«فرهنگ‌سازی و ارتقای کیفیت» دو راهکار اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۳:۵۲:۲۷
کد خبر: ۷۳۹۵۱۸
«فرهنگ‌سازی و ارتقای کیفیت» دو راهکار اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی
دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، فرهنگ سازی و ارتقای کیفیت را دو راهکار اساسی برای حمایت از تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: شکل‌گیری و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز علمی با بخش‌های مختلف صنایع می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در حمایت از تولید داخلی و افزایش کیفیت محصولات داشته باشند.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر فتوحی به نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تحقق اقتصاد مقاوتی و کمک به استفاده از محصولات داخلی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من دو موضوع مهم باید در کنار هم قرار بگیرد تا بتوانیم در رسیدن به این دو مقوله امکان پذیر باشد، یکی از مهم‌ترین راهکارها فرهنگ‌سازی یا به نوعی راهکارهای تشویقی در کشور به منظور استفاده از تولید داخلی می‌باشد که البته مراکز مختلف نظیر رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها با مصرف محصولات تولید داخل کشور در مراکز مختلف خود و فرهنگ‌سازی در استفاده از این محصولات در بین دانشجویان، اساتید و کارکنان می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی کنند، اما به طور کلی باید نوعی وابستگی ملی در استفاده از محصولات داخلی ایجاد شود تا همه در مصرف تولیدات داخلی مشتاق شوند، چرا که این امر یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: مسئله دوم این است که اگر بخواهیم مردم را به استفاده از تولیدات داخل کشور تشویق کنیم، یکی از نکات مهم و تأثیرگذار این است که باید این محصولات بتواند از نظر کیفیت با محصولات مشابه خارجی رقابت کند و برای اینکه ما بتوانیم در این عرصه رقابت خوبی داشته باشیم و به اصطلاح تشویق و ترغیبی برای استفاده از این محصولات صورت بگیرد، دانشگاه‌ها در این زمینه بتوانند نقش مثبت و اساسی ایفا کنند.

دکتر فتوحی یادآور شد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توانند در ارتباطی که با صنعت و تولیدکنندگان دارند، راهکارهایی اساسی که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت محصولات داخلی شود، کمک کننده باشد که خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف در این راستا توانسته با برقراری ارتباط خوب با صنعت، نقش تعیین کننده‌ای در تولید محصولات داخلی داشته است.

به گفته وی، تشویق و ترغیب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان برای حضور در تأسیس شرکت‌های دانش و بنیان و فعالیت در این شرکت‌ها را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند در تولید ملی و استفاده از محصولات داخلی نقش داشته باشند که البته این اقدام نیز سال‌ها قبل در دانشگاه صنعتی شریف شروع شده و در حال انجام است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص وضعیت سفرهای خارجی این دانشگاه، نیز گفت: بخش اعظمی از سفرهای خارجی دانشگاه صنعتی شریف به اعضای هیئت علمی و اساتید اختصاص دارد که این افرادبا محققان و پژوهشگران دانشگاه‌های خارج از کشور ارتباط برقرار می‌کنند و هزینه عمده این سفرها یا توسط خود افراد پرداخت می‌شود و یا اینکه توسط دانشگاهی که طرف ارتباط با آن‌ها هستند، پرداخت می‌شود. بنابراین دانشگاه در این نوع سفرها دخالتی انجام نمی‌دهد.

دکتر فتوحی ادامه داد: بخش دیگری از سفرهای خارج از کشور دانشگاه صنعتی شریف به منظور شکل گیری ارتباط با دانشگاه‌های خارجی و برقرار پروژه‌های مشترک علمی و غیره است که هزینه این سفرها توسط دولت پرداخت می‌شود که البته تلاش داریم آمار این نوع سفرها را کاهش دهیم و اگر هم در مواقعی انجام آن ضروری و در ارتباط با شکل‌گیری ارتباط دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها باشد، تلاش می‌کنیم تعداد افراد شرکت کننده در سفرها را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان با بیان اینکه هیچ پروژه عمرانی جدید در دانشگاه صنعتی شریف نداریم، افزود: توسعه دانشکده مهندسی عمران یکی از پروژه‌های جدید این دانشگاه به شمار می‌رود که این پروژه نیز توسط یک خیر ساخته می‌شود و ساخت این دانشکده چند ماه گذشته آغاز شده است و دولت هیچ پولی بابت ساخت این پروژه پرداخت نکرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز