دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین:

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی توجه به زیرساخت ها و توسعه علمی ایران است

۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۰۷:۴۷:۳۷
کد خبر: ۵۱۴۰۵۴
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی توجه به زیرساخت ها و توسعه علمی ایران است
سیصد و نود و هفتمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و یازدهمین جلسه هیات امنای استان قزوین با حضور دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی،حجت الاسلام ابوترابی نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام تاکندی و سایر اساتید و مسئولان دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای استان قزوین ضمن گرامیداشت فرارسیدن دهه فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: در آن روزها امام خمینی(ره) و یارانشان از جمله مقام معظم رهبری زمینه استقلال و عزت مردم را فراهم کرده و ملت ایران از ظلمت دوران شاهنشاهی نجات یافتند.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی توجه به زیرساخت ها و توسعه علمی ایران بود، افزود: بسیار مهم است که ما همیشه مدافع این حرکت بزرگ تاریخی در ایران باشیم چراکه وقوع انقلاب اسلامی آغازگر تمدن جدید ایرانی و اسلامی است.

میرزاده با بیان اینکه پیش از انقلاب کشور به دست مستشاران خارجی بود اما هم‌اکنون فارغ‌التحصیلانی کشور را اداره می‌کنند که در همین مملکت درس خوانده‌اند. ، افزود: قبل از انقلاب نزدیک به محله نیروی هوایی شاهد بودم و هر روز ده ها اتوبوس حامل مستشاران آمریکایی از آنجا به لویزان می‌رفت. یکی از افسران ارتش می‌گفت ما اجازه نداریم حتی به یک بی‌سیم ساده برای تعمیرات دست بزنیم اما امروز باید به خاطر این دستاوردها خداوند را شاکر باشیم هرچند نارسایی‌هایی هم وجود دارد اما در مجموع دستاوردهای انقلاب مایه افتخار و شکرگذاری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه "وذکرهم بایام الله ان فی ذلک لایات لکل صبار شکور" گفت: شکر دستاوردهای انقلاب ،قدرت تحمل و صبر در مقابل نارسایی ها را می دهد و ما را برای حل مشکلات کشور آماده تر می سازد.

وی در ادامه گفت: تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفقیت‌آمیز تحقق اهداف انقلاب است که با تایید امام خمینی(ره)‌، پیشنهاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مشارکت بزرگانی چون مقام معظم رهبری تاسیس شد، در واقع دور اندیشی آیت الله هاشمی در زمان جنگ و تدبیری که ایشان اندیشیدند امروز این گونه ثمر داد که 54 درصد تحصیلات تکمیلی کشور و 40 درصد بار آموزش عالی بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر میرزاده یادآور شد: امروز به برکت وجود انقلاب اسلامی که با دم مسیحایی و تدبیر موسایی امام خمینی (ره) ، کشور را از ظلمات آن دوران نجات داد ، همچنان که بر سر میز مذاکره، پرچم بزرگ ایران در کنار پرچم ابرقدرت های جهان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: جای بسی خرسندی است که امروز دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از رشته ها نظیر نانو و بایو جز دانشگاه های ممتاز کشور است و همچنین طبق گزارش پایگاه جهانی WOS ، ایران رتبه 16 جهانی را در تولید علم را داراست که نتیجه تاثیر بالای تولید علمی این دانشگاه در این رتبه دیده می شود.

دکتر میرزاده همچنین با اشاره به وجود کارکردهای متفاوت واحدهای دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی از واحدها مسئول توسعه علمی هستند، دسته دوم علاوه بر این کارکرد مسئول توسعه پژوهشی اند، اما دسته سوم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر ماموریت های فوق دارای کارکرد توسعه فناوری و ایجاد کارآفرینی هستند.

39 واحد دانشگاه آزاد اسلامی نقش اساسی و عمده در تولید علم این دانشگاه را برعهده دارند

وی ادامه داد: در واقع 39 واحد از حدود 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی نقش اساسی و عمده در تولید علم این دانشگاه را برعهده دارند و همین تعداد باعث شده تا رتبه علمی این دانشگاه به 158 در میان دانشگاه های دنیا ارتقا یابد.

وی گفت: اگر امیرکبیر در آن دوران موفق به تاسیس یک دارالفنون شد آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز 400 دارالفنون در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس کرده است که عهده دار 40 درصد آموزش عالی کشور را شامل می شود.

دکتر میرزاده در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: این دانشگاه در حال حاضر دارای68 هزار عضو هیات علمی ، 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی مسقف و غیر مسقف، 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه بوده و توانسته تاثیر بسزایی در توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد.

دکتر موسی خانی از مدیران دلسوز دانشگاه و مایه افتخار است

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: بودجه این استان به خوبی توسط دکتر موسی خانی رییس استان تنظیم و ارائه شد که این نشان دهنده مدیریت موفق وی دارد. دکتر موسی خانی یکی از مدیران دلسوز دانشگاه بوده که به دلیل داشتن پارامترهای مثبت مدیریتی مایه افتخار این دانشگاه است.

دکتر میرزاده با اشاره به تاسیس شبکه نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این شبکه که با همکاری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت پژوهشی در حال شکل گیری است، شامل آزمایشگاه های برتر و اساتید نخبه دانشگاه است.همچنین تا کنون 13 آزمایشگاه برتر شناسایی و به این شبکه پیوسته اند که این تعداد به 20 آزمایشگاه در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

وی افزود: تاسیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از خواست های آیت الله هاشمی بود به همین خاطر اساسنامه این پژوهشگاه در هیات امنای مرکزی دانشگاه به تصویب رسید و پس از آن در ساختمانی با زیربنای 20 هزار مترمربع این پژوهشگاه در کنار سازمان مرکزی مستقر شده است.

گفتنی است در پایان جلسه هیات امنای استان قزوین، بودجه این استان شامل میلیارد تومان از حیث منابع و مصارف 188 میلیارد تومان از حیث درآمد و هزینه 150 میلیارد تومان به تصویب اعضا رسید که ویژگی این بودجه سهم قابل ملاحظه منابع غیرشهریه ای بود که با اصلاحاتی در بودجه پژوهشی به تصویب رسید.

 

نظر شما