دکتر طه هاشمی در نشست خبری جشنواره شیخ طبرسی مطرح کرد:

اهدای جایزه قرآنی علامه طباطبایی در جشنواره شیخ طبرسی/ تدوین پیوست فرهنگی برای تمام معاونت های دانشگاه آزاد اسلامی

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۱۲:۴۹:۰۳
کد خبر: ۴۷۵۸۲۴
اهدای جایزه قرآنی علامه طباطبایی در جشنواره شیخ طبرسی/ تدوین پیوست فرهنگی برای تمام معاونت های دانشگاه آزاد اسلامی
نشست خبری دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر هاشمی در این نشست اظهار داشت: قرآن در هر زمان و مکانی اگر به درستی فهمیده و منتقل شود، کسی نیست که خود را مخاطب قرآن نداند. دانشگاه ها مرکز اصلی پرداختن به مسائل قرآنی هستند و در صف نخست مخاطبین قرآن، دانشمندان، روشنفکران، دانشجویان و اساتید قرار دارند.

 

دکتر طه هاشمی با اشاره به مطالبات آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه باید به لایه های زیرین مسائل قرآن و عترت توجه ویژه ای داشته باشد که در همین راستا از مهر 92 علاوه بر پژوهشکده قرآن و عترت، یک مجموعه اجرایی به نام اداره کل قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شد.

 

وی افزود: در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حدود 500 کانون قرآن و عترت مستقر هستند. سعی کرده ایم علاوه بر کارهایی که به صورت معمول انجام شده، به حوزه قرآن و عترت توجه بیشتری داشته باشیم.

 

طه هاشمی با بیان اینکه حوزه فرهنگی و اجتماعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، تصریح کرد: تلاش ما در 3 سال گذشته این بوده که رویکرد درستی به مسائل فرهنگی داشته و اهتمام ویژه ای نسبت به درخشندگی ارزش های فرهنگی و اسلامی به کار بندیم.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی به راه اندازی شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد تحول در فعالیت ها، نیازمند تغییر نگاه و روش به اقتضای جامعه امروز بودیم. لذا شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی متشکل از شخصیت های طراز اول فرهنگی و اجتماعی کشور تشکیل و برنامه های پنج ساله این حوزه بر پایه اسناد بالادستی کشور و سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنظیم شد.

 

دانشگاه‌آزاد اسلامی به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری توجه ویژه دارد

 

وی با بیان اینکه باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه خاص داشت، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بحث آزاداندیشی که برگرفته از نگاه رهبری به جامعه دانشجویان است را به عنوان وظیفه اصلی خود پیش می برد.

 

دکتر طه هاشمی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی بود که در راستای پیاده کردن راهبردها و سند اسلامی شدن دانشگاه ها اقدام کرد.

 

وی با اشاره به اینکه امروز قرآن و حوزه های دینی، جز با توجه به نیازهای روز جامعه و شناخت جامعه مخاطب قابل انتقال نیست، گفت: با توجه به گستردگی ارتباطات و شبکه های اینترنتی و ماهواره ای، اگر بسته فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز امروز طراحی نشود، کمیت فعالیت های دینی در کشور دچار نقصان و لنگ خواهد بود.

 

برگزاری جشنواره شیخ طبرسی در دانشگاه‌آزاد اسلامی

 

طه هاشمی با بیان اینکه شیخ طبرسی از بزرگترین مفسرین قرآن بوده، اظهار داشت: به منظور بزرگداشت این مفسر قرآن، جشنواره شیخ طبرسی روز سه شنبه (11 آبان) با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و برندگان بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و سایر شخصیت های قرآنی، در سالن شهیدمطهری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: جشنواره شیخ طبرسی نگاهی به حدود 30 سال فعالیت قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی است. مجموعه کتاب ها، مقالات و پایان نامه ها و طرح های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 63 تا 93 بررسی و از میان آنان، آثاری را انتخاب کردیم و از این پس این جشنواره بصورت دوسالانه برگزار خواهد شد.

 

هاشمی از اهدای جایزه قرآنی علامه طباطبایی در این جشنواره خبر داد و گفت: بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت از یکشنبه (فردا) به مدت دو روز در واحد قم برگزار می شود و همزمان با برگزاری جشنواره شیخ طبرسی، اختتامیه این مسابقات برگزار و همچنین هر دو سال یک بار در بخش ویژه جشنواره جایزه قرآنی علامه طباطبایی به یکی از شخصیت های قرآن‌پژوه معاصر که تاثیر قابل توجهی در تولید دانش قرآنی در جهان اسلامی داشته، اهدا می شود.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح نحوه انتخاب برگزیدگان پرداخت و گفت: از میان حدود 120هزار شرکت کننده، افراد برجسته ابتدا در سطح واحد و از میان آنها از هر استان 3 نفر انتخاب شدند.

 

وی به مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این خصوص می توان به برگزاری جشنواره هایی از جمله نخستین جشنواره سراسری تئاتر دانشگاهیان، جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی با محتوای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، جشنواره فرهنگ اقوام و میراث معنوی، جشنواره ملی آشتی با طبیعت، جشنواره سراسری نشریات دانشجویی، همایش سراسری خانه و دانشگاه، طرح استاد معتمد، دوره دانش افزایی زبان فارسی برای دانشجویان تبعه ترکیه و... اشاره کرد.

 

تعداد نشریات دانشجویی دانشگاه‌آزاد اسلامی در 3 سال اخیر چهاربرابر شده است

 

هاشمی با بیان اینکه سعی کرده ایم در نمایشگاه مطبوعات حضور فعال داشته باشیم، گفت: از مهر 92 تاکنون تعداد نشریات دانشگاه آزاد اسلامی چهاربرابر شده است که نشان از بروز خلاقیت ها و نشاط در این دانشگاه دارد.

 

وی همچنین از برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: بهمن ماه هرسال اجلاس سراسری دانشگاه با یک موضوع خاص برگزار می شود که اجلاس امسال با تم فرهنگی برگزار خواهد شد.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین پیوست فرهنگی تمامی معاونت ها خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که تمام معاونت های آن به طور جداگانه دارای پیوست فرهنگی هستند.

 

طه هاشمی به ویژه برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در اربعین امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: به دلیل علاقه مردم برای حضور در عتبات عالیات در روز اربعین حسینی و به منظور فراهم آوردن امکانات مناسب برای زائران کربلا و نجف اشرف، ستادی با ریاست واحد ایلام تشکیل شده است.

 

وی به توسعه گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل گستردگی در سراسر کشور و دارا بودن امکانات پذیرایی و اسکان، با توجه به بومی گزینی و کاهش تعداد دانشجو در واحدها، به لحاظ تبدیل خوابگاه های بدون استفاده به مهمانپذیر، می تواند برای گردشگری کشور مفید واقع شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز