مدیر کل طرح گداخت هسته‌ای "ایتر" با معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دیدار و گفتگو کرد

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۱۲:۳۴:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۹۵۷
مدیر کل طرح گداخت هسته‌ای ایتر با معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دیدار و گفتگو کرد
برنارد بیگوت مدیر کل طرح گداخت هسته‌ای "ایتر" با حضور در وزارت علوم با دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر وحید احمدی  در این دیدار  با ارائه گزارشی از  تعداد  دانشجویان، تعداد مقالات علمی و پژوهشی و پیشرفت های  علم و فناوری ایران ، از ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران و علاقمندی طرف ایرانی برای همکاری پژوهشی  دراین پروژه خبر داد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ایران از حضور در پروژه های علمی بین المللی بزرگ مانند ایتر ، سرن و سزامی استقبال می کند و حضور در این پروژه ها را   از عوامل تقویت  پیشرفت سطح علم و فناوری خود می داند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 50 دانشمند ایرانی  در  پروژه سرن همکاری داشته اند گفت: سطح بالای علمی ایران و  دانش و خلاقیت اعضای هیئت علمی و دانشمندان ایرانی این فرصت را بوجود آورده است که در مهمترین پروژه های علمی بین المللی مشارکت کنیم و زمینه انتقال فناوری نو را به کشور فراهم کنیم.

دبیرکل شورای عالی عتف در این دیدار گزارشی از وضعیت علمی ایران ، تعداد دانشگاهها و موسسات پژوهشی، تعداد دانشجویان و سهم ایران در تولید علم جهانی را ارائه کرد.

برنارد بیگوت مدیر کل طرح گداخت هسته‌ای "ایتر"   نیز با اشاره به اینکه تاکنون فقط هفت کشور در دنیا به عضویت طرح گداخت هسته‌ای در آمده اند گفت: ورود ایران به این پروژه  بزرگ بین المللی بیانگر سطح بالای علمی این کشور و هوشمندی مسئولان این کشور برای سرمایه گذاری در زمینه های انرژی های نو  است.

وی گفت: عضویت ایران در طرح گداخت هسته‌ای قطعا  فرصت ارزشمند و مغتنمی را در اختیار ایران می گذارد و به پیشرفت دانش ایران در بسیاری از علوم جدید مانند فیزیک  و فیزیک پلاسما کمک شایانی خواهد کرد.

مدیر کل پروژه ایتر وجود نیروی انسانی مطلع، با تجربه و دارای شاخص های علمی بسیار خوب را از دلایل استقبال ایتر برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

بر اساس این گزارش، پروژه ایتر (راکتور گرما هسته‌ای آزمایشی بین المللی) بزرگترین راکتور همجوشی هسته‌ای دنیا است که تاکنون طراحی شده است و در جنوب کشور فرانسه قرار دارد و  بر پایه  محصورسازی مغناطیسی بنا نهاده شده‌است که در حجم زیاد برق پاک تولید می کند. این پروژه آخرین پاسخ بشر به تامین انرژی مادام العمر خواهد بود و از سال 1985 با حضور هفت عضو که یکی از اعضای آن اتحادیه اروپاست شروع شده است

گفتنی است آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین، ژاپن، کره جنوبی و هند عضو اصلی ایتر هستند  .

 خاطر نشان می سازد برنارد بیگوت مدیر کل طرح گداخت هسته‌ای "ایتر"   بیش از این با دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیدار کرده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز