وزیر علوم:

توجه مجامع علمی به مسائل کشور مقدمه‌ای بر حل مشکلات است

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۳:۰۳:۵۱
کد خبر: ۸۳۴۴۶۴
توجه مجامع علمی به مسائل کشور مقدمه‌ای بر حل مشکلات است
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه باب اظهار نظر در حوزه مباحث علمی باز است، بر اهمیت توجه مجامع علمی به مسائل کشور تأکید کرد و آن را مقدمه‌ای بر حل مشکلات دانست.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اساتید و صاحب نظران برجسته دانشگاه‌های کشور امروز (دوشنبه) با حضور دکتر باقری قائم مقام وزیر علوم، دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری, و دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در محل این وزارت برگزار شد.

وزیر علوم در این نشست گفت: در حال حاضر یکی از موضوعاتی که به طور مداوم در مجامع مختلف حقیقی و مجازی مطرح می‌شود، نقش فعالیت‌های علمی جهت بهبود شرایط فعلی کشور است.

وی افزود: اخیراً به دنبال وقوع سیل در کشور، مباحثی در حوزه اجتماعی و سیاسی مطرح شده و سوال‌ها و باورها عموماً بر این اساس است که دانشگاه‌ها می‌توانند در حل این مشکلات مؤثر باشند لذا امروزه این انتظار در جامعه وجود دارد که دانشگاه‌ها به این مسائل ورود پیدا کنند و در رفع بحران‌ها اقدامات مؤثری را انجام دهند.

وزیر علوم با بیان اینکه باب اظهار نظر در خصوص مباحث علمی باز است، مطرح کرد: امروزه توجه مجامع علمی به مسائل بسیار مهم است و مقدمه‌ای بر حل آن‌ها تلقی می‌شود؛ به همین منظور در طول سال‌های اخیر نشست‌های مختلفی در دانشگاه‌ها برگزار و نتایج حاصل از آن نیز بررسی و جمع‌آوری شده است.

دکتر غلامی با اشاره به دو وجه اصلی فعالیت‌های علمی منتشر شده، گفت: توسعه، کشف و ابداع فعالیت‌های جدید علمی و حرکت به سمت حل مسائل کشور با وجود علم، دانش و فناوری دو وجه کلی فعالیت‌های علمی است که هر کسی در حوزه تخصصی خود می‌تواند به این امر توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نشست‌ها حول محور هم‌اندیشی و هم‌فکری برای حضور مؤثرتر و احصاء مسائل مختلف با نگاه اولویت‌بندی، ثمرات مثبت بسیاری دارد، تصریح کرد: این هم‌فکری‌ها علاوه بر کمک در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت علوم، سبب برطرف کردن بخشی از انتظارات جامعه از مجامع علمی می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به طرح نظرات مختلف نسبت به مباحث در فضاهای حقیقی و مجازی، عنوان کرد: بعضاً در بحث‌هایی که به جامعه علمی برمی‌گردد، نظراتی وجود دارد که بدون در نظرگیری شرایط و زیرساخت‌ها، نگاهی ایده‌آل به موضوع دارند و برخی مباحث مطرح شده نیز پایه و اساس علمی دقیقی ندارند لذا ضرورت حضور جامعه علمی در بیان شفاف مسائل و تطبیق آن‌ها با واقعیت امری ضروری است.

دکتر غلامی با بیان اینکه وزارت علوم با بخش‌های مختلف دولت همکاری دارد، افزود: در سال‌های گذشته موضوعات مختلفی میان اساتید مطرح و نظرسنجی‌هایی نیز صورت گرفت که جمع‌بندی‌ها و اطلاعات آن برای ریاست جمهوری، معاونان و سایر نهادها ارسال شده است.

وی با اشاره به ضرورت توانمندتر کردن و افزایش مهارت‌های دانش‌آموختگان، بر لزوم بازنگری در مدل‌های آموزشی دانشجویان تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون حوزه آموزش در تحول محتوا به خوبی عمل کرده است اما این امر به تنهایی کافی نیست و لازم است تا زمینه‌های مختلف علم، تحقیق و فناوری که وزارت علوم متولی و مسئول آن است، در نشست‌های هم‌اندیشی بررسی شود و در برنامه‌ریزی‌های کلان مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر محور و هدف این نشست‌ها به طور مستمر حفظ شود، می‌توانیم در طول زمان، به سمت استفاده از دستاوردها توسط بخش‌های ذی ربط حرکت کنیم.

 

نظر شما