تولید کود آلی با استفاده از جلبک های دریایی در دانشگاه اصفهان انجام شد

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۳:۵۹:۵۶
کد خبر: ۵۰۱۸۷۱
تولید کود آلی با استفاده از جلبک های دریایی در دانشگاه اصفهان انجام شد
برای اولین بار در ایران تولید کود آلی با استفاده از جلبک های دریایی در دانشگاه اصفهان انجام شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر ماندانا بهبهانی عضو هیئت علمی گروه زیست فناوری دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان  که موفق به تولید کود آلی با استفاده از جلبک های دریایی شده است، با حضور دکتر شورج معاون خدمات حمایتی ایران و روسای خدمات حمایتی استان های مختلف از طرح خود رونمایی کرد.

دکتر بهبهانی ضمن بیان خواص محصولات ارگانیک در تغذیه بشر امروزی اظهار داشت: کودهای آلی کودهای کامل و در برگیرنده کلیه عناصر ماکرو و میگرو هستند. در حال حاضر استفاده از مواد غذایی ارگانیک رو به افزایش است و کشاورزی پایدار زمانی محقق خواهد شد که محصولات سالم، تولید و به دست مصرف کننده برسد. خوشبختانه در سالیان اخیر کشاورزان به این امر واقف شده و سعی در استفاده بیشتر از کود های آلی در مصارف کشاورزی دارند.

وی افزود: در تولید این کود از آزولا که یک جلبک آبزی است و روی سطح آب شالیزارهای برنج، کانال‌ها، استخرها و رودخانه ها زندگی می کند استفاده شده است. آزولا برای رشد نیاز به دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد دارد و بهترین PH برای آن ۴.۵تا ۷ است. این گیاه می تواند عمل تثبیت نیتروژن را انجام دهد. آزولا عملکرد گیاه برنج را افزایش می دهد . هزینه مبارزه با علف های هرز و استفاده از کود های شیمیایی را کاهش و از آن نیز می توان برای تغذیه انسان و دام استفاده کرد.

دکتر بهبهانی در پایان خاطرنشان کرد : این کود چون اثرات زیست محیطی ندارد برای کشاورزی به صرفه است.

گفتنی است دکتر بهبهانی فارغ التحصیل رشته کشاورزی ، فوق لیسانس بیوتکنولوژی کشاورزی و دکترای مهندسی ژنتیک و بیولوژی و از سال ۱۳۸۷ تا نون عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است و ۳۰ مقاله علمی و پژوهشی و ۴۰ مقاله ISI و همچنین تالیف کتاب مکانیسم سلولی مولکولی ویروس های سرطان را در کارنامه علمی خود دارد.

 

نظر شما