وزیر آموزش‌وپرورش:

تشریح چهار برنامه اجرایی آموزش و پرورش از اول مهر

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۵:۲۸:۱۱
کد خبر: ۷۵۳۵۱۲
تشریح چهار برنامه اجرایی آموزش و پرورش از اول مهر
وزیر آموزش‌وپرورش در سفر به مازندران و در گردهمایی فرهنگیان نوشهر با اشاره به اهمیت مدرسه محوری، چهار برنامه اجرایی که در این راستا از ابتدای مهرماه در مدارس پیگیری خواهد شد را سنجش مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، کنترل و مقایسه مدارس با وضعیت قبلی و تفویض اختیار به مدارس عنوان کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا ؛ «سید محمد بطحایی» در گردهمایی فرهنگیان که در نوشهر برگزار شد، این روزها را برای آموزش‌پرورش، روزهایی پرتلاش برای پذیرایی از ۱۴میلیون دانش‌آموز امیدوار، بانشاط ‌و متدین توصیف کرد و گفت: آموزش‌وپرورش رسمی در کشور ما بیش از یک‌صد سال سابقه دارد که ایران از این لحاظ جزء معدود کشورهایی است که به این پیشینه کهن تمدنی خود می‌بالد.

وی به نرخ پوشش تحصیلی ۷۰ درصد در سال‌های ۵۷ و۵۸ اشاره و بیان کرد که این عدد اینک به بیش از ۹۸درصد رسیده است؛ افزود: امروز با افتخار در صحنه بین‌المللی مطرح می‌کنیم که نرخ پوشش دانش‌آموزان واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شده و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس‌هایی با یک دانش‌آموز تشکیل شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد که البته هنوز دانش‌آموزانی داریم که به دلایل مختلف از حوزه آموزش‌وپرورش به دور هستند که باید تلاش شود تا جذب سیستم تعلیم و تربیت شوند.

وی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر بر اساس جنسیت را به برابری نزدیک دانست و تصریح کرد: میزان دسترسی دانش‌آموزان دختر ما به آموزش تقریبا برابر پسران است.

وزیر دولت دوازدهم اظهار کرد: بیش از دو سوم نیروهای انسانی در آموزش‌وپرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و هیچ دستگاهی در کشور از این لحاظ مانند آموزش‌وپرورش نیست.

بطحایی یادآور شد از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون خدمات خوبی از لحاظ کمی و کیفی در آموزش و پرورش ارائه شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله وجود دارد چرا که قطار تعلیم و تربیت در مسیر حرکت خود با موانع پیچیدگی‌ها و مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: امروز علی‌رغم تلاش دولت و مجلس بخش عمده‌ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق، دستمزد و‌حق‌الزحمه کارکنان می‌شود که این عدد در بودجه‌های استانی به ۹۹ درصد می‌رسد.

بطحایی با اظهار اینکه در سال ۹۷ برای نحستین بار در شش سال گذشته این عدد به کمتر از ۹۸ درصد رسیده است، ادامه داد: مسائل آموزش‌پرورش دچار مسائل مزمن و پیچیده است و برخی از آنها در گروی ‌متغیرهایی است که بخشی از آن‌ها حتی در اختیار آموزش‌پرورش و دولت نیست اما این مسائل باعث نمی‌شود در جای قبلی بایستیم یا امیدمان به بهبود کامل اوضاع را از دست بدهیم.

وی تأکید کرد: آموزش‌پرورش آموزش‌وپرورش دارای ظرفیت‌های بالایی است که برای عبور از مشکلات گسترده‌ آن حتما راه‌حل و راهکاری برای عبور از آن وجود دارد.

سید محمد بطحایی گفت: تا زمانی‌که مدرسه و مدیریت مدرسه شامل مدیر، معاونان و نهادهای مدیریتی به عنوان رکن اصلی تعلیم‌وتربیت مورد توجه قرار نگیرد هیچ تحولی ولو آن‌که اعتبارات و تجهیزات موجود باشد، صورت نخواهد گرفت و از همین روست که بحث مدرسه‌محوری که بحثی قدیمی است، مفهوم اصلی آن این است که مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت جایگاه خود را بیابد و همین امر از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم است.

وزیر آموزش‌و پرورش با بیان اینکه مصر و مصمم هستیم مدرسه به عنوان جایی که می‌تواند در آن تحول اتفاق بیفتد، شایستگی‌های لازم را به دست آورد و روی پای خود بایستد، اظهار کرد: بخش‌های غیر از مدرسه، همه نیروهای پشتیبان مدرسه هستند تا مدرسه قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و دائما گوش‌به‌زنگ بخشنامه‌ی بالادستی نباشد.

بطحایی به چهار برنامه جدید وزارت آموزش‌پرورش که از اول مهرماه در مدارس اجرایی خواهد شد، اشاره و اظهار کرد: نخستین برنامه سنجش مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مدیران و اعطای گواهینامه سلامت به آنان است. مدرسه یک کارخانه نیست که بر اساس یک دستورالعمل آن را اداره کنند، بلکه یک موجود زنده است که در برابر خطر، خود تصمیم می‌گیرد که از صحنه عقب بنشیند یا به سمت خطر هجوم برد و از خود دفاع کند.

وی تأکید کرد: از مهم‌ترین مشکلات ما در آموزش‌وپرورش که باعث مزمن شدن مشکلات می‌شود آن است که مدارس را به سمتی برده‌ایم که فرمانبر بخشنامه‌ها باشند.

بطحایی دومین برنامه را «وسیع کردن دامنه انتخابات مدیران» اعلام کرد و گفت: طی این برنامه همه افرادی که شایستگی احراز پست مدیریت دارند خود را کاندیدا می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌گیرند و امتیازبندی می‌شوند و در نهایت بر اساس امتیازها انتخاب می‌شوند.

وی سومین برنامه را «کنترل و مقایسه مدارس با وضعیت قبلی خود با درنظرگرفتن متغیرهای مختلف» اعلام کرد و گفت: در بازه‌های زمانی سه‌ماهه، مدارس رتبه‌بندی می‌شوند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها اعلام می‌شود.

بطحایی برنامه چهارم را تفویض اختیار برای مدارس برشمرد و تصریح کرد: نباید مدارس را مانند آدم های گنگ و کور تلقی کرد که نیاز دارند کسی دستشان را بگیرد بلکه باید به آنان تفویض اختیار کرد.

وی تاکید کرد: استقرار تحول براساس سندتحول بنیادین نیاز به جرات و جسارت دارد و باورداشتن به اینکه مسائل مزمن آموزش و پرورش قابل حل است به شرط آنکه به مسئله با نگاه جدید بنگریم و مسیرمان را عوض کنیم.

وزیر دولت دوازدهم برنامه های آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید را که بر مبنای سندتحول بنیادین است، تغییر در مسیر آموزشی دانست و گفت؛ باید مقاومت در برابر تغییر را در خود بشکنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز