معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد:

مردم در پروازهای هواپیما خوراکی نخورند/ اعلام شرایط لازم برای برگزاری شب های قدر/ برای دستفروشی هیچ پروتکلی صادر نشده است

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۱۲:۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۰۶۳۸
مردم در پروازهای هواپیما خوراکی نخورند/ اعلام شرایط لازم برای برگزاری شب های قدر/ برای دستفروشی هیچ پروتکلی صادر نشده است
علیرضا رئیسی در نشست خبری مجازی به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بهداشتی کشور گفت: رعایت مردم مهم ترین اتفاق در سطح کشور بود و اگر سطح سواد سلامت ارتقا پیدا نمی کرد این همه توفیق به دست نمی آوردیم.

او افزود: کنترل این بیماری با مسئولیت اجتماعی اتفاق می افتد. در کشور ما همکاری فوق العاده برای رعایت فاصله اجتماعی رخ داد و اهمیت به بهداشت قابل توجه بود.

رئیسی با اشاره به دیگر اقدامات تصریح کرد: غربالگری وسیعی در سطح کشور اتفاق افتاد و حدود 90 درصد مردم غربالگری شدند و در حال حاضر مرحله دوم غربالگری است که به مرز 32 میلیون نفر رسیده است و افراد پر خطر مورد ارزیابی قرار می گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به لزوم قرنطینه خانگی افراد مبتلا گفت: اگر افراد را پیدا نمی کردیم ، طی هفته های بعد به بیمارستان مراجعه می کردند و تخت های بیمارستان پر می شد. این بیماری می تواند قابل برگشت باشد و دوباره بیماری شیوع پیدا کند.

رئیسی تاکید کرد: این بیماری می تواند به سرعت بازگردد. به همین دلیل نیاز داریم که مردم در کنار مسئولین توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

او خاطر نشان کرد: در استان خوزستان با عدم رعایت دستورالعمل ها، ناچار شدیم که به عقب بازگردیم و تا آخرهفته در برخی شهرهای استان خوزستان تعطیلی رخ داد و برگشت به عقب داشتیم و ممکن است برای هر شهر و استانی رخ دهد که باید بدان توجه کرد.

رئیسی با اشاره به وضعیت بوشهر تصریح کرد: در بوشهر رعایت ها به خوبی صورت گرفت و مردم هوشیار هستند. در زمانی که اعلام شد فاصله گذاری فیزیکی انجام شود مردم سختگیرانه رفتار کردند و موارد کمی از ابتلا داشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ویروس ها در شهرهای مختلف متفاوت نیست و در حال حاضر اگر مردم رعایت نکنند بوشهر هم مانند خوزستان خواهد شد.

او بیان کرد: طرح تشدید نظارت بر نانوایی ها شروع شده تا بتوانیم نظارت بیشتری داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: برگزاری مراسم شب قدر یکی از بحث های مهم برای مردم متدین ایران است اما رعایت پروتکل ها الزامی است و نباید با تجمعات میزان ابتلا را بالا ببریم اگر شرایط را فراهم کنیم می توانیم این سه شب را برگزار کرد.

او در تشریح پروتکل لازم برای برگزاری مراسم شب قدر گفت: برای برگزاری این شب ها رعایت دستورالعمل هایی چون حضور ظرفیت محدود، فضای باز، رعایت حداقل فاصله یک متر، استفاده از ماسک و دستکش و سجاده و مهر و قرآن شخصی، استفاده از یک چهارم فضا برای حضور افراد در فضای سر بسته در دستور کار است. همچنین بنا است صدا و سیما مراسمات را به صورت زنده پخش کنند تا افراد از خانه این مراسم را پیگیری کنند.

رئیسی با بیان اینکه عصر امروز شرایط و دستورالعمل های دقیق صادر می شود،  تصریح کرد: اینکه چه تعداد مرکز می توانند مراسم را برگزار کنند در جلسه بعداز ظهر پیگیری می کنیم همچنین حداکثر 2 ساعت برگزاری مراسم باید زمان ببرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت دستفروشان گفت: نظارت ما بر دستفروشان سخت است. جاهایی را نظارت می کنیم که دارای پروانه کسب و کار هستند و بر اساس ضوابط باید باشد و در غیر این صورت مغازه را پلمب می کنیم اما بر دستفروشان نمی توان نظارت کرد.

او اضافه کرد: با دستفروشی به خصوص مواد غذایی مخالفیم و با آن ها برخورد خواهیم کرد. اما باید به فکر معیشت مردم باشیم و تنها از حوزه سلامت بخواهیم به مسئله نگاه کنیم همه را تا آخر سال باید تعطیل کرد اما باید همه چیز را در کنار هم دید. جایی که نمی توان پروتکل ارسال کرد نمی توان نظارت داشت. در ستاد کرونا برای دستفروشی هیچ پروتکلی خاصی صادر نشده است.

رئیسی در خصوص وضعیت استان خوزستان بیان کرد: اپیدمی خوزستان از میانگین کشور کمتر است. بقیه استان ها پیک را رد کرده اند اما خوزستان پیک را رد نکرده است و دیرتر به این پیک رسید. سایر استان ها نیاز به پاکسازی دارد اما خوزستان نیاز به سرکوبی دارد. با این حال خوزستان بیماریابی سرپایی انجام می شود و مردم روزانه با 1000 تست سرپایی رصد می شوند و به همین دلیل مورد ها افزایش داشته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باید زنجیره انتقال قطع شود، افزود: تصمیم گرفته شد گامی به عقب برگردیم و برخی مشاغل و ادارات تا آخر هفته تعطیل شوند و فرصت بدهیم تا مردم قوا تازه کنند. با توجه به مسائل قومی فرهنگی باید شرایط متفاوت را شاهد باشیم.

رئیسی در خصوص وضعیت بازگشایی حرم متبرکه گفت: آستان های مشهور و ممتاز در مشهد و قم و شیراز بحث ریسک انتقال در صحن و حرم است و دیگر این است که افراد مسافرت می کنند و هتل ها شلوغ می شود و باید ریسک تجمعی را محاسبه کرد. دوست داریم بازگشایی صورت بگیرد ولی باید ریسک را کاهش بدهیم. بحث مسئولیت اجتماعی مطرح است. باید با ویروس زندگی کنیم و کنار بیاییم.

او در خصوص وضعیت بهداشتی پروازها اظهار کرد: در مورد پرواز ها پروتکل ها ابلاغ شده و همه باید با ماسک و دستکش بیایند. هر سه دقیقه هوای هواپیما به بیرون می رود و این امر نکته مثبتی است. پرواز های خارجی هم تقریبا خیلی کم شده است اما برای ورود ایرانی های خارج از کشور از همه تست گرفته می شود و از مبدا که می آیند تعهد می دهند تا 14 روز در خانه خودشان قرنطینه باشند و از همه تست گرفته می شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا الان از تعداد مسافرین که وارد کشور شده اند کمتر از یک دهم درصد مورد مثبت پیدا کردیم چرا که آن جا تحت شرایط قرنطینه سختی بودند. فاصله گذاری هم باید درست باشد.

رئیسی تاکید کرد: در هواپیماها تنها باید 60 درصد ظرفیت پر باشد و اگر افراد کنار هم می نشینند باید بسته های بهداشتی داشته باشند. توصیه می کنیم مردم در پرواز چیزی نخورند. بعد از افطار اگر پروازی هست در هواپیما چیزی استفاده نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز