذب دانشجویان پژوهش محور است.

 دکتر شریعتی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می‌بایست الگوی شاخص نظام در عرصه پژوهش و تحقیقات باشد اظهار داشت: این مرکز یکی از افتخارات کشور و آموزش عالی است و ما تا جای‌ ممکن کمک خواهیم کرد تا در مسیر گام‌های تحقیقاتی این سازمان قدم برداریم.

وی با اشاره به موضوعاتی چون ایجاد ساختارهای جدید برای ورود به حوزه‌های بین‌رشته‌ای و تقویت این زمینه بیان داشت: در همین خصوص همیاری و کمک هرچه بیشتر سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی باید به صورت جدی‌تر و معنادارتری شکل گیرد.

دکتر شریعتی با اشاره به ایجاد و به‌کارگیری دوره پست دکتری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بر تولید دانش فنی به معنای واقعی‌ و  وسیع‌تر در این سازمان تاکید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز