وزیر علوم :

دانشگاه ها باید در تقویت زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه ،ماموریت گرا باشند

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۷:۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۹۳۶۳۴
دانشگاه ها باید در تقویت زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه ،ماموریت گرا باشند
وزیر علوم گفت: ارتباط میان صنعت و دانشگاه تقویت شده و دانشگاه ها باید در این زمینه ماموریت گرا باشند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مراسم افتتاح پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضوردکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و دکترمحمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

دکتر فرهادی در این مراسم با بیان اینکه در دنیای پیشرفته امروز علم و فناوری رکن اساسی توسعه محسوب می‌شوند، اظهار داشت: همگی باید به جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری در نظام توسعه کشور باور داشته باشیم.

وزیر علوم در ادامه گفت: مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های مدیریت اقتصادی کشور اگر بر نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری باور نداشته باشند قطعاً توسعه علم و فناوری در کشور اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: ما باور داریم که مسیر توسعه پایدار کشور از مسیر علم و فناوری می‌گذرد و باید به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به عنوان تولیدکنندگان علم و فناوری کشور اعتماد کرده و به محققان و دانشمندان، دانشگاهیان و صاحبان ایده‌های خلاق به عنوان سرمایه‌های انسانی و فکری کشور بنگریم.

دکتر فرهادی تصریح کرد: در دنیای امروزی سرمایه‌های فکری و دارایی‌های نامشهود بزرگ ترین دارایی‌های یک جامعه و کشور محسوب می‌شوندوبدون شک پارک‌های علم و فناوری در این راستا یکی از مهم ترین بستر‌های رشد و نمو برای ایجاد شرکت‌های دارای فناوری به خصوص فناوری با سطح متوسط و بالا محسوب می‌شوند.

وی افزود: رویکرد وزارت علوم در دولت یازدهم توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت پارک‌های علم و فناوری خصوصی و تخصصی در حوزه‌های مختلف بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: از آنجا که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو حوزه‌های دارای اولویت بالا در کشور است، تمهیدات لازم برای تسریع حداکثری در فرآیندهای تأسیس این پارک به کار گرفته شده تا هر چه سریع‌تر شاهد ظهور نتایج مثبت و مفید این کار هم در بحث توسعه فناوری‌های نوین در این حوزه و هم ایجاد اشتغال پایدار داشته باشیم.

وی بیان کرد: امروز پارک‌های تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مؤثری در توسعه فناوری‌های مرتبط با این حوزه دارد و به عنوان زیربنای توسعه فناوری و نوآوری در زمینه ارتباطات عمل می کنند.

دکترفرهادی عنوان کرد: برنامه ایجاد پارک‌های تخصصی در فاز نخست با طرح آمایش فناوری اجرا شده و با افتتاح این پارک تخصصی وارد فاز اجرایی آن خواهیم شد.

وی افزود: تأسیس پارک‌های تخصصی و رشد و گسترش متناسب آن‌ها موجب خلق برند شده و در عین حال جذب شرکت‌های چند ملیتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پارک های علم و فناوری موجب خواهند شد که شرکت‌های نوپا و دیگر شرکت‌های مستقر در پارک فرصتی داشته باشند تا بتوانند از طریق تعامل با شرکت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی سهمی از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.

وزیر علوم گفت: در حال حاضر ما ۳ نوع پارک عمومی، تخصصی و خصوصی در کشور داریم که خوشبختانه در این بین ارتباط میان دانشگاه و صنعت که در گذشته خیلی ضعیف بود بهتر شده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و یکی از اهداف ما این است که دانشگاه‌های ما باید مأموریت‌گرا باشند و در این زمینه تاکنون در دولت یازدهم ارتباطات خوبی با صنعت داشته‌ایم.

دکترفرهادی به مزایای دیگر پارک‌های تخصصی و بویژه پارک‌های تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: توسعه فن‌بازار‌های مدرن و تخصصی این حوزه که موجب تقویت فن‌بازار‌های ملی و منطقه‌ای و تقویت حضور ایران در بازار‌های بین‌المللی است، از مزایای این پارک است.

وزیر علوم بیان کرد: حضور در این عرصه و ورود به دنیای فناوری و نوآوری خود سبب ایجاد یک شبکه متشکل از نهاد‌هایی همچون دانشگاهیان، دانشمندان، ایده‌پردازان، فنا‌وران، حقوقدانان فعالان عرصه تجاری و اقتصادی، فعالان عرصه ارتباطات و رسانه و مصرف‌کنندگان شده و در نهایت با ایجاد یک شبکه میان نهاد‌های مذکور موجب خلق ثروت و افزایش سهم فناوری‌های نوین می‌شود.

وی به پارک تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: این پارک موجب افزایش سهم فناوری‌های ICT در GDP خواهد شد و باید به نقش مهم علوم‌انسانی در فن‌بازار‌ها از مرحله خلق ایده، تولید محصول تا مرحله بازاریابی اشاره شود که با بازیگری و فرهنگ‌سازی علم و فناوری، ترویج علم مدیریت فناوری، حقوق مالکیت فکری علم و فناوری در قالب تشکیل شرکت‌های فناوری و حمایت از حقوق فناور‌ان و تولیدکنندگان نقش مهم و حیاتی علوم‌انسانی را در ایجاد پدیده فن‌بازار نشان دهیم.

دکترفرهادی گفت: بالا بردن سطح استانداردها و بهبود کیفی خدمات و محصولات دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث افزایش سهم شرکت‌های ایرانی در بازار‌های فعلی و جدید بین‌المللی خواهد شد و توسعه کمی و کیفی فن‌بازارها وابستگی زیادی به میزان هزینه دارد.

وی یادآور شد: خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم در توسعه فناوری و نوآوری و به ویژه توجه به زیرساخت‌های علمی، فناوری و نوآوری بسیار رویکرد مناسبی بوده است و به دلیل همین رویکرد پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای نیز در کشورمان هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین‌المللی به ارمغان آورده است و امیدواریم این جهت‌گیری‌ها هر روزه توسعه پیدا کند تا بتوانیم اشتغال زیادی در این بخش انجام دهیم.

 

نظر شما