علی الهیار ترکمن:

آموزش‌وپرورش باید از شاغل محوری به سمت شغل محوری حرکت کند

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۴:۴۸:۴۳
کد خبر: ۹۴۹۸۷۵
آموزش‌وپرورش باید از شاغل محوری به سمت شغل محوری حرکت کند
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در دیدار وزیر آموزش‌وپرورش با کارکنان این معاونت از آغاز به کار کارگروه تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش وپرورش در این معاونت و از ابتدای سال 99 خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، علی الهیار ترکمن در دیدار وزیر آموزش پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع که در سالن اجتماعات برگزار شد، اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از اصلی‌ترین معاونت‌ها و شالوده‌های وزارت آموزش‌وپرورش است که اگر ذره‌ای کوتاهی در کار انجام شود، تمام وزارتخانه دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: بنابرتعریف وزیر آموزش‌وپرورش «معلم جانشین تمام نداشتن‌ها است» و این معاونت مسئول همه نداشته‌های آموزش‌وپرورش است و اولین مخاطب جامعه هدف این معاونت، یک‌میلیون معلم آموزش‌وپرورش است چراکه با سلایق و نیازهای مختلف معلمان روبرو است.

 سی هزار درخواست در سال در موضوع نیازهای فردی و صنفی به ما ارسال می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: سالانه سی هزار درخواست از افراد در موضوع نیازهای فردی و خواسته‌های صنفی داریم که محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد تمام این درخواست‌ها محقق شود.

الهیار تصریح کرد: کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با هجمه‌های زیادی مواجه هستند و در پرداخت‌های مالی، در هر بخشی از آموزش‌وپرورش کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع  ارجاع می‌دهند و کارکنان این معاونت از این لحاظ در شرایط سختی کار بیشتری قرار دارند.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع نگاه علت‌یابی به مسائل دارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خود را بر علت‌یابی قرار داده‌ایم، گفت: در این معاونت نگاه علت‌یابی داریم و نگاه روزمرگی و گذراندن امور نیست و اگر این غبارها را کنار بزنیم قطعاً نسل بعدی مدیریتی در آموزش‌وپرورش با شناسایی مسائل و مشکلات می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی و کار کنند.

وی اذعان کرد: تلاش کردیم تا به زبان و فهم مشترک برای شناسایی مسائل آموزش‌وپرورش دست پیدا کنیم و خوشبختانه امروز هرکدام از دفاتر این معاونت فهرست مشخصی از مسائل را دارند که با نگاه حکمرانی خوب و راهبردی وزیر آموزش‌وپرورش مشکلات حل خواهد شد و زمینه‌های پیشرفت مهیا خواهد شد.

الهیار با اشاره به کارهای در دست اجرا در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهارکرد: از ابتدای سال ١٣٩٩ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه را در این معاونت تشکیل می‌دهیم که کار برنامه‌ریزی خود را برای نظام تعلیم و تربیت آغاز خواهد کرد تا جایگاه مناسبی برای آموزش‌وپرورش پیش‌بینی کنیم.

نیازمند الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی هستیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع بیان کرد: باوجود١١٠سال سابقه قانون‌گذاری درآموزش‌وپرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم و نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش‌وپرورش را شکل نداده‌ایم.

رشد جمعیت دانش‌آموزی و فشار توسعه کمی دهه‌های 60 و 70 سبب استاندارد زدایی از آموزش‌وپرورش شد

وی افزود:رشد جمعیت دانش‌آموزی و فشار توسعه کمی در دهه ۶٠و ٧٠منجر به استاندارد زدایی در آموزش‌وپرورش شد و آموزش ‌و پرورش به همین علت در شرایط کنونی  با استاندارد شرایط کاری معلم، کلاس، تجهیزات و منطقه آموزشی فاصله دارد.

روند شکل‌گیری سرمایه انسانی در آموزش‌وپرورش ملموس نیست

الهیار گفت: در آموزش هزینه دریافت می‌شود و هزینه انجام می‌گیرد، درحالی‌که فرایند تبدیل هزینه به سرمایه دچار مشکل است و روند شکل‌گیری سرمایه انسانی در آموزش‌وپرورش ملموس نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه شناسان و اقتصاددانان معتقدند که آموزش‌وپرورش منافع اجتماعی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی و مافیای کنکور برای دریافت کیفیت آموزشی می‌روند و در چنین شرایطی بیشتر منافع فردی در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بی‌ثباتی مدیریتی باعث شده غلبه راه‌حل‌های موقت به‌جای راه‌حل‌های اساسی افزایش پیدا کند و علت مسائل و مشکلات گم‌شده است لذا در تعریف مسئله دچار مشکل هستیم چراکه نشانه‌های مشکل را به‌جای مشکل می‌گیریم.

آموزش‌وپرورش باید از شاغل محوری به سمت شغل محوری حرکت کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش باید شغل محور برنامه‌ریزی و فعالیت کند اما در حال حاضر شاغل محور است.

الهیار تأکید کرد: به علت عدم هماهنگی کامل بین قوایی که در کار اجرا و قانون‌گذاری و در برخورد با مسائل آموزش‌وپرورش وجود دارد، باعث شده است تا آموزش‌وپرورش قربانی این عدم هماهنگی بین دو قوه مورد اشاره شود.

 وی تصریح کرد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با سیاست‌گذاری‌ها و محدودیت‌های خارج از وزارت آموزش‌وپرورش مواجه هستیم که در بسیاری از موارد ما را مسئول این سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع بابیان اینکه برنامه هفتم توسعه تا سال١۴٠۵ در مجموعه اجرایی کشور خواهد ماند، گفت: برنامه هفتم توسعه قطعاً مطالبه نظام آموزش‌وپرورش از مجموعه اجرا و قانون‌گذاری کشور است و اگر کمک فکری و ورود جدی کارکنان این معاونت نباشد نمی‌توانیم در این برنامه حضور جدی داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز